F1 Szándékosan lehetetlenítik el a kis csapatokat?
A mai napon tartja első ülését az újonnan megalakult Stratégiai Munkacsoport, melyben a Formula-1 felügyelőszervezete, az FIA és a kereskedelmi jogokat birtokló FOM mellett hat nagy csapat képviselteti magát, ezzel együtt pedig négy alakulat nem kapott helyet a csoportban. A kiszoruló csapatok természetesen nehezményezik az új helyzetet, és attól tartanak, hogy a „nagyok” előbb-utóbb arra játszanak, hogy kiszorítsák őket a szériából, helyet adva az ügyfélautóknak.
Az új Concorde Egyezmény alapján az eddigi Műszaki Munkacsoport és Sport Munkacsoport helyét az úgynevezett Stratégiai Munkacsoport veszi át, mely 18 tagot számlál, köztük az FIA és a FOM 6-6 fővel képviselteti magát, valamint az F1-es mezőnyből hat alakulat (a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, a Mercedes, a Lotus és a Williams) tagja a csoportnak.
A Stratégiai Munkacsoport hétfőn tartja első ülését, ahol napirendre kerül többek között a gumiszállító, a gumitesztelés, a költségek csökkentése, illetve néhány kisebb sport- és műszaki szabálymódosítás, köztük a más csapatoktól megvásárolható alkatrészek kérdése is, ami szélsőséges esetben akár a (Ferrari által régóta szorgalmazott) kliens autók visszatérésének ötletét is magában foglalhatja.
Force India csapatfőnök helyettese, Bob Fernley kissé csalódott, hogy nem minden alakulat kapott helyet a munkacsoportban, és attól tart, hogy mindez nem véletlen. Fernley szerint a „nagyok” módszeresen el akarják üldözni a kiscsapatokat a Formula-1-ből.
„Először is tisztázni kellene, hogy mi a cél? Egyrészt van négy csapat, mely teljesen védve van a növekvő költségektől, hiszen a sikerektől függetlenül is garantált plusz pénzt kap” – kritizálta a szakember a megállapodásnak azon részét, mely rögzíti, hogy a Ferrari, a McLaren, a Red Bull és a Mercedes korábbi érdemeik és történelmük miatt eredménytől függetlenül is plusz bevételhez jutnak az év végi elosztásnál.
„Aztán ott vannak az immár teljesen jogfosztott csapatok, melyeket egyre több költség terhel, szóval az a kérdés, hogy miért van ez így? Az ember kénytelen azt feltételezni, hogy azért, mert az F1 egy másik irányvonalat kíván képviselni a jövőben”- folytatta Fernley az Autosport weboldalán, és feltételezését bővebben is kifejtette.
„A kliens autók csak úgy jöhetnek vissza, ha közben néhány csapat kikerül a szériából - és pont ebbe az irányba tartunk. Hogy ez jó vagy rossz, azt nem tudnám megmondani, de abban biztos vagyok, hogy egyértelmű bizonyítékok vannak arra, hogy nem csak megfosztanak néhány csapatot a választási jogoktól, de a költségek terén is folyamatosan terhelik őket. Szerintünk mindez azért van, hogy utat nyissanak az ügyfélautóknak.”
"Az elmúlt tizennyolc hónap alatt nem volt egyetlen olyan kezdeményezés sem, ami ne növelte volna jelentősen a költségeket. Jövőre minden csapat legalább 20 millió font többletköltséggel számol. Mindössze négy csapat van, melynek nem csak rendelkezésére áll ez az összeg, de még tartalékai is maradnak.”
A Ferrari az elmúlt években már többször is szorgalmazta „háromautós” elképzelését, pontosabban, hogy a gyártók autókat is eladhassanak a kisebb csapatoknak, ezzel saját fejlesztési költségeiket is csökkenthetnék. A jelenlegi szabályok azonban nagyon világos megfogalmazzák, hogy mit jelent a konstruktőr az F1-ben, és ezt a Concorde Egyezmény is rögzítette. Egyes elemek, alkatrészek (motor, sebességváltó, KERS) kivételével az autó saját tervezésű és kivitelezésű kell, hogy legyen, illetve minden konstruktőrnél a tervezés egésze saját szellemi munka kell, hogy legyen.
Az ügyfélautók ötlete az utóbbi időkben szinte minden évben a szabályalkotók asztalára kerül, ám innen tovább nem jut, pontosan azon félelmek miatt, hogy előbb utóbb eltűnnének a konstruktőrök a szériából, hiszen ha meg lehet vásárolni egy versenyképes autót, akkor nem lesz értelme saját kocsit gyártani.
FormaNet, Varga Viktória