F1 Jubileumi emlékek és statisztikák
A Formula-1 történelmének 900. nagydíja nem csak hatalmas izgalmakat, de érdekes statisztikákat, mérföldköveket is felsorakoztatott az elmúlt hétvégén Bahreinben. Az eddigi 900 nagydíjon összesen 34 csapat és 104 pilóta nyert, közülük mindössze 32 versenyző van, aki tíz vagy annál több futamgyőzelmet szerzett a szériában.
- 2006 után a Mercedes lett az első csapat, mely zsinórban három győzelemmel nyitotta meg a szezont. Akkor a Renault ért el hasonló sikereket Fernando Alonsóval és Giancarlo Fisichellával.
- Utoljára 2010-ben a McLarennek köszönhetően történt meg, hogy egy alakulat kétszer egymás után kettős diadalt könyvelhetett el. Ezt a statisztikát most Lewis Hamilton és Nico Rosberg párosával a Mercedes. folytatta. Érdekesség, hogy akkor a McLarennel is Hamilton volt a két futam győztese, és nem mellesleg eddig a hétvégéig az volt az utolsó alkalom, hogy brit versenyző zsinórban két futamot nyert a szériában.
- Lewis Hamilton F1-es pályafutásának 24. diadalát szerezte meg múlt hétvégén, ezzel a futamgyőztesek örökranglistáján felkerült a top10-es listára, és beérte az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangiót. További egy győzelemmel Hamilton Jim Clark és Niki Lauda mellé sorakozhat fel.
- A Mercedes mögött harmadikként a Force India ért célba Bahreinben. A csapat a 2009-es Belga Nagydíj után második dobogós eredményének örülhetett Sergio Péreznek köszönhetően. A mexikói versenyző negyedik alkalommal ünnepelhetett a pódiumon a királykategóriában.
- Vasárnap Bahreinben nem csak a Formula-1 jubilált, de két versenyző is mérföldőhöz érkezett királykategóriás karrierében: Nico Rosberg 150. versenyét nagyszerű csatákkal és végül egy második hellyel tette emlékezetessé, míg Jenson Button 250. F1-es futamán műszaki hiba miatt nem sokkal a leintés előtt kiállni kényszerült. A brit bajnokot így végül a 17. helyre rangsorolták.
- Rosberg 14. dobogós helyezése mellett a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, eddigi F1-es pályafutása során hatodik alkalommal. Ugyanennyi leggyorsabb kör szerepel José Froilan Gonzalez, Mike Hawthorn , Phil Hill, Dan Gurney, Emerson Fittipaldi, Carlos Reutemann és Heinz-Harald Frentzen neve mellett.
Jubileumi nagydíjak az F1 történelmében:
100: 1961 - Német Nagydíj
Az esős Német Nagydíjon Stirling Moss utolsó győzelmét szerezte meg Formula-1-es autó volánja mögött. A Lotus pilótája a félelmetes - közel 23 kilométeres - Nürburgringen Wolfgang von Trips és Phil Hill Ferariját utasította maga mögé.
200: 1971 - Monacói Nagydíj
Tíz évvel később Jackie Stewart a Tyrell csapat színeiben rajt cél győzelmet aratott a 80 körös monacói versenyen, a második helyen célba érő Ronnie Peterson (March Ford Cosworth) pedig első dobogós eredményének örülhetett.
300: 1978 - Dél-Afrikai Nagydíj
A Lotushoz visszatérő Peterson néhány hónappal a végzetes monzai verseny előtt a 12. helyről rajtolva nyerte meg a Kyalamiban megrendezett futamot. 11 versenyhétvégével később a svéd tehetség az Olasz Nagydíjon balesetet szenvedett és kórházba került, miközben csapattársa, Mario Andretti világbajnok lett. Egy nappal később Petrson a kórházban füstmérgezés miatt életét vesztette.
400: 1984 - Osztrák Nagydíj
Az osztrák közönség egy hazai versenyző, a mclarenes Niki Lauda győzelmét ünnepelhette úgy, hogy McLarenje hajárban váltóproblémával küzdött. Végül sikerült maga mögött tartania a Brabham autóját vezető Nelson Piquet-t. Ez volt Lauda 23. diadala, és egyben 50. dobogós eredménye a szériában.
500: 1990 - Ausztrál Nagydíj
A szezonzárón a már világbajnok Ayrton Senna pole-ból rajtolva magabiztosan vezetett, ám a verseny második felében műszaki probléma miatt a gumifalban landolt. A győztes Nelson Piquet Benettonja lett. A dobogóra még két ferraris állhatott fel Nigel Mansell és Alain Prost személyében. Mansell itt futotta utolsó ferraris versenyét.
600: 1997 - Argentin Nagydíj
A szezon harmadik versenyét Jacques Villeneuve Williamse uralta. A végül vb címig menetelő Villeneuve pole-ból rajtolt, és mindössze hat kör erejéig vette át tőle az elsőséget a ferraris Eddie Irvine, akinek aztán meg kellett elégednie egy második hellyel. A dobogó harmadik fokára Ralf Schumacher állhatott fel a Jordan csapat színeiben. A 22 fős mezőny több mint fele kiesett a 72 körös futamon, köztük Michael Schumacher már az első körben feladta egy rajt után ütközés miatt.
700: 2003 - Brazil Nagydíj
Az eső és a rossz vízelevezetés miatt kaotikussá vált interlagosi verseny sok szempontból maradt emlékezetes. Rengeteg baleset és kiesés történt, majd a 74 körös futamot végül 56 kör után leintették. A dobogós helyen autózó Fernando Alonso belerohant az utolsó kanyarban balesetet szenvedő Mark Webber autójáról repkedő törmelékekbe, és egy abroncs eltalálta, így a dobogós ceremónián csak két pilóta vett részt, a spanyolt ugyanis közben kórházba szállították. Az első két helyezett kiléte is bonyodalmat okozott, ugyanis a nagy kavarodásban rossz sorrendet állítottak fel a versenybírók. Ez volt az a vitatott futam, melyen előbb Kimi Räikkönent (McLaren) kiáltották ki győztesnek, majd kiderült, hogy az előző kör eredményét figyelembe véve (az egyébként nyolcadik rajtkockából felzárkózó) Giancarlo Fisichella a nyertes. A finn következő versenyhétvégén, San Marinóban átadta a trófeát az akkor a Jordan csapat színeiben versenyző Fisichellának, akinek első F1-es győzelme így elég különlegesre sikerült.
800: 2008 - Szingapúri Nagydíj
Hasonlóan emlékezetesre sikerült a következő jubilálás is, sajnos nem éppen jó értelemben. Az F1 első éjszakai versenye hatalmas siker volt, ám utólag botrányba fulladt, hiszen 12 hónappal később kiderült, hogy a Renault utasítására ifjabb Nelson Piquet szándékosan vezette falnak autóját, hogy elősegítse csapattársa, Fernando Alonso győzelmét.
FormaNet, Varga Viktória