F1 Mágikus számok - Az idei szezon rekordjai és mérföldkövei
A 2013-as szezon sem maradt rekordok nélkül, ami persze nem kis mértékben köszönhető Sebastian Vettelnek és csapatának, a Red Bull Racingnek. Az év végéhez közeledve a széria hivatalos oldala összegyűjtött néhány lenyűgöző statisztikát és mérföldkövet az idei szezonból.
- A 2013-as szezon összefoglaló statisztikája nem kezdődhet mással, mint Sebastian Vettel rekorddöntésével. A Red Bull német csillaga az egy szezonon belüli sorozatban megszerzett kilenc futamgyőzelmével maga mögé utasította Michael Schumachert, és összesen idei 13 diadalával szintén beérte az örökranglista élén álló honfitársát. Vettel a 19 futam 1131 köréből összesen 684 kört töltött az élen 2013-ban. Ebben a statisztikában is Vettel tartja a rekordot, de még 2011-ből, amikor 1133 körből nem kevesebb, mint 739-et autózott vezető helyen.
- Vettellel együtt csapata, a Red Bull is zsinórban negyedik bajnoki címét ünnepelhette 2013-ban. A csapatok közül a McLaren 1988 és 1991 között tudta ezt az eredményt felmutatni, és csak egy csapat van, mely sorozatban ennél több vb címet nyert a szériában. A Ferrari 1999 és 2004 között zsinórban hat alkalommal lett a mezőny legjobbja. Mindemellett a Red Bull idei 596 pontjával történelmének második legjobb idényét zárta 2011 után, amikor Sebastian Vettel és Mark Webber duó összesen 650 pontot gyűjtött csapata számára.
- Ami a mezőny többi tagját illeti, a 19 nagydíjon összesen 13 versenyző állt az élen legalább egy kör erejéig. Vettelen kívül Nico Rosberg (104), Fernando Alonso (89), Mark Webber (69), Lewis Hamilton (66), Kimi Räikkönen (41), Romain Grosjean (36), Adrian Sutil (11), Felipe Massa (10), Jenson Button (8), Nico Hülkenberg (8.), Paul di Resta (2) és Esteban Gutierrez (2) alkotja a listát.
- Szuzukában elért negyedik helyével Fernando Alonso F1-es karrierének összesített pontszáma 1571-re nőtt, és ezzel átvette a vezetést Michael Schumachertől, aki addig 1566 ponttal bérelte az első helyet. Ez a statisztika természetesen nagyon csalóka, hiszen 2010-ben jelentősen megváltozott a pontrendszer. Manapság sokkal többet ér egy győzelem, és még a dobogós helyezések is többet hoznak a "konyhára". Ezt igen jól bizonyítja, hogy ezen statisztika első 10 helyén zömében jelenleg is aktív versenyzők állnak. A Ferrari spanyolja nem mellesleg idén belépett a 200-asok klubjába, és az évadzáró Brazil Nagydíjon már 215. Formula-1-es versenyét futotta, mellyel jelenleg az örökranglista nyolcadik helyét foglalja el.
- Nem csak Vettel és Alonso, de Kimi Räikkönen is megszabadította Schumachert egy rekordtól, mégpedig a sorozatos pontszerzések statisztikájában. A jövőre már újra ferraris overállt öltő finn még 2012-ben, Bahreinben kezdte ezt a remek sorozatot, melynek végül 27 nagydíj után, idén Belgiumban lett vége. A trónról letaszított hétszeres világbajnok korábbi rekordja 24 volt.
- A McLaren és a Ferrari is megküzdött egy rekordért. A wokingiak még tavaly Abu-Dzabiban előzték meg a Ferrarit a folyamatos pontszerzés statisztikájában, miután a 2010-es szezonnyitótól kezdődően ekkora 56 futamnál tartottak (azaz legalább egy McLaren mindig pontszerző helyen zárt). A csapat egészen 64-ig bővítette ezt a számot, de a sorozat végül az idei kanadai nullázásnál megszakadt. A Ferrari ekkor 55-nél járt ugyanebben a statisztikában, és a szezon végén Interlagosban 67 sorozatos pontszerzéssel zárta az évet, vagyis visszavette előkelő helyét a McLarentől.
- A wokingi csapat nem csak ezt a „csatát” bukta el, de több mint 30 éve nem fordult elő, hogy dobogó nélküli szezont zárjon. Legutóbb 1980-ban nem sikerült egy McLarennek sem a top3-ban célba érnie egész szezon alatt. Ezzel szemben, nem csekély vigaszként a csapat megbízhatóság terén állított fel egy rekordot, hiszen 2013-ban mindkét autójával befejezte az összes versenyt, és a 19 nagydíj teljes távjának 99,17 százalékát teljesítette. Eddig a BMW tartotta a csúcsot 2008-as 98,3 százalékával, ám a McLaren most átvette a top helyet – ez összesen 11.488 km a lehetséges 11.584-ből. Jenson Button a Malajziai Nagydíjon ugyan három körrel a leintés előtt kiállt, de a szabályok szerint így is rangsorolták a brit pilótát az eredménylistán.
- Button ráadásul az idényzáró Brazil Nagydíjon nem csak idei legjobb eredményének örülhetett, ( 4. hely), de 247 nagydíjjal a háta mögött, David Coulthardot túlszárnyalva ő lett a széria legrutinosabb brit versenyzője.
- Button honfitársa, a marussiás Max Chilton szintén rekordot állított fel, ugyanis ő lett az első versenyző a történelemben, aki élete első F1-es szezonjában minden nagydíjon célba ért.
- Mark Webber 12 szezon után búcsút intett a szériának. Ezalatt az idő alatt összesen 215 nagydíjon állt rajthoz, 1,047.5 pontot gyűjtött, 42 dobogós helyezést szerzett, ezen belül kilenc alaklommal a dobogó legtetején ünnepelhetett. Mindemellett 13-szor indulhatott pole pozícióból és 19-szer futotta meg a verseny leggyorsabb körét.
- India lett a 20. ország a Formula-1 történelmében, amely világbajnokot avathatott. A többi: Olaszország, Spanyolország, Németország, Svájc, Nagy-Britannia, Marokkó, USA, Portugália, Dél-Afrika, Mexikó, Ausztria, Japán, Kanada, Ausztrália, Magyarország, Franciaország, Belgium, Brazília és Abu-Dzabi.
- Valtteri Bottas lett a hetedik finn-, míg Esteban Gutierrez az ötödik mexikói versenyző, aki pontot szerzett a királykategóriában.
- Néhányan jubiláltak 2013-ban: A Force India Kanadában 100. versenyét futotta, pilóták közül Adrian Sutil lépett be a "százasok klubjába", a Williams pedig Németországban 600. F1-es versenyét ünnepelte.
- 2013-ban 951 boxkiállás történt, ezen belül versenyenként átlagosan 50.05, versenyzőre lebontva pedig átlagban 2.3.
- És végül 2013-ban összesen 23.300 slick abroncsot használt fel a mezőny, míg a Pirelli esőgumijaiból 2400-at.
FormaNet, Varga Viktória