F1 A Mercedes újragondolja a csapatutasítás kérdését
A vasárnapi kaotikus Magyar Nagydíj egyik vesztese a pole-ból rajtoló Nico Rosberg volt, aki az első biztonságiautós fázis alatt több pozíciót veszített, végül felérhetett volna a dobogóra csapattársa, Lewis Hamilton segítségével. A Mercedes a futam utolsó etapjában csapatutasítással próbálta kihozni a maximumot a lehetőségekből, de a nagy káoszban egy "apróságot' figyelmen kívül hagytak – a bajnoki csatában a 44-es számú autóban ülő versenyzőjük Rosberg legnagyobb riválisa…
A világbajnoki címért küzdő két mercedeses versenyző ismét konfliktusba került vasárnap, miután a csapat egy eltérő statégiával próbált reagálni a kiszámíthatatlan hungaroringi futamon. Az első biztonsági autós fázisban jócskán visszaeső Rosberg 25 körrel a leintés előtt éppen beérte csapattársát, aki pedig Fernando Alonsót és Daniel Ricciardót üldözte. Mivel Rosberg lágyabb gumikon volt, és várt még rá egy kerékcsere, ezért a csapat arra kérte brit pilótáját, hogy engedje el a mögötte érkező csapattársat, de Hamilton figyelmen kívül hagyta az utasítást, és a leintés után erre logikus magyarázatot is adott.
„Nem lassítottam Nico miatt. Közelebb kellett volna jönnie, és megelőznie. Ha elengedem, pontokat veszítek, így biztos furcsán hangzik, de hálás vagyok magamnak azért, mert jól döntöttem. Végülis magamnak versenyzek, nem pedig neki."
„Nyilván mindketten ugyanazt a versenyt futottuk, és az, hogy neki volt még egy kiállása, nem jelenti azt, hogy mást versenyt futunk. Ha hagytam volna elmenni, akkor elhúzott volna tőlem, és később közelebb lett volna. Nagyon megdöbbentem a csapat kérésén. Nem is volt elég közel az előzéshez, én pedig nem akartam visszavenni a sebességből, mert akkor Fernandót (Alonso) és Danielt (Ricciardo) veszítem el.”
Niki Lauda egyetértett a brit bajnokkal, és úgy véli, hogy az üzenet mindössze egy pánikreakció volt a csapat részéről.
„Ez a verseny a SafetyCarral és eleinte a nedves aszfalttal egy teljesen más futam volt, így szinte minden percben más más döntéseket kellett hozni. Szóval ez a stresszes helyzet lehetett az oka annak, hogy arra kérték Lewist, engedje el Nicót, hiszen ő a lágyabb gumikon volt, és még jönnie kellett a boxba. Viszont Lewis reakciója is nyilvánvaló volt, ráadásul Nico nem is került olyan közel hozzá, szóval teljesen megértem, hogy Lewis azt gondolta, ’Miért kéne megállnom a pálya közepén azért, hogy elengedjem a csapattársamat, miközben mindketten a bajnoki címért harcolunk?’ Úgy gondolom, hogy Lewis jobb volt, és a csapatutasítást a pánik váltotta ki azért, mert elvesztettük az első helyet. Ricciardo hihetetlen versenyt futott, Alonso is tökéletes munkát végzett, és a Mercedes is mindent megtett. A csapatutasítás felesleges volt, de megtörtént, és akkor mi van? Lewis figyelmen kívül hagyta és harmadik lett. Visszatekintve semmi rossz nem történt és majd mindenki megnyugszik. A mercedeses srácok és a többiek is jó versenyt futottak.”
A tabella második helyén álló Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner sem értette, hogy mire volt jó ez az utasítás a Mercedes részéről, hiszen a csapatok harcában már nem sok félnivalója van a német márkának.
„Van a csapat-cél, és vannak az egyéni célok. A Mercedesnek már akkora előnye van, hogy nyugodtan hagyhatják szabadon harcolni versenyzőiket. A konstruktőri bajnokságban nem kell tartaniuk senkitől, ezért meg lehet érteni Lewis reakcióját. Nico ellen küzd, és ha hagyta volna, hogy a csapattárs megcsinálja a gyorsabb stratégiát, akkor csak saját magát helyezte volna még nagyobb nyomás alá. Szóval az ő szempontjából teljesen érthető volt, hogy azt gondolta, ’Velem ezt nem.'
„Korábban szabadon versenyezhettek egymással, ezért is furcsa, hogy egy ilyen helyzetben amikor éppen egymás ellen küzdenek, azt mondják az egyiknek, hogy engedd el a gyorsabb stratégián lévőt. Utólag valószínűleg a Mercedes is megbánja majd ezt a döntést, főleg, hogy Hamilton nem vette figyelembe”- nyilatkozta Horner a Motorsport-Totalnak.
És ezt nagyon jól megérezte, hiszen a Mercedes főnöke, Toto Wolff az eset után a BBC-nek elismerte, hogy tanulniuk kell a kellemetlen szituációból, át kell gondolniuk a csapatutasítás kérdését, és a szezon második felében el kell kerülni az ehhez hasonló helyzeteket. A csapatutasítást egyébként azzal magyarázta, hogy elsősorban arra fókuszáltak, hogy a csapat minél több pontot szerezzen, de azt is belátta, hogy a szezon hátralévő részében ez a kizárólagos csapatérdek elve valószínűleg nem lesz fenntartható.
„Nem kerülhetünk még egyszer ilyen helyzetbe, igyekszünk tanulni a történtekből. A szezon második felében nem várhatjuk el versenyzőinktől, hogy engedjék el legfőbb riválisukat”- összegezte a tanulságos esetet Wolff.
"Ki kell elemeznünk, hogyan jutottunk el eddig pontig, és újra át kell beszélnünk, miként versenyezhetnek egymás ellen, mert egyre jobban élesedik a helyzet.”
Hamilton harmadik helyével 3 ponttal csökkentette addigi 14 pontos lemaradását a listavezető Rosberggel szemben, így ennek tükrében természetesen Toto Wolff is megértő volt.
„Ha elengeded a csapattársadat, és ezáltal ő nyer, akkor veszítesz nyolc-tíz pontot, amivel saját magadat hozod nehezebb helyzetbe. Keményebben is szólhattunk volna a rádión. A verseny azon szakaszában nagyon nehéz volt megítélni, hogy mi lenne a helyes döntés. Amint mindent kielemzünk, lecsillapodnak majd a kedélyek. Lewis egy nagyon érzelmes srác, és ez már így is marad. Nyilván nem örülsz ilyen utasításoknak, miután az időmérőn lerobban az autód. Talán lazítanunk kell a kettejükkel kötött megállapodáson. Mindannyian tanultunk ebből az esetből, így a következő alkalommal már jobban fogjuk csinálni” – zárta mondandóját az osztrák szakember.
FormaNet, Varga Viktória