F1 Nem indult zökkenőmentesen az első teszthét - Räikkönen zárt az élen
Ahogy azt a szakemberek előre megjósolták, egyelőre még nem működik olajozottan a Formula-1-es mezőny gépezete. Az autóbemutatók miatti zsúfolt reggel után lassan indult be az élet a jerezi aszfaltcsíkon, és a folytatás sem volt mozgalmasabb. Végül összesen öt versenyző teljesített mért kört, miközben olyan nagy csapatoknál is gondok adódtak, mint a Red Bull és a McLaren. A Mercedes ugyan biztatóan kezdett, ám még a délelőtt folyamán Lewis Hamilton összetörte az autót. A nap végén a ferraris Kimi Räikkönen neve szerepelt a tabella élén, és a legtöbb kört is a finn bajnok jegyezte.
Autóbemutatók sorozatával indult el a 2014-es idény első hivatalos tesztnapja. A mezőnyből a Lotus és a Marussia is hiányzott, de ez utóbbi alakulat csak egy napot csúszik, és szerdán már csatlakozik a versenytársakhoz, míg Lotus új konstrukciója majd csak Bahreinben kezdi meg a munkát.
A csapatok többsége a nap első felében még az utolsó simításokat, rendszerellenőrzéseket végezte el 2014-es autójának felkészítésénél, de a Mercedesnél a bemutató után Lewis Hamilton szinte azonnal pályára hajtott. Kicsit később - a mezőnyből másodikként - Kimi Räikkönen kezdte meg a munkát a Ferrarival, de nem sokáig élvezhette új kocsiját. Még egy óra sem telt el a gyakorlásból, és a finn bajnok alatt leállt az F14 T, így máris előkerült a piros zászló.
A Ferrari később Twitteren közölte, hogy a mérnökök elővigyázatosságból állították meg Räikkönent. Nem sokkal ezután Sergio Pérez Force Indiája is hasonlóan járt mint a Ferrari, rajtuk kívül a délelőtt folyamán pedig még Jean-Eric Vergne Toro Rossója és Esteban Gutiérrez Sauberje gurult pályára.
Az első mért kör nem sokkal 12 óra előtt született meg Hamilton jóvoltából. A brit pilóta 1:33.305-ös körrel nyitotta meg a sort, majd hamarosan már 1:27-es idő szerepelt a neve mellett.
A folytatás azonban már volt ennyire remek a brackley-i gárdának, ugyanis amint megfutotta addigi legjobb idejét - a W05 első szárnyának meghibásodása miatt - Hamilton az 1-es kanyarban kicsúszott, és a gumifalban landolt. Az autó orr-része és az első felfüggesztése is megsérült. A csapat főhadiszállásán már dolgoznak egy erősített verzión, de az valószínűleg csak holnap reggel érkezik meg Jerezbe.
A Mercedes tesztnapja itt véget is ért, ennek ellenére Hamilton rendkívül elégedetten nyilatkozott.
„Nagyon biztatónak tűnik a kezdet, hiszen a mi autónk gurult ki elsőként a pályára, és sok kört tudtunk megtenni, miközben a többiek csak egy-egy kört mentek, ráadásul órákkal utánunk kezdték meg a munkát. Összességében jól indult a tesztprogramunk, persze kár, hogy korán befejeztük, mert mindenki keményen dolgozott, és úgy tűnt, hogy mi fogjuk megtenni a legtöbb kört. Be fogjuk pótolni a most kieső köröket, és inkább most történjenek meg ezek a dolgok, mint Melbourne-ben."
Vergne (Toro Rosso) volt a második „jelentkező” 1:36.530 - cal, majd a kora délutáni órákban Räikkönen 1:33.131-gyel csatlakozott. Délután kettőkor még csak három név szerepelt a köridőket felsorakoztató tabellán.
1. Hamilton 1:27.820 - 17 kör
2. Räikkönen 1:29.474 - 11 kör
3. Vergne 1:36.530 - 11 kör
Délután háromkor kicsit megkésve, de a Caterham új autója, a CT05 is bemutatkozott a jerezi létesítmény boxutcájában, majd az újonc Marcus Ericssonnal a volánnál pályára is hajtott, igaz csak egyetlen ellenőrző kör erejéig.
A nap második fele sem maradt piros jelzés nélkül, ezúttal Vergne Toro Rossója állt meg a pályán, ami miatt egy újabb tízperces szünet következett. Az utolsó órában a Williams is pályára küldte 2014-es modelljét, az FW36-ost, melyet Valtteri Bottas irányíthatott. Közben a még igencsak hiányos tabellán Räikkönen vette át a vezetést , 1:27.104-es körével.
Ekkor még csak további egy névvel,a sauberes Esteban Gutiérrezzel bővült a lista, később pedig még Sergio Pérez teljesített mért kört.
Sebastian Vettel egész nap nem tudott pályára hajtani egy - Adrian Newey által „buta hibának” nevezett - állítólagos beállítási probléma miatt. Végül az utolsó percekben azért néhány ellenőrző kört meg tudott tenni új kocsijával. A címvédő természetesen egyáltalán nem aggodalmaskodott a rövid munkanapja miatt.
„Rengeteg darabkája van ennek a kirakós játéknak, amit előbb szét kell szedni, hogy aztán megint összerakjuk. A szerelőknek is tanulniuk kell még, ezért első alkalommal a megszokottnál kicsit hosszabb ideig eltarthat a dolog”- mondta a német bajnok az Auto Motor und Sportnak.
A McLarenbennél szintén gondok adódtak, így Jenson Button is kényszerpihenőt tartott az első nap. Állítólag motorproblémák hátráltatták a wokingiakat.
Első tesztnap eredményei:
1. Kimi Räikkönen 1:27.104 (31 kör),
2. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:27.820 (18 kör)
3. Valtteri Bottas (Williams) 1:30 0,082 (7 kör)
4. Sergio Pérez (Force India) 1:33.161 (11 kör)
5. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) 1:36.530 (15 kör)
6. Esteban Gutiérrez (Sauber) 1:42.257 (7 kör)
7. Sebastian Vettel ( Red Bull) idő nélkül (3 kör)
8. Marcus Ericsson (Caterham) idő nélkül (1 kör)
FormaNet, Varga Viktória