2014. máj 04.

Ayrton Senna F1-es pályafutása és sikerei számokban

írta: FormaNet
Ayrton Senna F1-es pályafutása és sikerei számokban

Május 1-jén volt Ayrton Senna halálának 20. évfordulója, így ezen a héten a Formula-1-es társadalom java megemlékezett a brazil legendáról. Természetesen a széria hivatalos weboldala is - többek között egy statisztikai összeállítással, mely a háromszoros világbajnok illusztris pályafutásának főbb momentumait foglalja össze. Mindemellett néhány szép megemlékezést is egy csokorba gyűjtöttünk az F1-es paddockból.

mclaren honda 1990.jpg

 

Nagydíjak száma: 161 - örökranglista 26. hely

Csapatok száma: 4 - Toleman, Lotus, McLaren, Williams

Világbajnoki címek száma: 3 - 1988, 1990, 1991

Futamgyőzelmek száma: 41 - örökranglista 3. hely. Győzelmi arány: 25.46 %

Legtöbb győzelem egy szezonon belül: 8 - 1988

Legtöbb győzelem sorozatban: 4 - 1988, 1991

Pole pozíciók száma: 65 - örökranglista 2. hely. Pole pozíciók aránya: 40.37 %

Legtöbb pole pozíció egy szezonon belül: 13 - 1988, 1989

Dobogós helyezések száma: 80 - örökranglista 4. hely. Dobogós helyezések aránya: 49.68 %

Legtöbb dobogós eredmény egy szezonon belül: 12 - 1991

Leggyorsabb körök száma: 19 - örökranglista 13. hely. Leggyorsabb körök aránya: 11.8 %

Legtöbb leggyorsabb kör egy szezonon belül: 3 - 1985, 1987, 1988, 1989

Teljesített körök száma: 8 219 - örökranglista 22. hely

Élen töltött körök száma: 2 987 - örökranglista 2. hely. Élen töltött körök aránya: 36.34 %

Első dobogós helyezés: 1984 – Monacói Nagydíj, 24 évesen

Első futamgyőzelem: 1985 – Portugál Nagydíj, 25 évesen

Utolsó futamgyőzelem: 1993 – Ausztrál Nagydíj, 33 évesen 

Mesterhármasok (pole, leggyorsabb kör, győzelem) száma: 7 - örökranglista 6. hely

Mesternégyesek (pole, leggyorsabb kör, rajt-cél győzelem) száma: 4 - örökranglista 4. hely)

Rekordok:

Legtöbb egymást követő győzelem ugyanazon a nagydíjon: 5 - Monaco, 1989-1993

Legtöbb győzelem Monacóban: 6 - 1987, 1989-1993

Legtöbb egymást követő rajtelsőség: 8 - 1988 Spanyol Nagydíj-1989 Amerikai Nagydíj

Legtöbb rajtelsőség ugyanazon a pályán: 8 - Imola

Senna emlékek az F1-es paddockból

Bernie Ecclestone: Ayrton meglehetősen bonyolult személyiség volt. Mindig is úgy gondoltam, hogy mindenféle konfliktusok zajlanak benne. Persze eredményei önmagukért beszélnek, és az egész világ tudja, hogy ki is ő. Egy szuper, megbízható barát volt, aki nagyon közel állt a családomhoz. Egy remek srác volt.

Fernando Alonso (Ferrari): Azt hiszem Senna minden versenyző számára etalon, és nyilvánvaló, hogy korának legjobbja volt. Hihetetlen győzni akarása különlegessé tette, és a számok magukért beszélnek. Mindig a végsőkig küzdött, amivel kivívta kollégái tiszteletét, és mára ezzel vált legendává. Még nagyon kicsi voltam, és akkoriban a spanyol tv nem közvetítette a Formula-1-et, de édesapám nagy rajongó volt, így általa már tudtam valamit róla, és az első gokartomat ugyanolyan színűre festette, amilyen az ő autója volt.

Kimi Räikkönen (Ferrari): Senna halála a Formula-1 világának hihetetlenül szomorú pillanata volt. Még kisiskolás voltam, és még ha nem is sok mindenre emlékszem róla, de az a nap örökre megragadt az emlékezetemben. Nagyszerű versenyző volt, és sokaknak, akik utána jöttek, ő volt a mérce – beleértve saját magamat is.

Nico Hülkenberg (Force India): Ayrton számomra egy bálvány - és biztos vagyok benne, hogy sokaknak is, akik megpróbálták őt felülmúlni. Volt egy különleges aura körülötte, a sport iránti elkötelezettsége és odaadása egyedülálló volt. Új szintre emelte az elhivatottságot, és ő volt minden idők egyik legnagyobb versenyzője.

Valtteri Bottas (Williams): Ha Ayrton Sennára gondolok, akkor a Rothmans színeit viselő 1994-es versenyautó képe van előttem, benne a sárga sisakkal. Ami magát az embert illeti, egy nagyon tehetséges versenyző volt, akinek pályafutása jóval korábban véget ért, mint kellett volna, hiszen még nagyon sok mindent elérhetett volna. Szakmaisága nekem és sok más versenyzőnek irányt mutatott, és azt is megmutatta, hogy mindig keményen kell dolgozni, nem elégedhetsz meg pusztán azzal, hogy tehetséges vagy. Egy magasabb szintre emelte a sportot.

Sebastian Vettel (Red Bull): Édesapám nagy Senna rajongó volt. Én 1987-ben születtem, így az első pár évére nem emlékszem. Első emlékem amikor 1991-ben életében először megnyerte hazai nagydíját Brazíliában. Teljesen kimerült mire leintették a futamot, hiszen egy beragadt sebességváltóval kellett célba érnie. Később szinte minden vasárnap néztem a versenyeket, és gyerekként még nagyon nehéz volt felfogni, hogy egy autóversenyző balesetet szenved és meghal. Halála hatalmas veszteség volt a sport számára. Sajnos sosem ismerhettem meg Ayrtont. Nagyon sok versenyen kiemelkedő teljesítményt nyújtott, hihetetlenül tehetséges volt az autóban, és közben úgy tűnt, hogy egy nagyon szerény és különleges srác.”

Helmut Marko (Red Bull): Senna sárga sisakja – ez a kép ugrik be, ha lecsukom a szemem. Egy olyan pilóta volt, aki minden versenyen óriási elkötelezettséget mutatott, és az évek során hihetetlenül karizmatikussá vált. Versenyzés terén valószínűleg lehetne találni egy-egy pilótát, aki hasonlóan tehetséges, de ezek a rendkívüli képességek olyan dolgok, amik vagy megvannak benned, vagy nincsenek. De egyébként is igazságtalan lenne összehasonlítani őt a mai versenyzőkkel, hiszen teljesen máshogy szocializálódtak. Ez egy teljesen más generáció. Ha három fő jellemzőt kellene kiemelnem Ayrton Sennáról, akkor a sebessége, karizmatikussága, és a kegyetlensége lenne az.

Lewis Hamilton (Mercedes): Mindenki szereti a győzteseket, ilyen a világ. Ayrton Senna pedig minden idők egyik legnagyobb győztese volt ennek a sportnak. Sőt ennél is több volt, egy igazi hős, egy ikonikus karakter, aki a világ bármely táján élő emberét inspirálni tudta.  Nagy benyomást tett rám, amikor gyerek voltam. Édesapámmal kezdtem el nézni a Formula-1-et, úgy négy-öt éves koromban. Imádtam az autókat. Abban az időben Senna és Alain Prost harcolt az élen, és azonnal lekötötték a figyelmemet. Ayrton mindig nagyon hűvös és higgadt volt a versenyek utáni interjúknál. Mindemellett a gyerekek kedvelik a színes dolgokat, én pedig imádtam a narancs-fehér McLarent és Ayrton sárga sisakját. Elkezdtem őt nézni, és követtem a sikereit, majd ahogy egyre nagyobb lettem, úgy egyre többet szerettem volna róla tudni. Ezt a családom is észrevette, és kaptam tőlük egy könyvet, melyből az emberi oldalát is jobban megismerhettem, majd tizenévesen már még több könyvet olvastam róla.

Senna egy valódi nyers tehetség volt, és tudta, hogy mutassa ezt meg, mert többnyire jó autó volt alatta, de itt azt is muszáj megjegyezni, hogy azért kapott ilyen jó autót, mert fantasztikus képességekkel rendelkezett. Érdekes most visszanézni azokat az éveket, amikor Senna és Prost egymás ellen versenyeztek a McLarennél. Mindkét versenyző a csúcson volt, és még most is hihetetlenül izgalmas nézni, ahogy egymás határait feszegették.

Az emberek azt mondják, hogy agresszív vezetési stílusom van. Azt hiszem ez részben annak köszönhető, hogy amikor fiatalon néztem Sennát, úgy gondoltam, hogy ha egyszer lehetőségem adódik, akkor én is így szeretnék vezetni. Aztán a gokart pályán már megpróbálkoztam vele és így alakult ki az a megközelítés.

Csak egyszer volt szerencsém találkozni vele, egy évvel halála előtt, de maradandó benyomást tett rám. Gyerekként úgy tekintesz ezekre az emberekre, mint szuper-hősökre.

Emlékszem a húsz évvel ezelőtti 1994-es San Marinói Nagydíjra, amikor balesetet szenvedett. Nagyon nehéz volt elrejteni az érzelmeimet a családom elől, így inkább elvonultam egy csendes helyre. Csak kilenc éves voltam, nagyon nehéz volt feldolgozni a történteket, és azt, hogy egy hős elment. Ayrton Senna egy fantasztikus legenda, akire mindig emlékezni fogunk.

 000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

statisztika forma-1 ayrton senna formula-1