2014. jan 05.

F1 Mit várunk a 2014-es szezontól?

írta: FormaNet
F1 Mit várunk a 2014-es szezontól?

A 2014-es Formula-1-es világbajnokság legnagyobb kérdése talán az, hogy az új „korszak” vajon megszakítja-e Sebastian Vettel és a Red Bull évek óta tartó menetelését. Mindemellett természetesen számos izgalmas momentumok színesíthetik még a következő szezont, íme néhány nagy kérdés…

melbourne.PNG

Mikor láthatjuk az idei versenyautókat, hogyan néznek majd ki, és milyen lesz a hangjuk?

Jelenleg hivatalosan még egyik csapat sem jelentette be autóbemutatójának dátumát, de mivel az első kollektív teszt január végén lesz, így várhatóan a legtöbben az első jerezi tesztnapon, vagy közvetlenül előtte leplezik majd le idei szerzeményüket. Néhány „művész” verziót már láthattunk arról, hogyan nézhetnek ki a 2014-es konstrukciók, miután a 2014-es szabályváltozások bizonyos pontokon elkerülhetetlenné teszik a változtatást. Annyit már lehet tudni, hogy az új szabályokkal együtt ismét „érdekes” orr résszel szembesülhetünk, illetve a hátsó rész is átalakul. Két évvel ezelőtt mindenkit sokkolt a meglehetősen ronda lépcsős orr, és talán ez most sem lesz másként. Belső körökből már többen is lenyilatkozták – többek között Adrian Newey -, hogy csúnyák lesznek az idei konstrukciók, de például Lewis Hamilton szerint semmi „gond” nem lesz a külsőségekkel.

„Az autók orra a mostaniaknál alacsonyabban lesz, valódi F1-es autó kinézetűek lesznek. Picit olyanok, mint a régebbi kocsik. Az emberek mindig úgy hiszik, hogy az új autók csúnyábbak lesznek, mint elődeik, de aztán gyorsan megszokják és a régieket tartják csúnyának”- nyilatkozta még néhány hete a brit bajnok.

Ami a hangot illeti, ez a kérdés azóta porondon van, amióta bejelentették a V6-os turbók érkezését, és elkerülhetetlen, hogy a V8-asokhoz képest a hang kicsit tompább lesz. A Mercedes a monzai pályán szimulálta, hogy milyen lesz a motorok  hangja 2014-ben.

 

Vajon minden a 11 csapat megkezdi a szezont?

Nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy a Formula-1 nehéz pénzügyi helyzetére keressünk bizonyítékot, hiszen először is az utóbbi időkben nem nagyon tolonganak az új belépők, mindemellett a rajtrács hátsó régiójából éppen egy évvel ezelőtt távozott egy alakulat (HRT) a szériából. A helyzet ehhez képes is valamelyest romlott, és már a középmezőny sincs biztonságban, amit jól mutat a Sauber és a Lotus nehéz helyzete. Ez utóbbi istálló körül még olyan pletykák is felreppentek az utóbbi napokban, hogy az autó nem készül el időben, sőt talán a szezonnyitó melbourne-i versenyhétvégére sem. A pénzügyi nehézségek mellett ezek a spekulációk persze leginkább abból adódnak, hogy az enstone-i csapat hivatalosan még most sem erősítette meg, milyen motorral fog rajthoz állni a következő szezonban.

Üres pilótahelyek betöltése, újoncok, új párosok

Feltételezve, hogy mind a 11 csapat megkezdi az idei szezont, úgy jelenleg még három hely kiadó a királykategóriában. A Caterhamnél kettő szabad hely van, ezen kívül pedig még a Marussia nem jelentette be, hogy ki lesz Jules Bianchi csapattársa. A tavalyi mezőnyből háromnál több versenyzőnek nincs helye, többek között Paul di Restának, miután ex csapata a Force India úgy döntött, hogy mindkét pilótáját lecseréli, és Nico Hülkenbergnek valamint Sergio Péreznek szavaz bizalmat az új korszakra. A skót versenyző már december közepén elismerte, hogy szinte biztosan távozik a szériából. Akkor még egyetlen opcióról, a Sauberről beszélt, ám pár nappal később a svájci alakulat megerősítette, hogy Adrian Sutil mellett Esteban Gutiérrez kap még egy lehetőséget.

„Nagyon úgy tűnik, hogy jövőre már nem versenyzem a Formula-1-ben, hiszen a Force India Pérezzel tárgyal, így most a Sauber jeleneti számomra az egyetlen lehetőséget, de itt sem történt semmi komoly előrelépés. Mindössze annyi volt, hogy a menedzseremmel beszéltünk erről” – mondta nem túl optimistán Di Resta még december első felében. Hogy a három fennmaradó ülést kik kapják meg, azt nyilvánvalóan pénzügyi dolgok fogják eldönteni. Az már biztos, hogy legalább két újonc lesz a mezőnyben – a 21 esztendős dán Kevin Magnussen (McLaren) és a 19 éves orosz pilóta, Daniil Kvjat (Toro Rosso) személyében. Az ifjú tehetségek bemutatkozása mellett további izgalmak is várhatók, többek között érdekes lesz látni, hogy Daniel Ricciardo miként veszi fel a kesztyűt négyszeres világbajnok csapattársával, Sebastian Vettellel szemben, illetve hogy Felipe Massa – kilépve Fernando Alonso árnyékából – mennyire felszabadult és mennyire sikeres versenyzést tud produkálni a Williamsszel.

raikkonen - ferrari.PNG

A legjobban várt új duó természetesen az Alonso-Räikkönen felállás, mely sokak szerint nem feltétlen volt jó döntés a Ferraritól.

A Formula-1 történelem során számtalanszor beigazolódott a „két dudás nem fér meg egy csárdában” mondás igazsága, sőt maga Fernando Alonso is első kézből tudna erről mesélni, rövidre sikerült mclarenes pályafutására visszatekintve. Mindazonáltal a Ferrari szempontjából talán nem is annyira meglepő ez a rizikózás, ugyanis a mostani pontrendszer sokkal jobban bünteti a hullámzó teljesítményt, mint anno például a Scumacher-Barrichello érában, amikor egy első és egy nyolcadik hely között mindössze nyolc pont volt a különbség. 2010-től azonban ugyanez a felállás már 21 pont különbséget jelent, ami a konstruktőri versenyben egyáltalán nem elhanyagolható. Manapság a következetes teljesítmény és a folyamatos pontszerzés mindkét pilótától elengedhetetlen elvárás ahhoz, hogy egy csapat jó esélyekkel vágjon bele a konstruktőri csatába. Természetese a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is tudja, hogy a párosítás rejteget veszélyeket, ugyanakkor azt is tudja, hogy mindkét bajnok elég érett már ahhoz, hogy a nagyobb súrlódások elkerülhetők legyenek.

„Alonsót és Räikkönent összeültetni veszélyes lehet, de a Formula-1-ben minden potenciálisan veszélyes. Úgy vélem, Fernando tudja, hogy nem csak saját magáért versenyez, hanem a Ferrariért is. Räikkönen is tudja, hogy már pályafutásának második felében jár, így tapasztalatával és felelősségével két nagyon fontos év áll előtte” – nyilatkozta nemrégiben Montezemolo.

Új motorok, teljesítménybeli különbségek, megbízhatóság

A motorfejlesztés befagyasztása miatt az utóbbi években megszokhattuk, hogy viszonylag kis teljesítménybeli különbségek voltak az erőforrások között, ám ez most megváltozhat. Tavaly például - a telemetriai adatok szerint - ha a Renault motorok teljesítménye csak egy százalékkal kisebb lett volna, akkor a Ferrari és a Mercedes mögött végeztek volna.  A pletykák szerint a Mercedes előnyben lesz a Renault-val és Ferrarival szemben, ugyanakkor a maranellóiak technikai igazgatója, Pat Fry kicsit másként látja a helyzetet.

„Az aerodinamika ugyanolyan fontos lesz a következő szezonban is, mint az elmúlt 15 évben volt. A motorok közti különbség leginkább a megbízhatóságban fog megnyilvánulni, mert a technológia nagyon összetett, valamint a pilótánkénti öt erőforrás nagyon kevés. Véleményem szerint a teljesítményben nem lesznek nagy különbségek, esetleg a futamokon, ahol az üzemanyag-fogyasztás befolyásolja majd a teljesítményt”- ecsetelte nemrégiben a ferraris szakember.

Ahogy Pat Fry is mondta, a másik fontos tényező az új motorok megbízhatósága lesz, és erre egyre többen hívják fel a figyelmet. Legutóbb például Niki Lauda vélekedett úgy, hogy a vb címhez most elsősorban egy megbízható kocsira lesz szükség.

 "A megbízhatóságot kell kitűzni célnak. Az fogja megnyerni a bajnokságot, akinek a legmegbízhatóbb motorja, váltója és autója lesz. A következő szezon nem a gyorsaságról, hanem a megbízhatóságról fog szólni” – mondta az osztrák legenda.

Tavaly a technikai hibák hét százalék alatt voltak, de nem lenne meglepő, ha idén ennek kétszerese vagy háromszorosa lenne.

Az új motorok mellett a keskenyebb első és hátsó szárnyak, a kisebb leszorítóerő, az ERS nevű új hibrid rendszer mind mind nagy kihívások elé állítják az alakulatokat, ráadásul az üzemanyag 100 kg-ban való maximalizásása különösen nehéz feladat lesz, ezzel együtt okozhat kellemetlen pillanatokat egy-egy versenyzőnek.

szocsi_1.PNGÚj és visszatérő versenypályák

A 2003 után visszatérő Osztrák Nagydíj mellett egy új helyszínnel egészül ki a 2014-es naptár. Az Orosz Nagydíjnak otthont adó Szocsiban épült létesítmény egy teljesen új versenypálya, ami jövő hónapban kezdődő Téli Olimpia helyszínei köré épült. A munkálatok jól haladnak, és a futamszervező cég elmondása szerint nem kétséges, hogy a komplexum elkészül  a szeptemberi határidőig.

 

 

Dupla pontok az évadzárón

Bár egyes szakvélemények szerint az F1 társadalmának többsége által kritizált utolsó futamos duplapontos rendszer meglehet, hogy még a szezonkezdést sem éli meg, ám egyelőre a visszavonás irányába nem történtek előrelépések. Egy brit F1-es szakíró James Allen saját blogján nemrégiben arra is rávilágított, hogy nem csak a rajongók, a versenyzők és csapatok többsége ellenzi ezt a fajta manipulatív megoldást, de a nagydíjak promóterei is reklamálnak.  

„Talán a legnagyobb ellenállás a többi nagydíj promóterei felől érkezett, akik az új szabály bejelentés óta folyamatosan hívják Ecclestone-t, és magyarázatot kérnek arra, hogy milyen jogon számít fontosabbnak az Abu-Dzabi Nagydíj" – írta blogján a brit szakíró. 

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

forma1 motorsport autosport formula-1