2013. nov 25.

F1 Érzelmes búcsúkkal köszönt el a 2013-es szezon Interlagosban

írta: FormaNet
F1 Érzelmes búcsúkkal köszönt el a 2013-es szezon Interlagosban

Az évadzáró Brazil Nagydíj után több búcsúzkodás is történt, és bár ötnél biztosan többen vannak, akik csapatváltásra, vagy rosszabb esetben szériaváltásra kényszerülnek jövőre, de ami a nagyközönsége előtt zajlott az Mark Webber utolsó F1-es versenye, illetve Felipe Massa, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo és Pastor Maldonado is lezárt egy-egy fejezetet Formula-1-es pályafutásában. 

2013- brazil gp.jpg

 

Mark Webber 12 szezon, és összesen 215 Formula-1-es verseny után fordít hátat a szériának, így a hétvége jó részt természetesen róla szólt, és végül búcsúja is nagyon szépre sikeredett. Webber a verseny leggyorsabb körét megfutva, pályafutásának 42. dobogós eredményét ünnepelhette, és a jelenlegi mezőny talán két legnagyobb versenyzője - Sebastian Vettel és Fernando Alonso - között pezsgőzhetett a pódium második fokán. Nem mellesleg 18 pontjával az összetettben is előrelépett, ráadásul mindjárt két helyet is. Az Amerikai Nagydíj végén ugyanis még ötödik helyen állt Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen mögött, végül 199 pontja a bajnoki tabella harmadik helyére lett elegendő.

mark webber  interlagos.JPG

„Nagyon jó volt úgy befejezni a pályafutásomat, hogy ilyen jót harcolhattam ezekkel a srácokkal, akikkel az elmúlt öt-hat évben is. Ma biztos, hogy vagy négy-öt alkalommal is jót csatáztam Fernandóval, Lewisszal és Nicóval. Kivéve persze Sebet, mert ő kicsit meglépett. Szerintem mindannyian jót csatáztunk, ezért valódi öröm számomra ez a búcsúfutam és az, hogy ennek a generációnak a két legjobb versenyzőjével osztozhattam a dobogón. Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, és nagyon különleges nap ez a mai nem csak nekem, de azoknak is, akik segítettek idáig eljutni”  nyilatkozta a leintés követően az ausztrál, aki egy nem mindennapi gesztussal búcsúztatta utolsó királykategóriás versenyét. A levezetőkörben ugyanis levette sisakját, és bár saját elmondása szerint sokkal nehezebb volt a fejvédő nélkül vezetni, mint azt előzőleg gondolta, de kicsit sem bánja, hogy megtette.

webber - interlagos.JPG

„Nem volt könnyű a nyakvédőt eltávolítani a sisakról, így fél kört csak azzal töltöttem, hogy a bal oldali részt lecsatoljam. Aztán végre sikerült, és az autó átkozottul hangos volt. Elég jól ismerem már a kocsit, szóval ez tényleg hangos volt, minden vibrációt és egyéb dolgokat is hallani lehetett, amiket egyébként a sisakban nem.”

„Ebben a sportban nem mindig könnyű feladat megmutatni a volán mögött ülő személyt. Más sportágban, például a teniszben az emberek látják az arcokon az érzelmeket, de mi be vagyunk öltözve, és nem látják, hogy mi zajlik le bennünk a kocsiban. Csak később, a dobogón láthatják az érzelmeket az arcunkon.”

„Az utolsó szektorban kicsit beragadtam, és arra gondoltam, hogy a pályabírók biztos aggódnak, hogy nem tudok majd befordulni balra, de végül minden rendben volt” - mesélte Webber, akinek az F1-ből leginkább a legendás versenypályák és a profizmus fog hiányozni, annak viszont nagyon örül, hogy innentől kezdve kicsit több szabadideje lesz.

„Hogy mi fog legjobban hiányozni? A különleges pályák, mint például Szuzuka, Spa, Monte Carlo, Silverstone, vagy mint ez (Interlagos) is. És azt hiszem hiányozni fog az a profizmus is, amivel ezt a játékot játsszák, különösen egy olyan csapat, mint a Red Bull. Nagyon inspiráló volt részt venni ebben a hatalmas és könyörtelen munkában. Annak viszont örülök, hogy kicsit vissza vehetek a tempóból, és több időt tölthetek azokkal az emberekkel, akik segítettek idáig eljutni. Nem vagyok már fiatal, így szeretném, ha az életem szakmai része már kevésbé intenzív lenne, ami persze nem jelenti azt, hogy a Porschénál nem fogok keményen dolgozni. De ez a játék mindvégig teljes embert kíván, és rájöttem, hogy ez egyre nehezebben megy.”

Felipe Massa utolsó ferraris versenye már nem alakult ilyen fényesen, pedig a boxutcaáthajtásos büntetés nélkül valószínűleg dobogóra állhatott volna, és ebben az esetben a konstruktőri bajnokságban a Ferrari is legyőzte volna a Mercedest. 

massa interlagos.jpg

Felipe már a negyedik helyen csatázott Lewis Hamiltonnal, amikor a versenyirányítás boxutcaáthajtásos büntetéssel sújtotta, maiért az első kiállásánál négy kerékkel elhagyta a boxutca bejáratánál felfestett fehér vonalat. Szombaton ezért két versenyző is megrovásban részesült, és a versenyirányítás előre figyelmeztette a pilótákat, hogy biztonsági okok miatt szigorúan fogják venni ezt a szabálytalanságot. A hazai közönsége előtt végül hetedikként célba érő brazil ettől még nagyon dühösen fogadta a stewardok döntését, és teljesen igazságtalannak tartotta.

massa - interlagos.JPG„Ez a döntés teljesen elfogadhatatlan volt. Biztos, hogy nem csak én hajtottam át a vonalon, de csak én kaptam büntetést. Semmi rosszat nem tettem, nem előztem meg senkit a pályán kívül, és nem is tartottam fel senkit, szóval ezt tényleg nagyon sajnálatos. Ezek a srácok azt gondolják, hogy minden hatalom az ő kezükben van, és bármit megtehetnek. Nagy kár, de leginkább nekik, és nem nekem, hiszen mindenki látta, hogy mi történt” – panaszkodott a brazil, majd azt is elárulta, hogy a szankció nélkül valószínűleg dobogóra állhatott volna hazai szurkolótábora előtt, mert csapattársa átadta volna a harmadik helyet.

„Biztos, hogy Fernando elengedett volna, úgyhogy akkor teljesen másként alakult volna a helyzet.”

„Őszintén szólva semmiféle megállapodást nem kötöttünk, de odajött hozzám, és azt mondta, hogy ha mögötte leszek, akkor el fog engedni.”

„De most már nem akarok ilyesmikre gondolni, szeretnék inkább a Ferrarinál töltött szép időkkel foglalkozni, és a sok baráttal, akiket szereztem, és a lehetőségekkel, amiket kaptam."

Alonso egyébként megerősítette, hogy valóban lemondott volna a dobogós helyről, ha úgy alakul:  „Ez volt Felipe utolsó ferraris futama, és mindenáron szerettünk volna segíteni neki, hogy a dobogón ünnepelhessen, de sajnos kapott egy boxutcaáthajtásos büntetést. Sajnálom, amiért így alakult a versenye, az elmúlt négy évnek viszont örülök. Csodálatos csapattárs volt” – búcsúzott Felipétől a kétszeres bajnok.

Sergio Pérez utolsó mclarenes versenyhétvégéje szintén elég kaotikusan alakult, ám a végére viszonylag szép leköszönés kerekedett ki belőle. A mexikói még a szombati kvalifikáció középső etapjában alaposan összetörte autóját, és az akkor megszerzett 14. helyből egy váltócsere miatt vasárnapra egy 19. rajtkocka lett. Ennek tükrében Pérez hatodik helye igazán lenyűgöző lezárása volt pályafutása rövidke mclarenes fejezetének.

sergio pérez - interlagos.JPG

„Ahhoz képest, hogy a szombati napunk milyen szerencsétlenül alakult, és váltócsere miatt öt rajtpozíciót is veszítettünk, azt hiszem, hogy vasárnap délután elég jól feljöttünk. A verseny végén imádkoztam az esőért, mert talán javíthattam volna pár pozíciót. Sajnos az utolsó körökben spórolni kellett az üzemanyaggal, ami azt jelentette, hogy nem igazán tudtam Nicót támadni. Rengeteget tanultam mindenkitől a Vodafone McLaren Mercedesnél, a legjobb csapattól, amelynél valaha versenyeztem. Mindegyiküknek a legjobbakat kívánom a jövőben, Jensonnek (Button) és Kevinnek (Magnussen) is. Azt hiszem versenyzőként és férfiként is felnőttem idén, és hiszem, hogy erősebb versenytárs leszek a jövőben” – értékelte utolsó mclarenes futamát a mexikói, akinek hivatalosan ugyan még nincs helye a következő évre, de a legfrissebb pletykák szerint a Force Indiánál folytatja pályafutását, Nico Hülkenberg csapattársaként. A mexikói egyelőre csak annyit árult el, hogy reményei szerint hamarosan kiderül, melyik csapattal folytatja F1-es pályafutását.

„Pályafutásom még nem ért véget. A következő napokban remélem, okosabb leszek, és kiderül, hol folytatom jövőre. Talán a lehető legrosszabb időben csatlakoztam a McLarenhez, ettől függetlenül sokat tanultam. Nehéz volt a 2013-as szezon, de összességében szerintem jó teljesítményt nyújtottam.”

Pastor Maldonado három év után intett búcsút a Williamsnek Interlagosban, ahol a 16. rajtkockából indulva végül semmit nem tudott javítani.

maldonado - williams.JPG

„Keményen harcoltunk a körülöttünk lévőkkel, de nem volt elég sebességünk ahhoz, hogy a top10-be beférjünk. A boxkiállásnál is időt vesztettünk, és végül nem tudtunk előrébb kerülni. Nagyszerű három évet töltöttem együtt a Williamsszel, és délelőtt is olyan szép pillanatokat kaptam Franktől (Williams) és a csapattól, amiket örökre a szívembe zártam” – nyilatkozta a futam után Maldonado, aki ugyan biztos benne, hogy lesz helye jövőre a királykategóriában, de jelenleg még neki sincs szerződése.

És végül Daniel Ricciardo is utolsó versenyét teljesítette a Toro Rossóval, bár az ő helyzete nyilván kicsit másabb, hiszen nem megy messzire, csak a "nagytestvérhez". Az ausztrál tehetség jövőre Sebastian Vettel csapattársaként a 2-es számú Red Bullt kapja meg, így természetesen az egy pontot érő 10. helyen boldogan zárta le életének egyik szakaszát.

ricciardo - vettel_1.JPG„Nagyon nehezek voltak a körülmények, mert néha elkezdett esni az eső, és a pilótafülkéből elég nehéz megítélni, hogy valójában mennyire esik. Látsz pár cseppet a sisakrostélyodon, és azt nézed, hogy ha az előtted haladó sem megy ki kereket cserélni, akkor valószínűleg száraz a pálya. A verseny elején nem voltunk elég gyorsak, és szenvedtem a jobb első gumi szemcsésedésével. A futam további részében megpróbáltunk javítani az egyensúlyon, de a tiszta sebesség hiányzott, így örültem annak, hogy végül pontot szereztem. Ma éjféltől már az Infiniti Red Bull Racing pilótája leszek, most azonban köszönetet szeretnék mondani a Scuderia Toro Rosso minden egyes tagjának - itt a pályán, és Faenzában, illetve a szélcsatornánknál dolgozóknak - ezért a fantasztikus két évért, amit együtt töltöttünk. Köszönöm srácok!”

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 perez webber massa brazil nagydíj interlagos maldonado formula-1