F1 Hamilton idei negyedik pole-ját húzta be Barcelonában
Kicsit sem nagy megeleptésre a Spanyol Nagydíj kvalifikációján is a Mercedes versenyzői között dőlt el a rajtelsőség sorsa. Az első két etapban még úgy tűnt, hogy Nico Rosberg meg tudja ismételni tavalyi barcelonai pole-ját, ám a döntő pillanatokban Lewis Hamilton kerekedett felül. A Mercedeseket Daniel Ricciardo tudta leginkább megközelíteni, miközben csapattársa, Sebastian Vettel a Q3-ban ismét műszaki hibával találta szembe magát. A Ferrarik csak a hatodik-hetedik rajtkockát szerezték meg, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso sorrendben.
A Spanyol Nagydíj három szabadedzésén egyértelművé vált, hogy a Mercedes sem pihent a háromhetes szünet alatt. Az ellenfelek még a pénteki nap előtt reménykedtek, hogy kicsit közelebb kerülhetnek a szezon eddigi négy versenyhétvégéjét uraló brackley-i gárdához, de csalódniuk kellett. Pénteken Lewis Hamilton, míg a kvalifikáció előtti egyórás edzés Nioc Rosberg futotta meg a leggyorsabb kört, így várható volt, hogy a Mercedes pilótái között fog eldőlni a rajtelsőség. Szinte minden élmenő kiemelte, hogy Barcelonában nagyon fontos a kvalifikáción megszerzett pozíció, hiszen nagyon nehéz előzni a katalán pályán. A toro rossós Jean-Eric Vergne ezért valószínűleg nem túl boldog, hiszen 10 rajthelyes büntetést kapott, amiért péntek délután csapata rosszul rögzítette autójának hátsó kerekét, ami a boxból kifelé jövet elszabadult.
Q1
A kvalifikáció első 18 percét egy piros zászlós szünet színesítette, miután a lotusos Pastor Maldonado alighogy kihajtott a pályára, máris alaposan összetörte kocsiját a 3-as kanyarnál. A venezuelai a műfüvön megcsúszva falnak ütközött.
„Nagy esélyem volt arra, hogy egy jó rajthelyet szerezzek, de sajnos túlkormányzottság miatt elveszítettem az uralmat az autó felett a 3-as kanyarnál. Meg kell néznünk, mi történt, és fel kell készülnünk a holnapi napra. Meglehetősen versenyképesek voltunk, és az egész hétvége során fejlődtünk. Remélhetőleg vasárnap előrébb kerülhetünk”- nyilatkozta később Maldonado.
Az incidens idején még csak négy versenyző, Nico Hülkenberg, Esteban Gutiérrez, Adrian Sutil és Sergio Pérez futott mért kört. Néhány perc szünet után nagy lett a forgalom, és ekkor már az élmenők is megjelentek Nico Rosberggel az élen. A német 1:26.764-gyel vette át vezetést, miközben csapattársa, Lewis Hamilton az 5-ös kanyarnál látogatta meg a füvet, de – Maldonadóval ellentétben – ő folytatni tudta útját, sőt megszerezte a második helyet csapattársa mögött öt tizeddel lemaradva. A brit remek pénteki napot zárt, most azonban a csapatrádión arra panaszkodott, hogy valamitől rosszabb lett az autója, és „rémálom” vezetni. Nem volt egyedül – többek között Adrian Sutil sem boldogult az autóval, míg Jenson Button a gumikra panaszkodott csapatának.
Ami a sorrendet illeti, a Mercedesek mögött Sebastian Vettel és Felipe Massa sorakozott fel, de az utolsó percekben Daniel Ricciardo felugrott a Williams elé. A Mercedesek és a Red Bullok a kemény gumikon bérelték ki a legjobb helyeket. A Ferrarik a 10. és 11. helyen jutottak tovább. Maldonadón és a kiscsapatok versenyzőin kívül Sutil maradt le a továbbjutásról. Kiesők sorrendje: Sutil, Chilton, Bianchi, Ericsson, Kobajasi, Maldonado.
Q2
A folytatásban a két Force India hajtott ki elsőként, de pillanatokon belül megtelt a pálya. Itt már szinte mindenki a közepes gumikkal próbálkozott, egyedül Button kezdett a kemény keverékekkel. A Mercedesek 1:26-os körökkel adták fel a leckét, és ezúttal is Rosberg volt a gyorsabb. Első nekifutásra csak Ricciardo tudott 1:27 alá menni, de ez is csak arra volt elég, hogy csapattársát megelőzze, és kibérelje a harmadik helyet. A két élcsapatot követő Ferrarik közé Romain Grosjean Lotusa férkőzött be, illetve a hajrá előtt továbbjutó helyen állt még a két Williams és Hülkenberg. A McLarenek kieső helyen álltak, sőt Magnussen ki sem tudott hajtani, mint ahogy Vergne sem volt szerencsés, hisz nem elég, hogy tíz helyes büntetés vár rá, de valószínűleg technikai hiba miatt nem futott egyetlen egy mért kört sem. Buttonnak végül sikerült a továbbjutás, Alonso viszont veszélyben volt, de szerencséjére az utána következő versenytársak sem tudtak javítani. Rosberg 1:28.088-cal végzett az élen, a további sorrendje végül a következőképpen alakult: Hamilton, Ricciardo, Massa, Vettel, Grojean. Räikkönen, Bottas, Button, Alonso.
Kiesők sorrendje: Hülkenberg, Pérez, Kvjat, Gutiérrez, Magnussen, Vergne.
Később kiderült, a Toro Rossónál gumispórolás miatt nem küldték pályára a francia versenyzőt, a McLarennél Magnussennek viszont valóban problémái adódtak.
Jean-Eric Vergne: A stratégiánk része volt, hogy nem mentem ki a Q2-ben. Gumit spóroltam, mert holnap ebben a tekintetben agresszív verseny lesz, ezért szerintem helyesen döntöttünk. Igaz, hogy előzés terén nem túl jók a kilátások, de mindent megteszek, hogy előrébb kerüljek.
Kevin Magnussen: Az autónk fejlődött, kár, hogy ma nem tudtuk bebizonyítani. Nem tudom pontosan, mi volt a probléma. Már a Q1-ben vacakolt az erőforrás, amit megpróbáltunk megjavítani, de aztán úgy döntöttünk, hogy inkább nem erőltetjük a dolgot.
Q3
Az utolsó etap elején előkerült a második piros zászló is, ezúttal Vettel RB10-ese miatt, ami a hétvége során immár másodjára állt meg a négyszeres bajnok alatt. A német bajnokot most váltóhiba állította meg, ami miatt természetesen nagyon csalódott volt.
"Nyilván csalódott vagyok, és egy kicsit már unalmas is, hogy nem akarnak elkerülni a szerencsétlenségek. Amikor kihajtottam a garázsból, már akkor éreztem, hogy valami nincs rendben, és szinte rögtön elvesztettem a 2-es fokozatot. A 3-as még megvolt, és azt gondoltuk, hogy futhatok még egy kört, de aztán mindegyik elment, így nem volt esélyem. Csak remélem, hogy nem kell váltót cserélnünk"- nyilatkozta Vettel a leintést követően, ám később kiderült, hogy ki kell cserélni autójában a meghibásodott alkatrészt, így vasárnap - öt rajthelyes büntetéssel - csak a 15. helyről rajtolhat.
A piros zászló előtt a Mercedesek már mért körön voltak, végül egyik sem fejezte be, így gyakorlatilag egy rövidke szünet után kezdődött a pozícióharc. Első nekifutásra négyen íratkoztak fel a tabellára: a Mercedes két versenyzője közül ezúttal Hamilton volt a gyorsabb, így Rosbergnek jutott a második hely. Mögötte csak kicsivel lemaradva Ricciardo sorakozott fel, a negyedik pedig Alonso volt.
A többiek egy mért körre tartalékoltak, azaz az utolsó percekben nagy helyezkedés kezdődött. Az élen Rosberg és Hamilton is javítani tudott, de a sorrend nem változott, mint ahogy Ricciardo is megtartotta harmadik helyét. Alonsót viszont nem csak csapattársa, de egy Williams és egy Lotus is megelőzte, így egészen a hetedik helyig csúszott visssza Bottas, Grosjean és Räikkönen triója mögé.
Lewis Hamilton pályafutásának 35. pole-ját szerezte meg Barcelonában, idén immár negyedik alkalommal rajtolhat a legelőkelőbb helyről, csapata pedig továbbra is verhetetlen, hiszen eddig öt időmérőből ötöt a Mercedes nyert.
„Kimerített ez a pole pozíció, mert nagyon nehéz volt ma az autóban, különösen a nagyszerű pénteki nap után. Akkor nagyon elégedett voltam, és néhány apróbb dolgot változtattunk csak az autón, de a pályafeltételek eléggé megváltoztak azóta. Nico is nagyon erős volt a harmadik edzésen, és a kvalifikáció első két etapjában, így valamit meg kellett próbálnunk igazítani, hogy javítsunk a kocsin. Nagyon boldog vagyok, hogy mindez sikerült. A fejlődésünk nagyon inspiráló, még sosem tapasztaltam ilyen szintű teljesítményt. Még nem nyertem ezen a pályán, így remélem, hogy vasárnap megörvendeztethetjük egy győzelemmel fantasztikus rajongóinkat”- nyilatkozta boldogan Hamilton.
Rosberg sem volt elkeseredve, mert úgy véli, remek munkát végzett, csak a döntő pillanatban a csapattárs jobb volt. Vasárnapra egyértelmű célja, hogy a rajtnál megszorongassa Hamiltont, és győzelemért harcoljon.
„Egész nap nagyon jó érzés volt vezetni az autót, és az időmérőt is nagyon élveztem. Volt egy jó köröm a végén, de Lewis jobb munkát végzett a Q3-ban. Nyilván apró hátrányt jelent a második helyről rajtolni, de van egy hosszabb egyenes az első kanyarig, szóval remélem, jól rajtolok majd, és megelőzhetem Lewist. Ez egy hosszú verseny lesz, ahol a gumikopás kulcsfontosságú lesz, szóval megeshet, hogy kínálkozik egy-egy lehetőség, amit ki lehet majd használni”- bizakodott a bajnoki tabella éllovasa.
Időmérő végeredménye:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:25.232s 2. Nico Rosberg Mercedes 1:25.400s +0.168 3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:26.285s +1.053 4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:26.632s +1.400 5. Romain Grosjean Lotus-Renault 1:26.960s +1.728 6. Kimi Raikkonen Ferrari 1:27.104s +1.872 7. Fernando Alonso Ferrari 1:27.140s +1.908 8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:27.335s +2.103 9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:27.402s +2.170 10. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 11. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 12. Sergio Perez Force India-Mercedes 13. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 15. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 16. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 17. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 18. Max Chilton Marussia-Ferrari 19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 22. Pastor Maldonado Lotus-Renault
FormaNet, Varga Viktória