F1 Prost szerint jövőre még sok gond lesz az új motorokkal
Manapság nagyon kevés motorproblémával találkozhatunk a versenyek során, ám a négyszeres világbajnok, Alain Prost szerint jövőre az új erőforrásokkal együtt ismét előjönnek majd a motorokkal kapcsolatos megbízhatósági gondok. Prost úgy véli, hogy az új technológia miatt ezek elkerülhetetlenek lesznek, és mindhárom motorgyártót érinteni fogják.
Alain Prost egyike azon versenyzőknek, akik az F1 legutóbbi turbókorszakában harcolhattak a vb trófeáért, így jól emlékszik még a kezdetekre, ezzel együtt a rengeteg meghibásodásra, és persze a későbbi fejlődésre is. Ennek tükrében most is úgy látja, hogy kezdetben az 1,6 literes, V6-os turbók is okoznak majd fejfájást a gyártóknak.
„Biztos, hogy lesznek megbízhatósági problémák, különösen az elején. Majd meglátjuk, hogy csak a téli teszteken, vagy később is, jelenleg ezt még senki nem tudhatja biztosan. Bizonyos értelemben ez jó dolog, hiszen annyira az elején vagyunk még ezzel a technológiával, mint annak idején a turbókorszakban, a ’70-es, 80-as években” – idézte az Autosport a francia bajnokot.
"El kell fogadni, hogy olykor lesznek problémák. A megbízhatóság mindig nagy kérdés. Egyrészt van a motor és a turbó, de ezen kívül is vannak még elektromos alkatrészek, vezetékek, különböző rendszerek. Ha minden rendben van, akkor is különböző szempontok - mint például vibráció, vagy hőmérséklet - alapján integrálni kell az autóba."
Prost szerint fontos lenne, hogy a rajongók elfogadják majd ezeket a kezdeti gyermekbetegségeket, de biztos benne, hogy hosszútávon nagyon érdekes dolgok lehetnek a különböző erőforrások közti teljesítménykülönbségekből.
„Mindenkinek el kell fogadni ezeket a problémákat, és a közönség is meg fogja érteni, hogy egy új technológia még nem annyira megbízható, de aztán egyszer csak már látni fogják a teljesítményt, és a megbízhatóságot is. Ez mind nagyon jót tesz majd az autóiparnak és annak a három-négy (2015-től a Honda is csatlakozik) gyártónak is. Emlékszem, hogy a ’80-as években a Renault-nak nem volt túl jó hírneve, aztán sokat segítettünk az F1-nek" - emlékezett vissza a jelenleg Renault nagyköveteként tevékenykedő Prost.
A Renault turbómotorok megbízhatósága a ’70-es, 80-as években.
Amikor 1977-ben a Brit Nagydíjon a Renault bevonult turbómotorjaival, akkor még súlyos megbízhatósági problémákkal küzdött. Az évek során aztán folyamatosan javultak a statisztikák, bár 1983-ban Prost az utolsó három nagydíjból kettőt idő előtt feladni kényszerült turbóhiba miatt, így végül (két ponttal) le is csúszott a vb címről.
Renault motoros autók végigfutott versenyei 1977-től 1985-ig
1977 - 4 indulás, 0 befejezés
1978 - 14 indulás, 4 befejezés
1979 - 28 indulás, 8 befejezés
1980 - 27 indulás, 11 befejezés
1981 29 indulás, 14 befejezés
1982 - 32 indulás, 14 befejezés
1983 - 30 indulás, 19 befejezés
1984 - 32 indulás, 12 befejezés
1985 - 31 indulás, 15 befejezés
FormaNet, Varga Viktória