F1 Kinek hogyan sikerült a téli felkészülés? - Statisztikák a tesztekről
A szezon előtti felkészülés első pillanatától kezdve a Mercedes emelkedett ki az idei mezőnyből, és bár a legutolsó teszthéten a Williams mind kilométerek-, mind pedig köridő tekintetében legyőzte a brackley-i gárdát, ezzel együtt a három kollektív teszt összesített statisztikájában nem sikerült felülmúlni őket. A Ferrari és a McLaren is jónak mondható tesztprogramot hagyott maga mögött, ezzel szemben a Lotusnak és a Red Bullnak nem sikerült felkészülnie az szezonnyitó versenyre. Mindkét problémás csapat aggódik egy kicsit a melbourne-i megmérettetés miatt, és már két hetük sincs arra, hogy összekapják magukat.
A második bahreini teszthét összesített relatív erősorrendjében az első négy helyen a Williams és Mercedes pilótái állnak, közül Felipe Massa áll a legelőkelőbb helyen, szombaton - a Pirelli szuperlágy gumijain - megfutott leggyorsabb körével. A lista másik végén a Lotus két pilótája sorakozik, és Pastor Maldonado valamint Romain Grosjean nem csak az időeredményekre nem lehet büszke, a megtett körök számával is mindketten az utolsó helyeket foglalják el. A legtöbb kört egyébként Bottas futotta az elmúlt héten, rajta kívül még brazil csapattársa, illetve a froce indiás Segio Pérez lépte át a kétszázas határt.
Relatív erősorrend a legutolsó négynapos teszten:
1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:33.258 202 kör
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:33.278 159 kör
3. Nico Rosberg Mercedes 1: 33.484 192 kör
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:33.987 236 kör
5. Fernando Alonso Ferrari 1: 34.280 196 kör
6. Sergio Perez Force India-Mercedes 1:35.290 213 kör
7. Kimi Räikkönen Ferrari 1:35.426 141 kör
8. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:35.577 189 kör
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1:35.701 135 kör
10. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:35.743 105 kör
11. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1:35.894 197 kör
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1: 36.113 137 kör
13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1: 36.467 181 kör
14. Max Chilton Marussia-Ferrari 1: 36.835 105 kör
15. Jenson Button McLaren-Mercedes 1: 36.901 74 kör
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1: 37.087 153 kör
17. Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:37.303 192 kör
18. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1: 37.468 77 kör
19. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1:38.083 172 kör
20. Kobajasi Kamui Caterham-Renault 1:38.391 125 kör
21. Romain Grosjean Lotus-Renault 1: 39.302 65 kör
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1:40.599 62 kör
Csapatokra lebontva a kilométergyűjtést ezúttal a Williams nyerte 438 körrel, míg az idei szezon egyik nagy esélyeseként emlegetett Mercedes ebben a statisztikában a negyedik helyre szorult. A Williams pilótái az utolsó teszt utáni értékelésükben nem tagadták, hogy előzetesen nem számítottak ennyire meggyőző csomagra, és Bottas egyike volt azon kevés versenyzőnek, aki kijelenthette, hogy csapata nagyjából készen áll a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra. Közel sem mondhatja el ugyanezt magáról a Lotus és a Red Bull csapat. Mindkét alakulatnál elismerik, hogy nem állnak még készen, de reményeik szerint két hét alatt még sok probléma orvosolható. Az enstone-iak többek között azzal nyugtaják magukat, hogy még az egyik legmegbízhatóbb csapatnak, a Mercedesnek is vannak gondjai.
A négyszeres bajnok, Sebastian Vettel azért ennél kicsit negatívabban látja a helyzetet még úgyis, hogy az ellenfelek többsége a látottak alapján azt mondja, hogy ha az energiaitalosok megoldják a megbízhatósági problémákat, akkor nem lesz könnyű legyőzni őket, mert az RB10-es nagyon gyorsnak tűnik. Vettel ugyanakkor úgy véli, a sebességről még nagyon korai lenne beszélni, azt viszont már most kijelentette, hogy az első versenyre nem saját csapatát tartja favoritnak.
Ami a Ferrarit illeti, a csapat egy jó alappal készülhet a 2014-es szezonra, de mindkét pilóta, és a csapatfőnök is úgy látja, hogy jelenleg vannak náluk felkészültebb alakulatok is.
„A statisztikák szerint mi nagyjából négyezer kilométert teszteltünk, miközben a Mercedes közel ötezret, és tőlük nem sokkal marad el a Williams. Ez a különbség elég nagynak mondható, különösen egy olyan szezonban, mint az idei. Ennek ellenére hiszem, hogy a Ferrari remek munkát végzett, és ennek a hátránynak a tudatában is az élen lehetünk, jelenleg viszont azt kell mondjuk, hogy a Mercedes és a Williams is felkészültebben várhatja az első nagydíjat” – értékelt a csapatfőnök, Stefano Domenicali.
A múlt heti teszthét megtett köreinek száma csapatonként:
1. Williams-Mercedes 438 kör
2. Force India-Mercedes 402 kör
3. Sauber-Ferrari 373 kör
4. Mercedes 351 kör
5. Ferrari 337 kör
6. Caterham-Renault 297 kör
7. Toro Rosso-Renault 272 kör
8. McLaren-Mercedes 271 kör
9. Marussia-Ferrari 258 kör
10. Red Bull-Renault 182 kör
11. Lotus-Renault 127 kör
Ahogy azt Stefano Domenicali is összefoglalta, a téli felkészülés összeített listáján a Mercedes és a Williams magasan a legszorgalmasabb csapat volt, de a Ferrari és a McLaren sem panaszkodhat, bár ez utóbbi alakulatot a múlt héten elég sok meghibásodás hátráltatta. Összességében így is négyezer kilométer felett zárt, mint ahogy a Sauber is. A sor végén helyet foglaló Lotus teljes egészében kihagyta az első tesztet, de a Marussia új konstrukciója is közel három napot csúszott a debütálással, de még így sem sokkal maradnak el a Red Bulltól.
A szezon előtti kollektív tesztek összesítése a megtett körök számában és kilométerekben:
1. Mercedes 974 kör 4972.644 km
2. Williams-Mercedes 936 kör 4893.432 km
3. Ferrari 875 kör 4488.516 km
4. McLaren-Mercedes 812 kör 4153.464 km
5. Sauber-Ferrari 776 kör 4039.32 km
6. Force India-Mercedes 761 kör 3974.868 km
7. Caterham-Renault 626 kör 3313.128 km
8. Toro Rosso-Renault 465 kör 2436.384 km
9. Red Bull-Renault 320 kör 1705.764 km
10. Marussia-Ferrari 317 kör 1686.084 km
11. Lotus-Renault 238 kör 1288.056 km
A versenyzők téli felkészülésének „győztese” végül Nico Rosberg lett, de nem sokkal maradt el Fernando Alonso, aki nagyjából másfélszer többet tesztelhette az F14 T-t, mint csapattársa, Kimi Räikkönen. A finn kifogta a problémásabb napokat, mint ahogy a McLarennél, Jenson Button is. Az újonc Kevin Magnussen ugyanis az összesített statisztika harmadik helyét kaparintotta meg Bottas és Hamilton előtt, miközben Button csak a középmezőnybe fért be. Hamilton is bő száz körrel kevesebbet tesztelt, mint német kollégája, a többiek viszont aránylag egyformán osztoztak az eredményesebb vagy éppen problémásabb napokon.
A három kollektív teszthét köreinek összesítése, versenyzőkre lebontva:
1. Nico Rosberg Mercedes 554 kör
2. Fernando Alonso Ferrari 529 kör
3. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 486 kör
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 449 kör
5. Lewis Hamilton Mercedes 421 kör
6. Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 403 kör
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 400 kör
8. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 372 kör
9. Kimi Räikkönen Ferrari-Ferrari 344 kör
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 343 kör
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 337 kör
12. Jenson Button McLaren-Mercedes 326 kör
13. Marcus Ericsson Caterham-Renault 286 kör
14. Kobajasi Kamui Caterham-Renault 262 kör
15. Jean-Eric Vergne ToroRosso-Renault 257 kör
16. Danyiil Kvjat Toro Rosso--Renault 207 kör
17. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 184 kör
18. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 161 kör
19. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 158 kör
20. Pastor Maldonado Lotus-Renault 147 kör
21. Max Chilton Marussia-Ferrari 131 kör
22. Romain Grosjean Lotus-Renault 91 kör
23. Felipe Nasr Williams-Mercedes 87 kör
24. Daniel Juncadella Force India-Mercedes 81 kör
25. Robin Frijns Caterham-Renault 78 kör
FormaNet, Varga Viktória