F1 Ricciardo harmadik F1-es diadalát ünnepelte Spában
Daniel Ricciardo átmentette nyári szünet előtti remek formáját a szezon második felére is, hiszen a Hungaroringi győzelme után duplázott, és az ötödik helyről rajtolval, remek versenyzéssel és jó stratégiával F1-es pályafutásának harmadik diadalát aratta a Belga Nagydíjon. A második helyen a futam elején csapattársával összeakadó Nico Rosberg végzett, a dobogó legalsó fokára pedig a hatodik helyről induló, williamses Valtteri Bottas állhatott fel. Lewis Hamilton nullázott, így a bajnoki pontversenyben Rosberg jelenleg 29 ponttal vezet.
A szezon 12. nagydíja az időjárás változékonysága miatt már a rajt előtt sejtetett némi izgalmat, legalábbis a szombati időmérő tükrében, amikoris több alkalommal bezavart az eső. A 44 körös Belga Nagydíj rajtja előtt a csapatok újabb záporokat vártak, sőt néhány cseppet már a rajtnál is látni lehetett, végül aztán a felhők megkegyelmeztek, és a csapadék nem szólt bele a csatákba.
A felvezető körön Fernando Alonsónak máris akadt egy kis problémája, ugyanis kissé késve kezdte meg a kört, amiért később, a futam elején büntetést kapott. A spanyolnak öt másodpercre meg kellett állnia első kerékcseréjénél, mert szerelők túl sokára engedték ki az autót a felvezető körre.
A pole-ból induló Nico Rosberg a rajtnál bukta elsőségét a mellőle induló csapattárssal,, Lewis Hamiltonnal szemben, sőt a harmadik helyről induló Sebastian Vettel is megelőzte az első kanyarnál. A Red Bull csak rövid ideig tudta megtartani ezt a pozíciót, ugyanis az élen álló másik Mercedes ellen indított támadása közben kicsúszott a bukótérbe, majd Rosberg mögé tért vissza. Fernando Alonso és Daniel Ricciardo maradt a negyedik-ötödik helyen.
Az első kör után a top10 második felében Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen, Kevin Magnussen, Felipe Massa és Jenson Button autózott, de a pontszerzők sorrendje már a 2. körben változott, ráadásul az élen.
Rosberg a hosszú egyenesben támadásba lendült, majd a Les Combes kanyarnál a két Mercedes összeért, aminek következtében a német autójának első szárnyáról lerepült egy darab, Hamilton pedig egy bal hátsó defekt miatt bukta elsőségét. A peches brit bajnoknak a hosszú pályán igen sokáig tartott visszavánszorognia szerelőihez, közben pedig rádión panaszkodott csapatának, hogy „Nico megütött hátulról”, és nyilván a stewardok is vizsgálták az ügyet.
Hátrébb szintén volt egy kisebb ütközés Jules Bianchi és Romain Grosjean között, ami után mindketten egy-egy boxlátogatásra kényszerültek, de folytatni tudták a futamot. A Caterham újonca, Andre Lotterer és Pastor Maldonado is valószínűleg egymásra talált, mert egy kör után mindketten feladták a versenyt.
Hamilton a 19. helyre tért vissza, azaz kiesett a „játékból”, ám az élmezőny nagyon közel volt egymáshoz. Az 5. körben Ricciardo megelőzte az előtt autózó Ferrarit, majd csapattársa nyomába eredt és két körrel később Vettel újabb hibáját kihasználva átvette a második helyet. Közben a hosszú egyenesben a Williams finn pilótája is maga mögé utasította Alonsót, Ricciardo pedig egyre közelebb került Rosberghez, aki a 9. körben állt ki első kerékcseréjére, és egy új elsőszárnyat is kapott és szerelés miatt nyilván veszített is néhány másodpercet.
A következő körökben megindult a kerékcserék hulláma - Alonso a 12. körben állt ki szerelőihez, és egyben töltötte le a futam elején kiszabott büntetését, ami után a 10. helyre tért vissza.
A kerékcserék után ismét felkavarodott a sorrend – Ricciardo átvette a vezetést, remek időzítéssel pedig Räikkönen (ő is hamar, a 9. körben állt ki) került a második helyre Vettel és Rosberg elé. Ez utóbbi versenyző miután visszatért a pályára, kellemetlen pillanatokat élt át egy igen furcsa eset miatt. Autójának antennájára ugyanis rácsavarodott egy gumifoszlány, ami jónéhány percig lebegett az orra előtt, amíg valahogy le tudta tépni.
A 20. körre az élen autózó Red Bull már majdnem nyolc másodperccel vezetett Räikkönen előtt, akit pedig négy másodpperc választott el az 1-es számú Red Bulltól. Rosberg és Bottas a negyedik-ötödik helyen nagyon közel volt Vettelhez, mögöttük Magnussen, Alonso, Vergne, Pérez és Button volt a pontszerzők sorrendje.
Féltávnál megkezdődött a kerékcserék második hulláma, Ricciardo és Bottas kimaradt belőle, ők egy elnyújtott kerékcsere taktikán voltak, vagyis kétkiállással próbálkoztak, míg a többiek hárommal. Ők ketten a 27. és a 28. körben tudták le utolsó kerékcseréjüket.
Ezt követően az ausztrál visszaállt az élre, mögötte már Rosberg autózott a második helyen, kényelmes előnnyel Räikkönen, Vettel és Bottas triója előtt.
Hamilton ekkor csak a 16. helyen állt, és utolsó kerékcseréje után is ide tért vissza, így pontszerzés itt már nagyon valószínűtlennek tűnt. Közben a frisebb gumikon Bottas könnyedén megelőzte Vettelt.
Az utolsó kiállások után az első négy helyen nem változott a sorrend. Ricciardo, Rosberg, Räikkönen és Bottas mögött Magnussen és Alonso kezdett nagy csatába, őket pedig Button, Vettel, Pérez és Kvjat követte a legjobb tízben.
Rosberg hátránya ekkor 20 másodperc körül volt a győzelem felé száguldó Ricciardóval szemben. A német megkezdte a felzárkózást, de végül nem maradt ideje a támadásra. A harmadik-negyedik helyen autózó Räikkönen és Bottas között nagyon kicsi volt a különbség, illetve Magnussen és Alonso is egymásra talált, így izgalmas végjátékra lehetett számítani.
Közben Hamilton öt körrel a leintés előtt arra kérte csapatát, hogy a motor kímélése miatt ne kelljen tovább a pályán maradnia, így feladta a versenyt. Ő volt egyébként a Belga Nagydíj negyedik kiesője. Lotterer és Maldonado után még Grosjeannak kellett idő előtt kiállnia.
A várt izgalmak nem maradtak el a hajrára. Bottas a 40. körben a hosszú egyenesben felkapaszkodott a dobogó harmadik fokára Räikkönen előzésével, de még nagyobb csata kezdődött eggyel hátrébb. Két körrel a leintés előtt Alonso még mindig nem boldogult Magnussennel, ennek köszönhetően pedig megérkezett a nyakukra Button és Vettel is. A McLaren újonca nagyon agresszívan védekezett, sőt egy alkalommal még igen durván le is terelte a spanyol bajnokot a pályára, amit a versenybírók a leintés után vizsgáltak is.
A négy versenyző szépen elkakaskodott egymással egészen a célig, végül Vettel, Magnussen, Button és Alonso sorrendben szelték át a célvonalat.
Rosberg egészen 3.3 másdpercre tudta lefaragni hátrányát, de meg kellett elégednie a második hellyel. Bottas dobogóra állhatott, majd negyedik helyen finn honfitársa, Räikkönen ért célba, a harcos négyes mögött pedig még Pérez és Kvjat szerzett pontot a Blega GP-n.
Utoljára 1960-ban, Jack Brabham személyében volt ausztrál győztese a Belga Nagydíjnak, így Ricciardo hosszú idő után írta be hazáját újra a legendás pálya legjobbjai közé. Az energiaitalosok mindig mosolygós versenyzője eddig mindhárom futamgyőzelméért alaposan megdolgozott, hiszen első diadalát a hatodik-, a másodikat a negyedik-, míg a mostanit az ötödik rajtkockából aratta.
A verseny leggyorsabb körét Rosberg futotta meg.
Bár a versenybírók nem találták vétkesnek egyik mercedese pilótát sem a futam elején történt balesetben, ettől függetlenül Rosberg hatalmas pfújogást és füttykoncertet kapott a közönségtől. Az Autosport élő közvetítésében arról számolt be, hogy egy tévé interjúban Nici Lauda a németet hibáztatta, a BBC-nek pedig a Mercedes főnöke, Toto Wolff úgy nyilatkozott, hogy Rosberg viselkedése teljesen elfogadhatatlan volt a csapat szemszögéből.
"Ha te vagy a kettes számú, akkor ilyen éles helyzetben ne próbálkozz meg az előzéssel, mert mindkét autóban kárt tehetsz. Egy szabályunk van, az hogy nem ütközhetnek, erre már a második körben megtörténik"- bosszankodott Wolff, majd elárulta, Hamilton nagyon ideges volt az eset miatt, és hozzátette, hogy az eset nem marad következmények nélkül, és innentől kezdve a Mercedesnél "filozófiai változások" következnek.
A Belga Nagydíj végeredménye:
1. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1h24m36.556s 2. Nico Rosberg Mercedes +3.383s 3. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +28.032s 4. Kimi Raikkonen Ferrari +36.815s 5. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +52.196s 6. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes +54.262s 7. Jenson Button McLaren-Mercedes +54.580s 8. Fernando Alonso Ferrari +1m01.162s 9. Sergio Perez Force India-Mercedes +1m04.293s 10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault +1m05.347s 11. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +1m05.697s 12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault +1m11.920s 13. Felipe Massa Williams-Mercedes +1m15.975s 14. Adrian Sutil Sauber-Ferrari +1m22.447s 15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari +1m30.825s 16. Max Chilton Marussia-Ferrari -1 kör 17. Marcus Ericsson Caterham-Renault -1 kör 18. Jules Bianchi Marussia-Ferrari -5 kör
Kiesők: Lewis Hamilton Mercedes 38 kör Romain Grosjean Lotus-Renault 32 kör Pastor Maldonado Lotus-Renault 1 kör Andre Lotterer Caterham-Renault 1 kör
Frissítés : Magnussen és Alonso incidensében a stewardok a dán pilótát találták vétkesnek, és büntetésként húsz másodpercet hozzáadtak az idejéhez. Ezzel együtt utólag változott a pontszerzők sorrendje is, hiszen így Magnussen visszacsúszott a 12. helyre. A hetedik helytől a 11-ig mindenki előrelépett egyet, az utolsó pontszerző hely pedig Nico Hülkenbergé lett.
Világbajnoki pontverseny állása a Belga Nagydíj után
1. Nico Rosberg 220 1. Mercedes 411 2. Lewis Hamilton 191 2. Red Bull/Renault 254 3. Daniel Ricciardo 156 3. Ferrari 160 4. Fernando Alonso 121 4. Williams/Mercedes 150 5. Valtteri Bottas 110 5. McLaren/Mercedes 105 6. Sebastian Vettel 98 6. Force India/Mercedes 103 7. Nico Hülkenberg 70 7. Toro Rosso/Renault 19 8. Jenson Button 68 8. Lotus/Renault 8 9. Felipe Massa 40 9. Marussia/Ferrari 2 10. Kimi Räikkönen 39 10. Sauber/Ferrari 0 11. Kevin Magnussen 37 11. Caterham/Renault 0 12. Sergio Pérez 33 13. Jean-Éric Vergne 11 14. Romain Grosjean 8 15. Danyiil Kvjat 8 16. Jules Bianchi 2
FormaNet, Varga Viktória