2014. már 16.

F1 Hivatalos: Daniel Ricciardót diszkvalifikálták

írta: FormaNet
F1 Hivatalos: Daniel Ricciardót diszkvalifikálták

A Red Bull Racing új versenyzője, Daniel Ricciardo életének eddigi legjobb F1-es eredményének örülhetett hazai közönsége előtt, ám az ausztrál pilóta nem sokáig élvezhette második helyét, ugyanis egy szabályszegés miatt az FIA utólag kizárta a versenyből. A Red Bull Racing fellebbez a döntés ellen. 

daniel ricciardo.JPG

 

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) diszkvalifikálta az egyetlen célbaérő Red Bullt, miután beigazolódott, hogy Daniel Ricciardo RB10-ese a megengedettnél nagyobb átfolyási sebességgel fogyasztotta az üzemanyagot.

A  3-as számú autónál a verseny során az üzemanyag-fogyasztás sebessége folyamatosan meghaladta a 100 kg/órás határt, amivel vétett Technikai Szabályzat 5.1.4-es cikkelye ellen, melyben 100kg/órás limit van megszabva.

A szövetség egyébként még a szezonnyitó előtt figyelmeztetett minden csapatot, hogy nagyon komolyan veszik az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó előírásokat, és a szabálytalanság súlyos szankciókat vonhat maga után. Ráadásul a Red Bull szabálytalansága pozitívan befolyásolja a motor teljesítményt, így a kizárás nem volt meglepetés. Ezen kívül még az is közrejátszott a szankcióban, hogy az FIA már a futam közben figyelmeztette a Red Bullt, hogy Ricciardo autójának motorja átlépi a megengedett átolyási sebességet, a csapat mégsem módosított a beállításokon, mert az egységesített mérőrendszer helyett inkább saját mérőeszközének adatait tartotta valósnak. 

Ricciardo diszkvalifikálása egyben azt is jelentette, hogy az elmúlt négy év bajnok csapata nulla ponttal távozhat Ausztráliából, mivel bajnokuk, Sebastian Vettel már a verseny legelején motorhiba miatt kénytelen volt feladni küzdelmét. A német pilóta már a felvezető körön panaszkodott csapatának, végül a futamon mindössze három körig jutott.

"Már a második felvezető körben csökkent a motor ereje, és nem tudtuk, miért. Nagyon sokan megelőztek, de utána egy ideig azt hittük, hogy javult a helyzet. Végül kiderült, hogy súlyosabb, mint gondoltuk, és teljesen elment a teljesítmény. Úgy tűnt, néhány henger nem működik rendesen” – ecsetelte később a csalódott Vettel. 

Az FIA ítéletét követően a csapat közölte, fellebez a döntés ellen, mert az átfolyásmérők egész hétvégén pontatlannak bizonyultak (sőt szombatra Ricciardo autójában ki is cserélték, de az FIA kérésére az időmérő után vissza kellett cserélniük), ezért a mérési adatokat nem tartják hitelesnek, és biztosak benne, hogy az autóban minden az előírásoknak megfelelően működött. 

„Remélhetőleg a fellebbezési eljáráson tisztázódni fog, hogy az autó minden előírásnak megfelelt. Ezek az üzemanyag-áramlást érzékelő rendszerek amiket az FIA beépíttetett, az egész boxutcában problémásnak bizonyultak, és már a bevezetésük kezdetén, a teszteken is voltak eltérések. Egy olyan mérőeszköz volt, ami már a beszerelés után is hibásnak tűnt, ezért saját számításainkat vettük alapul, amit egy kalibrált és következetesen megbízhatóan működő eszközzel végeztünk, ami egész hétvégén nulla hibaszázalékkal működött. Nem nyújtottunk volna be fellebbezést, ha nem lennénk biztosak benne, hogy meg tudjuk védeni álláspontunkat. Kiábrándító, hogy mindez megtörtént, és biztosan nem Daniel (Ricciardo) hibája, és azt sem hiszem, hogy a csapat hibázott. Hiszem, hogy megfeleltünk az előírásoknak, és a fellebbezés utáni vizsgálatoknál ezt dokumentumokkal igazolni is tudjuk” – nyilatkozta később a csapatfőnök, Christian Horner, majd a mérőeszköz problémáját is ecsetelte.

"Már a pénteki szabadedzéseken is volt gondunk az érzékelővel, amit szombatra ki is cseréltünk, de az az időmérőn meghibásodott. Arra kértek minket, hogy a pénteki szenzort rakjuk vissza és azt használjuk. Ezt azonban nem tartottuk helyesnek, és a versenyen jelentős eltérést tapasztaltunk az általa kapott adatok és a mi műszerünk által mutatott valós adatok között. Ebben a kérdésben nincs egyetértés (az FIA-val). Ez még egy éretlen technológia, és lehetetlen teljes egészében egy olyan eszközre támaszkodni, ami szinte mindvégig problémás volt.”

Horner azt is elmondta, hogy az FIA valóban kérte őket a futam során arra, hogy korrigáljanak, ők azonban továbbra is a saját mérésüket vették figyelembe, nem akartak változtatni, mert azzal gyakorlatilag csökkentették volna a motor erejét.

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 red bull melbourne formula-1 ausztrál nagydíj daniel ricciardo