F1 Newey-t a mai napig kísérti Senna balesete
Jövő májusban lesz kereken 20 éve, hogy Ayrton Senna tragikus körülmények között távozott az élők sorából, ám a brazil legenda Williamsének tervezőjét, Adrian Newey-t a mai napig kísértik a szörnyű baleset tisztázatlan körülményei, és persze nagy csalódás számára, hogy nem tudott nyerő autót adni a háromszoros bajnoknak.
Adrian Newey volt a vezető tervezője annak a Williams-nek, melyben az 1994-es San Marinói Nagydíjon Ayrton Senna életét vesztette. A csapat akkori technikai igazgatójának, Patrick Headnek valamint Newey-nek akkoriban emberölés vádjával bíróság elé kellett állnia Olaszországban, ám végül felmentették a szakembereket. Az ügyészség azzal vádolta a csapatot, hogy a módosított kormányoszlop hibája (törése) miatt halt meg versenyzőjük. A Williams adatai ugyanakkor inkább azt támasztották alá, hogy Senna a biztonsági autós fázist követően a kelleténél agresszívebben hajtott. A baleset körülményeire Newey szerint sosem fog pontosan fény derülni, és meglehet, hogy éppen ezért nem is tudja lezárni magában a történteket.
„Ami azon a napon történt, és az, hogy mi okozhatta a balesetet, a mai napig is kísért. Ezt soha senki nem fogja már megtudni” – mondta a Red Bull jelenlegi tervezője a BBC-nek adott interjúban.
„Hogy a kormányoszlop okozta-e, vagy pusztán baleset volt? Kétségtelen, hogy eltört, ugyanakkor egyetlen adat, a pálya kamerái, illetve az őt követő Michael Schumacher fedélzeti kamerája sem mutatta meg egyértelműen, hogy a kormányrúd hibásodott volna meg. Az autó túlkormányzottá vált, és Ayrton meg is fogta, csak azután tört ki egyenesen. De az első dolog a túlkormányzottság volt. Pontosan ugyanolyan volt, mint amit az Egyesült Államokban az oválpályákon is gyakran láthatunk: az autó hátulja elindul, a pilóta korrigál, aztán egyenesen nekimegy a falnak. Ez a jelenség nem arra utal, hogy a kormányrúd hibásodott volna meg”- ecsetelte az egyébként négy évet az IndyCarban is lehúzó szakember.
Adrian Newey 1990-ben szerződött le Frank Williams csapatához, és 1991-es munkája, az FW14 ezüstérmes lett a konstruktőri bajnokságban, majd a következő szezonban Nigel Mansell (az FW14B-vel) óriási fölénnyel hódította el a világbajnoki címet, a csapat pedig több mint 60 ponttal verte az előző évek domináns alakulatát, a McLarent. 1993-ban immár Alain Prosttal tovább folytatódott a sikersorozat, és év végére pontosan dupla annyi egység állt a csapat neve mellett, mint amennyit a második helyen záró McLaren összegyűjtött. Mire Ayrton megérkezett, addigra Newey már két vb trófeához segítette a csapatot, és minden esélye megvolt arra, hogy az FW16 kódjelű konstrukciójával, és a háromszoros brazil világbajnokkal a harmadikat is bezsebelje. A remény azonban nagyon gyorsan, a szezon harmadik versenyhétvégéjén szertefoszlott. Newey-t nem csak az imolai baleset tisztázatlan körülményei kísértik, de hosszú idő elteltével is nagyon bántja, hogy Senna nem titkoltan egy újabb vb cím reményével szerződött a Williams-hez, de nem tudtak olyan autót adni neki, ami erre képes lett volna.
„Olyan sajátos aura vette őt körül, amit nehéz lenne megfogalmazni. Egyszerűen erős volt a jelenléte. Azt hiszem az egyik dolog ami mindig kísérteni fog az az, hogy azért csatlakozott a Williams-hez, mert az előző három évben sikerült egy tisztességes kocsit építenünk, és ő azt a csapatot akarta, amelyről úgy gondolta, hogy a legjobb autót adja neki. Sajnos azonban az 1994-es autónk a szezon elején nem volt túl jó. Ayrton nyers tehetségével és eltökéltségével megpróbált mindent kihozni a kocsiból, talán még többet is, mint amire az képes volt. Ezért is nagyon szomorú és igazságtalan, hogy ilyen helyzetbe került. Aztán persze javítottunk az autón, de akkor ő már nem volt velünk” – mesélt a nehéz szezonkezdetről a tervezőzseni.
Newey jelenleg is egy háromszoros világbajnokkal dolgozik együtt, sőt Sebastian Vettel a vb címek számában minden bizonnyal már idén túlszárnyalja Sennát. A szakember szerint a német klasszis jó úton halad afelé, hogy egyszer őt is a legnagyobbak között tartsák számon, ugyanakkor úgy véli, hogy a nagyság nem pusztán az eredményekben mérhető.
„Természetesen nagyszerű lenne, ha Sebastian megdöntené Michael Schumacher rekordjait, de nem feltétlenül ezek a dolgok határozzák meg a nagyságot. Amikor minden idők legnagyobb versenyzőiről beszélünk, akkor olyan nevek kerülnek elő, mint Ayrton Senna, Jim Clark, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, meg természetesen Michael és Juan Manuel Fangio. Közülük néhányan a bajnoki címek tekintetében Michael sikereinek csak töredékét érték el. Szóval nem ez, nem csak az eredmények határozzák meg a nagyságot. De ami Sebastiant illeti, szerintem jó úton halad afelé, hogy minden idők legjobbjaihoz csatlakozzon” – vélekedett Newey.
FormaNet, Varga Viktória