F1 Alonsóé a legjobb köridő a szezon első szabadedzésén
Fernando Alonso Ferrarija volt a leggyorsabb a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. A spanyol bajnok fél másodperccel előzte meg a második legjobb köridőt autózó Jenson Button, a harmadik-negyedik helyen pedig a Williams pilótái végeztek. Több csapatnak is problémásan kezdődött a hétvége, köztük a tesztek alatt legmegbízhatóbb formát mutató Mercedesnek. Lewis Hamilton egy teljes kört sem tudott megtenni az első tréningen.
Szép időben, 25 fok körüli hőmérsékletben kezdődött meg Melbourne-ben az idény első szabadezése, a hétvége további részére viszont változékonyabb időjárást jósolnak a meteorológusok, és meglehet, hogy a vasárnapi versenyen is elered majd az eső.
Az elmúlt években jellemző volt, hogy az első szabadedzésnek közel a fele semmiről nem szólt a gumispórolás miatt, ezen a nem éppen izgalmas „hagyományon” próbálnak most változtatni azzal, hogy minden versenyző kap egy plusz garnitúra keményebb keverékű abroncsot, amit csak az első szabadedzés első félórájában használhat fel. Ezen kívül egyébként nem változott a gumik leosztása, vagyis így egy pilóta hét garnitúra elsődleges (keményebb) és öt garnitúra opciós (lágyabb), illetve négy szett intermediate és három garnitúra esőgumit kap három napra. A Pirelli erre a hétvégére a közepes és a lágy slickeket szállította a csapatoknak. Ebből a párosításból az első gyakorláson csak a közepes gumikat használták a pilóták.
A szabadedzés szabályainak változásához még hozzátartozik, hogy idén talán nagyobb lehetőséget kaphatnak a tartalék- és tesztpilóták azzal, hogy a pénteki edzéseken a csapatok egy-egy edzésen belül is feloszthatják akár négy pilóta között a munkát. Most természetesen minden csapatnál a versenyző kezdte meg az első versenyre való felkészülést, de a felhasználható plusz garnitúra ellenére az első 30 percben most sem volt nagy nyüzsgés az Albert Park 5.3 kilométeres pályáján.
A tesztekhez hasonlóan, továbbra is sok meghibásodást jósoltak a szakemberek, ráadásul a problémák orvoslása ebben az új- még sok tekintetben ismeretlen rendszerben jóval tovább is tart, mint az elmúlt években. Hogy mennyire így lett, azt a téli tesztek legmegbízhatóbb csapatánál, Lewis Hamilton tapasztalhatta meg elsőként. A brit bajnok Mercedese ugyanis már a kezdéskor, az ellenőrző körön megállt a pályán, és ezt követően leintésig már nem is tudott kihajtani. A csapat később Twitteren azt közölte, hogy semmi dráma hiba nem történt, csak időigényes a javítás. Azt is elárulták, hogy olajnyomás probléma miatt egy ellenőrző szenzor biztonságból leállította a motort.
A Caterhamnek és a Lotusnak sem indult jól a hétvége, végül egyikőjük versenyzője sem tudott érdemi munkát végezni. Közülük legmesszebbre Pastor Maldonado jutott, aki jelentős késéssel kezdett, és mindössze két kör után, idő nélkül be is kellett fejeznie a munkát.
Az első mért körre egyébként nagyjából negyed órát kellett várni. Daniel Ricciardo 1:37-es idővel kezdett, majd az első 30 percben további kilenc versenytárs követte az ausztrál példáját, és ezzel együtt. A Red Bull visszacsúszott a harmadik helyre, Fernando Alonso és Nico Rosberg mögét. A spanyol ekkor már 1:32-es köridővel vezette a sort.
További fél óra elteltével is Alonso bérelte ki a legjobb helyet, bár Jenson Button rövid időre átvette a spanyoltól a vezetést, majd a Ferrari 1:31.840-es körrel válaszolt. A Ferrari és a McLaren mögött nagyon színes volt a kép, hiszen Massa, Ricciardo és Rosberg triója képviselte a Williamst, a Red Bullt és a Mercedest. Utánuk következtek csak az élmenők csapattársai, Kevin Magnussen és Kimi Räikkönen.
A szabadedzés utolsó harmadában Sebastian vettel is pályára hajtott, végül a hetedik helyig tornászta fel magát, miközben az élen Alonso-Button párosát már senki nem tudta túlszárnyalni. Valtteri Bottas viszont három századdal beelőzte csapattársát, Massát, így a harmadik-negyedik hely a Williamsé lett. Ricciardo és Rosberg maradt a brazil mögött, majd Vettel után még Magnussen, Räikkönen és Jean-Eric Vergne fért be a top10-be. Ez utóbbi az edzés vége felé alaposan felszántotta a kavicságyat a 3-as kanyar után, de ennél nagyobb baki nem történt a 90 perc alatt. A hiba előtt egyébként a legtöbb kört (30) a francia pilóta Toro Rossója tette meg.
Első szabadedzés eredménye:
Versenyző Csapat Köridő Hátrány Kör
1. Fernando Alonso Ferrari 1:31.840 20
2. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:32.357 +0.517 23
3. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:32.403 +0.563 27
4. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32.431 +0.591 19
5. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:32.599 +0.759 26
6. Nico Rosberg Mercedes 1:32.604 +0.764 17
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:32.793 +0.953 10
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1:32.847 +1.007 28
9. Kimi Räikkönen Ferrari 1:32.977 +1.137 18
10. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1:33.446 +1.606 30
11. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:33.533 +1.693 23
12. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:33.855 +2.015 24
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:34.272 +2.432 27
14. Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:35.578 +3.738 7
15. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1:36.445 +4.605 13
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1:40.859 +9.019 6
17. Max Chilton Marussia-Ferrari 1:46.922 +15.082 4
18. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1
19. Lewis Hamilton Mercedes 1
20. Kobajasi Kamui Caterham-Renault 1
21. Pastor Maldonado Lotus-Renault 2
22. Romain Grosjean Lotus-Renault
FormaNet, Varga Viktória