F1 Vettel negyedik alkalommal nyert Japánban
Sebastian Vettel pályafutása 35. futamgyőzelmét aratva, a második rajtkockából indulva győzött Szuzukában a Japán Nagydíjon. Csapattársa, a pole-ból induló Mark Webber másodikként ért célba, míg a dobogó harmadik fokára a Lotus francia pilótája, Romain Grosjean állhatott fel.
Száraz körülmények között rajtolt el a Formula-1 mezőnye az idei 15. futamon, a Japán Nagydíjon. A levegő hőmérséklete 25 Celsius fokos, míg az aszfalt hőmérséklete 37 fokos volt a rajt pillanatában. A csapatok és pilóták a közepes és a kemény keverékű abroncsokból állíthatták össze a taktikát a 307,4 kilométeres versenyre, mely a szuzukai pályán az 53 körig tartott.
A futamra a rajtrács kissé átalakult az időmérőt követő büntetések miatt (erről itt olvashattok ) A pilóták nagy része a közepes abroncsokon állt fel a rajthoz. A Red Bull első sornak közvetlenül a rajt után nagy meglepetést okozott a Lotus francia pilótája, Romain Grosjean, aki hatalmas rajttal a negyedik helyről megelőzte mindkét red bullos riválisát és az élre állt. A rajtot követően Van der Garde és Bianchi egy kicsúszás miatti rajtbaleset következtében a pálya szélére került, és feladni kényszerült a versenyt. Az élen is történt egy kis incidens, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között. A rajt utáni helyezkedésnél autójuk összeért, és a 2008-as bajnok defekt miatt a boxba kényszerült, majd pár körrel később feladta a versenyt. Grosjean és a két Red Bull mögött Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg és Pérez sorrend alakult ki az első nyolc helyen.
A nyolcadik körben a kér Ferrari üldözéses versenye volt a figyelem középpontjában, az ötödik-hatodik helyért. Massa nem foglalkozott Alonsóval, és ahogy azt ígérte is, saját versenyét futotta. A leintés után a brazil elárulta, hogy a csapat megkérte, hogy engedje el Alonsót, de ő nemet mondott. A spanyol, és a Ferrari csapatvezetője egyébként később azt mondta, hogy semmi probléma nincs ezzel, és nem neheztelnek Felipére.
Az első kerékcserék a 10. körben kezdődtek, Button és Gutierrez sorrendben, majd két körön belül szinte mindenki új szettre váltott, köztük az élen autózó Grosjean is. Vettel viszont tovább maradt, így átvette a vezetést. Ez a 15. körig tartott, majd ő is meglátogatta szerelőit, és ugyanúgy, Grosjean és Webber mögé állhatott csak vissza. A boxlátogatások során a Mercedes másik autója is bajba került, ugyanis veszélyes kiengedés miatt Nico Rosberg áthajtásos büntetést kapott. A német versenyző Pérezzel ütközött majdnem, amiért csapata rossz ütemben engedte el a kerékcsere után. A Mercedes napja itt megpecsételődött, végül azért egy nyolcadik hellyel sikerült négy pontot gyűjteniük.
Alonso a 20. körben végül megelőzte csapattársát, miközben a Toro Rosso pilótája, Daniel Ricciardo egy elnyújtott kerékcsere miatt bekerült az élmezőnybe, de meglehetősen feltartotta a mögötte haladókat. Miután a Ferrarik is áthámozták magukat rajta, Ricciardo komoly csatákba keveredett Gutierrezzel, majd a mexikói pilóta honfitársával Pérezzel került össze. Ricciardo a 22. körben állt csak ki első kerékcseréjére.
A kerékcseréket követően a 23 körben az első tíz sorrendje Grosjean, Webber, Vettel, Hülkenberg, Alonso, Massa, Raikkönen, Gutierrez, Pérez és Rosberg volt. Egy körrel később 11. helyen versenyző Jenson Button megkezdte a második kerékcsere hullámot, az élen pedig Webber egyre jobban megközelítette az élen álló Grosjeant, de a csata elmaradt, mert az ausztrál a bokszba hajtott. A Lotus nem reagált Webber kiállására, kényelmesen folytatta az élen a versenyzést, Vettel azonban folyamatosan elkezdte a felzárkózást Grosjeanra, aki a 28. körben, Webberhez képest már két másodperccel gyengébb köröket futott a használt gumikon, de ez a feltételezett két kiállásos taktika miatt akkor még megfelelő tempónak tűnt. A Lotus a 29. körben hívta ki a franciát, aki ezt követően kemény keverékkel folytatta a verseny további részét.
Eközben Alonso a sauberes Hülkenberggel folytatott nagy taktikai csatát, amiből végül a német pilóta került ki győztesen. Vettel a 32. körben továbbra is a második gumi szetten versenyzett, húsz körrel a vége előtt, az élen.
A 33. körben a pontszerzők sorrendje, Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Alonso, Massa, Räikkönen, Rosberg, Ricciardo és Button volt. Ekkor a címvédő már 20 másodperces előnyt autózott ki Grosjeanhoz képest, ami a futam utolsó harmadára nagy taktikai csatát vetített előre.
Massa hamarosan kikerült a top6-ból, mivel a 36. körben egy áthajtásos büntetést kellett letöltenie, melyet azért kapott, mert gyorsan hajtott a bokszutcában. Ezt követően a 11. helyre állt vissza a brazil pilóta.
Vettelt a 37. körben hívta ki a csapat az élről, ezt követően Webber vette át a vezetést. Az 1-es számú Red Bull Grosjean mögé állt vissza a kerékcserét követően, 3,2 másodperces hátránnyal, ám jóval frissebb gumikkal. A német már az első körben folyamatosan közeledett a Lotushoz. Három kör után a címvédő egy másodperces közelségbe került Grosjeanhoz. a 41. körben pedig a célegyenesben meg is előzte riválisát.
Webber a 43. körben állt ki utolsó kerékcseréjére, ahonnan a harmadik helyre érkezett vissza, mindössze 4 másodpercre Grosjeantól. Eközben Rosberg és Pérez csatájából került ki a mexikói vesztesen, miután a Mercedes szárnya hozzá ért a McLaren kerekéhez, így defekttel kellett a bokszba kiállnia.
Webber a bokszkiállást követően egyre nagyobb nyomás alá helyezte Grosjeant, a 46. körben már egy másodpercen belül volt a különbség kettőjük között. Vettel eközben folyamatosan növelte előnyét üldözői előtt. Hat körrel a futam vége előtt a francia kemény védekezésbe kezdett az ausztrál ellenfelével szemben, miközben beérték a közép mezőny lekörözött pilótáit. Ez Grosjeannak jó lehetőség volt, mivel így ő is nyithatta a DRS-ét. Ezzel együtt végül nem sikerült megtartania pozícióját, és az utolsó előtti körben Webber sikeres támadást indított. Az utolsó körben még Kimi Raokkönen és Nico Hülkenberg vívott nagy csatát az ötödik helyezésért, melyből végül a finn klasszis került ki győztesen. Mögöttük Esteban Gutierrez első F1-es pontjaiért futott, végül a hetedik helyen ért célba, Rosberg előtt. Az utolsó két pontszerző helyen Buttont és Massát intette le a kockás zászló.
A világbajnoki csatában matematikailag már csak Vettel és Alonso maradt versenyben, de a német előnye már 90 pontra nőtt. A spanyolnak valószínűleg enyhe vigasz, hogy Szuzukában megdöntötte a világbajnoki pontok rekordját, melyet eddig Michael Schumacher tartott 1566 ponttal. Alonso jelenleg 1571 egységgel vette át a vezetést, de ez a statisztika persze elég csalóka, hiszen a néhány éve a pontrendszer jelentősen módosult.
A Japán Nagydíj végeredménye:
Kiesők: Lewis Hamilton, Giedo van der Garde, Jules Bianchi
FormaNet