F1 Massa: A Ferrari érzelmes, a Williams egyenes
Miután az elmúlt nyolc szezont a Ferrarinál töltötte, kissé furcsa volt Felipe Massát kékben látni új alakulatánál, a Williamsnél. A négynapos jerezi teszten természetesen arról is faggatták a brazil pilótát, hogy milyen különbségeket tapasztal a Formula-1 két patinás - és legsikeresebb - istállója között. A széria hivatalos weboldalán megjelent interjúban Felipe nem tagadta, nagyon eltérő az olaszok és a britek mentalitása, mindemellett többek között arról is beszélt, hogy maximálisan felkészültnek érzi magát arra, hogy újra a sikerek útjára vezesse Sir Frank Williams csapatát.
Oly sok ferraris év után, hogy ment a beilleszkedés a Williamsnél?
Felipe Massa: Tény, hogy ez egy nagy váltás. Nagyon más itt lenni, hiszen a britek teljesen mások, mint az olaszok. Annak ellenére, hogy a Ferrarinál is sok nemzetiséget képviselő ember dolgozik, mégis minden olyan olaszosan működik – nagyon latinosan, érzelmesen. (Nevet) Olyan olaszt sosem látunk, aki ne gesztikulálna a kezével is, miközben beszélget, míg a britek minden téren nagyon precízek és korrektek. Elégedett vagyok a változásokkal, mert a Williamsnél nagyon kedvesek velem. Azt hiszem, pont a megfelelő időben tettem meg ezt az irányváltást, hiszen a Formula-1 egy új korszakba lépett, és ilyenkor mindig könnyebb a váltás.
Mi a különbség Maranello és Grove között?
FM: Ezen a téren is nagy különbségek vannak. Mindkét csapat székhelye nagyjából a semmi közepén áll, de persze Maranellóban éttermek és kávézók könnyítik meg az életedet. De, hogy őszinte legyek, Grove-ot most még nem nagyon ismerem.
Tudnál egy-egy meghatározó jelzőt mondani a Ferraria és a Williamsre?
FM: Ferrari: érzelmes, Williams: egyenes. A Ferrarinál egy kis probléma is nagy probléma, míg a Williamsnél ugyanolyan kicsi marad. Az angolok másként reagálnak a problémákra.
Egy dicsőséges történelmi múlttal rendelkező csapattól érkeztél egy olyan alakulathoz, mely szintén nagy múlttal rendelkezik, de jelenleg nehéz helyzetben van. Mik az elvárásaid?
FM: A Williams csapatnál minden megvan ahhoz, hogy visszatérjen a sikerekhez. Van egy modern gyáruk, a legjobb szélcsatornájuk, és nagyon jó szakembereik. Minden adott ahhoz, hogy újra sikeres csapat legyen, és ez a legfontosabb tényező. A második az, hogy minden megfelelően működjön együtt, szóval az összetevők megvannak, már csak meg kell sütni a tortát! A csapat készen áll erre. Nem elég egy új versenyzőt leszerződtetni és várni, hogy ettől majd megváltozik a helyzet. Együtt kell erőfeszítéseket tennünk a fejlődés érdekében. Számos kiváló szakemberrel erősített a Williams, és ez nagyon fontos lépés ahhoz, hogy visszatérjünk a sikeres útra.
Szeretnéd, hogy egy gyengélkedő csapatot visszavezess a dicsőséges útra?
FM: Persze. Minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy a csapat ismét versenyképes legyen. A legjobb dolog, ami velem történhet, hogy ebben segíthetek.
Sokat segít az, hogy már tudod, miként működik egy sikeres csapat?
FM: Igen, de ezt nem csak én tudom.
És meg fogod osztani a csapattal a Ferrari sikerének titkait?
FM: Minden megosztok a csapattal, amit csak tudok!
2008-ban néhány másodpercig világbajnok voltál, azóta hajszolod a sikert. Azzal, hogy a Williamshez csatlakoztál, lemondtál bajnoki álmaidról?
FM: Soha. Ha ezt megtenném, akkor szögre akasztanám a sisakomat. Ha már nem vagy kiéhezve a sikerre, akkor többé már nem tudsz teljes szívből versenyezni. Az, hogy csak úgy itt legyek, az nem az én stílusom. Szeretnék újra és újra versenyeket nyerni. A Williams szintén ezt akarja, így ez az a pont, ahol összeérnek útjaink. A Williamsnek is nagyon hiányzik már a győzelem, és nekem is, szóval kezdésnek ez egy jó alap.
Két nagyon domináns versenyző - Michael Schumacher és Fernando Alonso – csapattársa voltál. Most a tapasztalataid miatt Te leszel az elsőszámú. Milyen ez az új élmény?
FM: Készen állok arra, hogy vezető szerepet töltsek be a csapatban. Szerintem Valterri (Bottas) és én jó munkát végzünk majd együtt. Ő fiatal és bizonyította, hogy nagyon tehetséges, még ha bemutatkozó évében nem is volt megfelelő az autója. Ketten együtt sok pozitívumot tudunk adni a csapatnak.
Elmondanád, mi történt veled a tél folyamán onnantól kezdve, hogy elhagytad Maranellót, egészen a jerezi teszthét kezdetéig?
FM: Sok-sok időt töltöttem a Williams gyárában, hogy ismerkedjek a mérnökökkel, és megtapasztaljam, hogyan működik a rendszer. Kezdtem azzal, hogy az új autóval kapcsolatban megosztottam a tapasztalataimat, melyeket még a Ferrarinál szereztem.
Idén már a Mercedes új erőforrását használod. Mit vársz tőle?
FM: Ez az első alkalom Formula-1-es pályafutásom során, hogy nem olyan autót vezetek, amit Ferrari motor hajt. Nagyon várom már, hogy miként működik, mert ahogyan a Mercedes dolgozik az lenyűgöző. Örülök, hogy a Mercedes lett a Williams motorszállítója, mert velük ismét versenyképesek lehetünk.
A motor szempont volt a csapatválasztásodnál?
FM: Ez volt az egyik ok, a másik pedig az, hogy az összes lehetőség közül a Williams volt az a csapat, mely új embereket szerződtetett, míg a többiek, akikkel tárgyaltam, inkább szakembereket vesztettek. Mindez meggyőzött arról, hogy a Williams mindent megtesz annak érdekében, hogy újra versenyképes legyen. Nézzük például a Lotust: sok mérnököt elveszítettek, ami azt mutatja, hogy nem egyszerű a helyzetük. A Williams befektet, míg mások nem. A Williams korábban több bajnoki címet is nyert, szóval tudják hogyan kell ezt újra megtenni.
Mik a céljaid az új szezonban?
FM: Őszintén? Pillanatnyilag ezt nem tudom megmondani, mert minden annyira új. Majd az utolsó bahreini teszt után tegyék fel újra ezt a kérdést!
A 19-es rajtszámmal fogsz versenyezni. Miért ezt a számot választottad?
FM: Kedvelem a 19-est. Korábban is használtam már, és mindig szerencsét hozott. Ha nem volt lehetőségem a 19-est választani, akkor a 91-es volt. Mindig a 19-es volt a szerencseszámom, és sok bajnokságot nyertem már vele. Remélem ezzel a választással újra sikerül majd.
FormaNet, Varga Viktória