F1 Ricciardo hatalmas hajrában nyerte meg az eseménydús Magyar Nagydíjat
A Hungaroring ezúttal sem hazuttolta meg önmagát, hiszen egy eseménydús időmérőt követően a 29. Magyar Nagydíj sem fulladt unalomba. Két SafetyCar fázisnak és az eltérő stratégiáknak köszönhetően rengetegszer változott az élen állók sorrendje, és ennek a „helyezkedésnek” természetesen lettek nyertesei és vesztesei is. A verseny hajrájában óriási izgalmak bontakoztak ki a dobogós helyeken, végül a futamgyőzelem a negyedik helyről rajtoló, keményen támadó Daniel Ricciardóé lett, a dobogóra pedig még Fernando Alonso és a boxutcából rajtoló Lewis Hamilton állhatott fel. A pole-ból induló Nico Rosberg az utolsó körben megszorongatta márkatársát, de be kellett érnie a negyedik hellyel.
Az előző napokhoz képest lehűlt a levegő, ráadásul a rajt előtt szűk egy órával leszakadt az ég Mogyoródon, így további izgalmakra lehetett számítani. Az esőnek többek között Lewis Hamilton örülhetett, hiszen szombati szerencsétlensége miatt csak a boxutcából kezdhette meg a 70 körös Magyar Nagydíjat, a mclarenes Kevin Magnussennel együt, akit szombat délután a Q2-ben éppen az eső tréfált meg. Végül a csapadék nem zavart bele a versengésbe, de e nélkül is bőven volt káosz és fennforgás.
Már a rajt kezdetére elvonult az eső, és kissé kitisztult az ég, de a vizes aszfalt miatt mindenki intermediate abroncsokon kezdte meg felvezető körét, már aki el tudott indulni. A toro rossós Danyil Kvajt ugyanis a rajtrácson ragadt, így ő is a boxutcából kezdhette meg versenyét.
A rajtnál Nico Rosberg könnyedén megtartotta vezető helyét, a mellőle induló Sebastian Vettelt viszont megelőzte Valtteri Bottas, sőt rövid időre még az ötödik helyről rajtoló Fernando Alonso is. A hetedik helyről induló Jenson Button két pozíciót fogott Daniel Ricciardót és Felipe Massát hátrahagyva, sőt a Williams brazilját még a force indiás Nico Hülkenberg is megelőzte.
A hideg fékek miatt Hamilton indulása sem volt tökéletes – a 2-es kanyarban megforgott, és autójának első szárnya kicsit érintette is a korlátot. A brit folytatni tudta a futamot, de csapatrádión továbbra is a fékekre panaszkodott, amire azt a választ kapta, hogy mindössze fel kell melegedniük.
Az első kör után Rosberg, Bottas, Vettel, Alonso, Button, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Vergne és Pérez volt a pontszerzők sorrendje. Räikkönen már a 13. helyig zárkózott fel, Hamilton viszont a hiba miatt maradt az utolsó helyen.
Rosberg a hetedik körre már kilenc másodperces előnyt autózott ki, így még egy kis hiba is belefért, amit az 1-es kanyarban vétett. A Mercedes jobb első kereke blokkolt, és kicsit kiszélesítette a kanyart, de nem lett probléma a hibából.
A nyolcadik körben Hamilton a 13. helyen autózó Räikkönen ellen indított sikeres támadást, egy körrel később pedig Marcus Ericsson nagy balesetét nézhették az igencsak foghíjas lelátókról. A Caterham a 3-as kanyaban repült bele a gumifalba, ami miatt pályára küldték a SafetyCart.
Ezt kihasználva mindenki behajtott a boxba, és a többség már megkockáztatta a slickeket, de a McLaren versenyzői maradtak a köztes gumiknál, mert további csapadékot vártak. Ez a stratégia végül nem jól sült el.
A nagy nyüzsgésben meglehetősen megkeveredett a mezőny, és volt néhány forró pillanat is a forgalmas boxutcában - Button például majdnem összeütközött Ricciardóval. Az élen többen is sokat buktak azzal, hogy mire kiért a SC, addigra már éppen belekezdtek egy másik körbe, többek között Rosberg is ezen bukta el elsőségét.
A biztonsági autó mögött Riccardo, Button, Massa, Rosberg, Magnussen, Vergne, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Pérez sorakozott fel a legjobb tízben. Már éppen újraindult volna a futam, amikor Romain Grosjean Lotus csúszott ki, amivel a francia versenyének is vége lett.
Az újraindítás után az élmenőknek meg kellett küzdeniük néhány autóval, miközben Hamilton pillanatokon belül már a hetedik-nyolcadik helyen autózó Alonso-Vettel nyakán loholt. A kavarodás miatt remek csaták bontakoztak ki, a McLaren viszont kiszállt a játékból a rossz gumitkatika miatt.
A helyezkedések persze most sem mentek simán. A két Force India összeért a 14-es kanyarban, a rövidebbet pedig Nico Hülkenberg húzta, ő lett a verseny harmadik kiesője. Két körrel később Pastor Maldonado és Jules Binachi ütközött a célegyenes végén, de egy boxlátogatás után mindketten visszatértek a pályára.
A 21. körben Hamilton kemény támadásba lendült, de még mielőtt komoly csata bontakozott volna ki közte és Vettel között, egy újabb baleset miatt ismét behajtott a SafetyCar. Ezúttal Sergio Pérez csapta oda keményen autóját a célegyenes végén lévő falnak. A Force India ezzel mindkét autóval búcsúzott a Hungaroringtől, sőt hamarosan így járt a Caterham is, miután Kobajasi Kamui autója megállt a pályán.
Pérez balasetének idején Riccardo, Massa és Alonso volt a top3 sorrendje, a két Mercedes pedig az ötödik és a hetedik helyen állt Rosberg és Hamilton sorrendben. A biztonságiautós fázis alatt néhányan (többek között a Williamsek valamint Ricciardo) kereket cseréltek, és az eltérő stratégiák miatt megint megkeveredett a sorrend.
Az újraindításnál már Alonso, Vergne, Rosberg volt az első három sorrendje, mögöttük pedig Vettel, Hamilton és Ricciardo sorakozott fel, és ezzel a sorrenddel további izgalmakra lehetett számítani.
Rosberg körökön keresztül próbálta támadni az előtte haladó Toro Rossót, mögötte kettővel pedig csapattársa küzdött a Red Bull-lal. Csatákra végül egyikőjüknél sem került sor, Rosberget ugyanis behívta a csapat kerékcserére, közben a pályán Vettel egy igen látványos piruettet mutatott be a 14-es kanyar kijáratánál (ott ahol Pérez korábban rosszabbul járt), amivel szabad utat adot üldözőjének. Hamilton így már támadhatta is Vergne Toro Rossóját és egy kemény csatában a 34. körben átvette a második helyet.
Alonso ekkor hat másodperces előnnyel vezetett a Mercedes előtt. Rosberg a 10. helyre jött vissza, Vettel pedig bőven a pontszerzők mögött kezdte meg a felzárkózást.
Az élen autózó ferraris a 39. körben tudta le kerékcseréjét, ami után az ötödik helyre tért vissza, a boxutcából rajtoló Hamilton pedig rövid időre átvette a vezetést. A brit a következő körben hajtott be szerelőihez, és ezután Alonso mögé, viszont csapattársa elé tért vissza az ötödik helyre, miközben Ricciardo, Massa és Räikkönen triója került az élre. Bár ez utóbbi két versenyző hamarosan kiállt kerékcserére, így Ricciardo mögé Alonso és Hamilton zárkózott fel a dobogós helyekre.
20 körrel a leintés előtt az első hármas mögött Rosberg, Bottas, Massa, Räikkönen, Vettel, Vergne és Button volt benn a top10-ben. Ricciardo 15 másodperces előnyben vezette a futamot, míg Hamilton mindössze két másodperces hátrányban követte a Ferrarit. A britnek azonban nem az üldözésre kellett figyelnie, hanem a a frisebb gumikon érkező Rosbergre, ráadásul a csapatrádión arra panaszkodott, hogy az abroncsai valószínűleg nem fogják kibírni a futam végéig. Hasonló problémákkal küzdött egyébként az élen álló Ricciardo is, végül az 56. körben kénytelen volt egy utolsó kiállást beiktatni. Végül szerencsésnek bizonyult a döntés, és ez lett győzelmének kulcsa.
Nem csak Hamilton, de német márkatársa is reklamált csapatánál, bár ő nem a gumik miatt, hanem azért, mert a nála lassabb Hamiltonnak nem akaródzott őt elengedni. A csapat ugyan szólt brit versenyzőjének, de a helycserére végül nem került sor, mert Rosberg az 57. körben letudta utolsó boxkiállását. Mindeközben hátrébb Räikkönen körökön keresztül Massára vadászott, és éppen mögéjük érkezett vissza a bajnokság éllovasa, a hetedik helyre.
Az élen Alonso és Hamilton megpróbálta kihúzni használt abroncsokkal a verseny végéig, ez azonban azt jelentette, hogy a frissebb gumikon lévő üldözők villámgyorsan faragták le hátrányukat velük szemben. Tíz körrel a leintés előtt Ricciardo már szűk két másodpercre volt Hamiltontól, aki pedig egyre közelebb került a Ferrarihoz.
Rosbergnek nem sok kellett ahhoz, hogy áthámozza magát Räikkönenen és Massán, és mivel Bottas boxkiállás miatt kiszállt ebből a játékból, így a német gyorsan a negyedik helyen találta magát.
Nyolc körrel a futam vége előtt az első hármas már DRS távolságon belül volt, így egy rendkívüli hajrára lehetett számítani. Három körrel később a trióból az ausztrál pilóta próbálkozott először, de a nagy lendületben kissé kiszélesítette a kanyart, így a mercedeses fellélegezhetett, de csak néhány pillanatra. Közben az élen Alonso alatt is vészesen elfogytak a gumik, így a spanyol is egyre nagyobb bajban volt.
A 67. körben a 3-as kanyarban Ricciardo már nem hibázott, és egy rendkívül kemény csatában maga mögé utasította az egyik bajnokot, majd néhány kanyar után a spanyol klasszist is átugrotta, és pályafutásának második F1-es diadalát aratta, ezzel ő lett a Magyar Nagydíj történelmének 16. futamgyőztese.
Alonso és Hamilton az utolsó két körben a második helyért csatázott, miközben Rosberg is megérkezett. Talán ez volt a spanyol szerencséje, hiszen egykori csapattársának éppen hátrafelé kellett figyelnie. Rosberg az utolsó körben megpróbálta megkaparintani a harmadik helyet, de a támadás nem hozott sikert, többre pedig már nem volt ideje.
A leintés után kicsit sem boldogan nyilatkozott a bajnokságot vezető német, és elmondta, hogy az első SafetyCar fázis neki nagyon sokba került, hiszen amikor az behajtott, ő akkor már éppen megkezdett egy másik kört, így egy plussz körrel sok helyet bukott. Mindemellett a verseny bizonyos szakaszában az autó túlmelegedésével is küzdött, és persze annak sem örült, hogy Hamilton nem engedte maga elé. Összességében Rosberg nagyon csalódottan távozott a kötelező nyilatkozat után. A dobogón azonban három boldog versenyző ünnepelt, teljesen megérdemelten, bár Hamiltonban maradt némi keserű szájíz a csapat azon kérése miatt, hogy engedje el csapattársát.
„Nyilván mindketten ugyanazt a versenyt futottuk, és az, hogy neki volt még egy kiállása, nem jelenti azt, hogy mást versenyt futunk. Ha hagytam volna elmenni, akkor elhúzott volna tőlem, és később közelebb lett volna. Nagyon megdöbbentem a csapat kérésén. Nem is volt elég közel az előzéshez, én pedig nem akartam visszavenni a sebességből, mert akkor Fernandót (Alonso) és Danielt (Ricciardót) veszítem el”- nyilatkozta az esetről a leintés után Hamilton.
Az ötödik hely Massáé lett, Räikkönennek maradt a hatodik pozíció, majd a második-harmadik helyről rajtoló Vettelt és Bottast a hetedik-nyolcadik helyen intette le a kockás zászló, az utolsó két pontszerző helyen pedig Vergne és Button ért célba. A versenyt összesen hatan adták fel, a leggyorsabb kör pedig Rosbergé lett 1:25.724-es idővel.
Magyar Nagydíj végeredménye:
Versenyző Csapat Idő/Hátrány
1. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:53:05.058 2. Fernando Alonso Ferrari +5.2 3. Lewis Hamilton Mercedes +5.8 4. Nico Rosberg Mercedes +6.3 5. Felipe Massa Williams-Mercedes +29.8 6. Kimi Räikkönen Ferrari +31.4 7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +40.9 8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +41.3 9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault +58.5 10. Jenson Button McLaren-Mercedes +1:07.2 11. Adrian Sutil Sauber-Ferrari +1:08.1 12. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes +1:18.4 13. Pastor Maldonado Lotus-Renault +1:24.0 14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault -1 kör 15. Jules Bianchi Marussia-Ferrari -1 kör 16. Max Chilton Marussia-Ferrari -1 kör
Kiesők Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 33.kör Kobajasi Kamuo Caterham-Renault 25.kör Sergio Pérez Force India-Mercedes 23.kör Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 15.kör Romain Grosjean Lotus-Renault 11.kör Marcus Ericsson Caterham-Renault 8.kör
A világbajnokság jelenlegi állása
FormaNet, Varga Viktória