F1 Versenyzők véleménye az új autókról
Köztudott, hogy a szabálymódosítások rengeteg változást hoztak az idei versenyautók kezelhetőségében, és az új motorformulával együtt a sebesség, a hanghatások és az aerodinamika is megváltozott az utóbbi évekhez képest. A múlt heti teszteken az Autosport munkatársa ezekről az eltérésekről faggatta a pilótákat.
Az új, 1.6 literes turbómotorok kicsivel több, mint 600 lóerőt bírnak, és az energia-visszanyerő rendszer (ERS) további 160 lóereje ugyan nagyjából azonos a tavaly búcsúzó V8-asok teljesítményével, a változást inkább a megnövekedett forgatónyomaték jelenti. Ezt a változást Jenson Button például kifejezetten élvezetesnek találta az első próbák után.
„Élvezetes volt vezetni az autót. A motorerő nagyszerű, nagyon nagy a forgatónyomatéka. Úgy érzem, hogy talán ez a legerősebb autó, amit eddig vezettem. Nyilván itt nem kizárólag az erőről van szó, hanem a lassú kanyarokban érezhető nyomatékról. Leginkább ott lehet érezni az erejét, és ez nagyon izgalmas."
A williamses Valtteri Bottas is lenyűgözőnek találta amit a jerezi aszfaltcsíkon tapasztalt ezen a területen: „Nagyon élveztem, jó móka volt. Ami az erőt illeti, azt mondanám, hogy nem panaszkodhatunk. Valóban érezni lehet a különbséget, ezért kicsit változtatnunk kell a vezetési stílusunkon, illetve valószínűleg az autót is másként kell majd beállítani.”
A Sauber pilótája, Esteban Gutiérrz a GP3-as kocsikhoz hasonlította az új gépeket: „Sokkal élvezetesebb. Az egész koncepció érzésre a turbóval és a forgatónyomatékkal kicsit olyan, mint a GP3-as autók, csak teljesen más szintet képviselnek, hiszen sokkal több erő van bennük, plusz ott van még az ERS. Nekem nagyon tetszik, és a sebsségváltónak is több fokozata van, így korábban válthatunk és nem veszítünk erőt.”
Az autók kezelhetősége terén a pilótákat leginkább a leszorítóerő csökkenésének mérték lepte meg, ami többek között a keskenyebb elsőszárnyból következik.
„Az autóknál sokkal kisebb a leszorítóerő mint tavaly volt, ezért a gyors kanyarokban lassabban kell mennünk, a lassabb kanyarokban viszont meglepően jól érzi magát az autó. Persze soha nincs két egyforma kör, mert játszadozunk a motor és a fékek beállításaival" - mondta Jenson Button.
És ha már kanyar, a kigyorsításról és fékezésről vannak eltérő vélemények a mezőnyben. Button például „kellemesen csalódott”, Bottas azonban úgy véli, hogy ezen a területen jóval nagyobbak a kihívások az eddigieknél.
„Kicsit nehézkesebb (a kigyorsítás), mert az erő kissé másként érkezik, és csúszós körülmények között érzékenyebb jobb lábra van szükség. Mindenki törekszik arra, hogy könnyebb legyen vezetni, de nedves időjárási feltételek mellett könnyű elveszíteni a tapadást. Még a száraz pályára való gumikkal sem egyszerű, de kedvelem”- nyilatkozta a Williams finn pilótája.
A jerezi teszthét leggyorsabb körét a McLaren újonca, Kevin Magnussen futotta 1:23.276-tal, ami több mint öt másodperccel lassabb volt, mint a tavaly ilyenkor született legjobb idők. Persze a Pirelli keverékei is keményebbek lettek, valamint a súlynövekedés nagyjából még egy másodpercet hozzátehet, de a különbség így is nagynak mondható, de Button szerint a későbbiek folyamán ez csökkenni fog.
„Lassabbak voltunk, hiszen ez volt az első tesztelés, egy teljesen új csomaggal. Az első versenyen mindenki sokkal gyorsabb lesz, év végére pedig meglehet, hogy nem is lesz olyan nagy a különbség – talán egy-két másodperc."
A Ferrari spanyol világbajnoka, Fernando Alonso úgy gondolja, hogy a tempó nem különösen fontos.
„Vezettem már olyan autót, ami fél perccel lassabb volt az F1-es kocsiknál, és ugyanúgy nagy kihívás volt, és nagyon élveztem. Mindaddig, amíg a határokat tudod feszegetni, a vezetési érzés szempontjából a köridők nem sokat változtatnak a dolgokon. A mostani autókat még mindig nagyon élvezetes vezetni. Fizikálisan persze nem ugyanaz, mert a kanyarokban kisebb a sebesség, így az erőhatások is, a másik oldalon viszont több mindenre oda kell figyelnünk. Több gomb van a kormányon, vezetés szempontjából is változtak a dolgok, és a gyors kanyarokban a tapadás is más. Ezek az autók egyszerűen csak másak.”
Ami pedig a hanghatásokat illeti, nyilván nem mindenki rajong a csendesebb versenyautókért, ám az első teszthét után ezek a kritikák is sokban mérséklődtek. A Mercedes német pilótájában, Nico Rosbergben például nosztalgikus emlékeket idéztek.
„A motorhang nem olyan jó, mint tavaly volt, de szerintem rendben van. Kicsit az 1980-as évekre emlékeztet, amikor még a tévében néztem a turbókorszak versenyeit.”
Alonsót nem meglepő módon a hang érdekli a legkevésbé: „Az elmúlt évben sem volt olyan, hogy csak ültünk és hallgattuk a motor hangját. Csakis az autóra koncentráltunk. Ez itt a Formula-1, a világ legjobb technológiájával”- szögezte le a kétszeres bajnok.
FormaNet, Varga Viktória