2013. sze 29.

F1 Valami nem stimmel Vettel autójával

írta: FormaNet
F1 Valami nem stimmel Vettel autójával

A legutóbbi nagydíj hétvégéjén Sebastian Vettel ugyan mindvégig nagyon erős teljesítményt produkált, ezzel együtt szinte mindenkit - beleértve a riválisokat is - sokkolt a vasárnapi futamon mutatott fölénye. Az egykori csapatfőnök, Giancarlo Minardi a pálya széléről követte az eseményeket, és megfigyelései után egy-két gyanús momentumot is megosztott a nyilvánossággal. Minardit egyrészt elbűvölte Vettel vezetési stílusa, másrészt azonban véleménye szerint nem zárható ki, hogy az 1-es számú Red Bull valami trükköt rejteget.

vettel - singapur.JPG

Giancarlo Minardi

Miközben már a Formula-1-es világbajnokság 14. állomását várjuk, szeretném megosztani tapasztalataimat a csodálatos Marina Bay utcai versenypályán történtekről.

Szingapúrban a boxutca-kijárat végén volt szerencsém megfigyelni és tanulmányozni a versenyzőket, miközben az időmérő monitoromon a köridőket is láttam. Mióta elhagytam Szingapúrt, csak az jár a fejemben, hogy Vettel miként tudott mindenkinél, köztük csapattársánál, Webbernél is 2.5 másodperccel gyorsabb lenni. Érveimmel nem Sebastian Vettel teljesítményét szeretném alábecsülni, hiszen tény, hogy a Red Bull volt a legjobb. Nem szeretnék ujjal mutogatni, csak elmondom amit láttam és hallottam a három nap alatt.

Véleményem szerint ez a körönkénti 2,5 másodperces előny hatalmas. Beleértve a karosszériát és a motor is  olyan, mint egy harmadik generációs fejlesztési előny, egyszerűen hatalmas. Mindemellett a harmadik szabadedzésen Vettel és Grosjean között-, valamint az időmérőn Vettel és Rosberg között csak néhány tizedmásodperc volt a különbség. Igaz, hogy szombaton Vettel kockáztatott, de úgy általában véve valami nem stimmel.

giancarlo minardi.JPGEgy fix referenciapontot jelöltem ki magamnak a versenyzők vezetési stílusának összehasonlítására, és az 1-es kanyartól egészen a Repubilck Boulevardig (4-es kanyar) beláttam a pályát. Vettel ezen a szakaszon makulátlan munkát végzett. Képes volt egyetlen korrigálás nélkül vezetni, ellentétben összes ellenfelével, beleértve saját csapattársát is. A harmadik szektorban, a pálya legnagyobb figyelmet igénylő részén (16-os és a 21-es kanyar közötti rész) szintén hatalmas volt a különbség közte és a többiek között.

Sebastian ezen a szakaszon minden alkalommal 50 méterrel előbb gyorsított ki mint a többiek, beleértve Webbert is. Míg a többi versenyző ugyanazon a ponton gyorsított, addig Vettel jóval korábban.

szingapúr - minardi.JPG

Ami azonban a leginkább meglepett, az a kocsi motorhangja volt. Mindamellett, hogy mindenkinél előbb kigyorsított, a német autójában a Renault motor hangja „karcosabb” volt, és az összes többi Renault motortól eltérő hangot adott ki, még Mark kocsijától is különbözött. A hang azokra a korábbi szezonokra emlékeztetett, amikor a kocsikban még volt kipörgésgátló. Ráadásul ez a hang csak Vettel fantasztikusan gyors köreinél volt hallható. Például amikor kiment a biztonsági autó, és újra indult a verseny, ami után Vettel hamarosan 32 másodperces előnyt autózott ki Fernando Alonsóval szemben.

Vettel nagyon tiszta vezetése, az hogy 50 méterrel hamarabb kigyorsít, illetve a rendellenes motorhang és a körönkénti több mint két másodperces előny - mind mind olyan szempont, ami elgondolkodtató, és jó lenne ezekre választ kapni. Kétségeim csak erősödnek, ha arra gondolok, hogy Webber nem volt képes erre. Nem akarok gyanúsítgatni senkit, de szeretném jobban megvizsgálni ezeket a szempontokat. 

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 vettel red bull formula-1