2014. sze 11.

F1 Azonnali hatállyal betiltják a teljesítményre irányuló rádióforgalmazást

írta: FormaNet
F1 Azonnali hatállyal betiltják a teljesítményre irányuló rádióforgalmazást

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) csütörtökön megerősítette, hogy a következő nagydíjtól kezdve tilos az autó vagy a pilóta teljesítményére irányuló bármiféle rádiókommunikáció a versenyző és csapata között. A szigorítás nem lesz drasztikus, hiszen például a biztonságra és a stratégiára vonatkozó információk továbbra is megengedettek.

toto wolff_1.JPG

 

A stratégiai munkacsoport múlt heti ülésén már felvetődött, hogy valamilyen formában korlátozni kellene a rádióüzeneteket annak érdekében, hogy a kicsit megnehezítsék a versenyzők munkáját. Manapság ugyanis talán úgy tűnhet, hogy túl egyszerű egy versenyautó irányítása, hiszen bármilyen nehézséggel találja szemben magát a pilóta - ha van rá mód - a csapat máris segít a korrigálásban. Idén például számtalan alkalommal hallhattuk Lewis Hamilton és Nico Rosberg versengése közben, hogy a csapattárs mely szektorokban és mennyivel gyorsabb, és mit kell tenni ahhoz, hogy egy-egy pályarészen, egy-egy kanyarnál időt nyerjen az esetlegesen hátrányban lévő, vagy éppen menekülő versenyző. Tulajdonképpen akár úgy is tűnhet, hogy a versenyzők bábok, akik a mérnökeik kezében vannak.

Az FIA most ezt a fajta segítséget szünteti meg, és már a Szingapúri Nagydíjtól kezdve tilos lesz vezetési tanácsokkal segíteni a pilótákat.

Ehhez még csak szabályt sem kell módosítani, hiszen a Sportszabályzat egyik paragrafusa eddig is kimondta, hogy  a versenyzőnek egyedül, külső segítség nélkül kell vezetnie a versenyautót, így mindössze a szabály értelmezésén szigorítanak.

A versenyigazgató, Charlie Whiting minden csapatot levélben értesített a változásról: „Az FIA mostantól szigorúan ügyelni fog arra, hogy a Sportszabályzat 20.1-es cikkelyét mindig betartsák, és ez a rendelet azonnali hatályú. Ezért semmiféle olyan információt nem küldhetnek a bokszból a versenyzőnek, ami az autó vagy a pilóta teljesítményére vonatkozik. Az FIA arra is figyelmeztet, hogy a telemetriai adatok bokszból az autóba való továbbítása a Technikai Szabályzat 8.5.2-es cikkelye által tiltott”- állt Whiting levelében.

A szigorítás egyébként csak a bokszutcai irányítóközpontra vonatkozik, vagyis a versenyzők továbbra is bármit mondhatnak a csapatrádióba, de a visszafelé érkező információkat szigorúan figyelik a futam és a teljes versenyhétvége alatt, és a szabályszegő csapatokra pénzbüntetés várhat.

És hogy a gyakorlatban mik azok, amik engedélyezettek és tiltottak?

A boxkiállásokra, azaz a stratégiára vonatkozó információk, a csapatutasítás, vagyis például az elengedésre vonatkozó utasítások továbbra is engedélyezettek, illetve a csapat pl a forgalomról is adhat információkat pilótájának. Viszont az üzemanyagfogyasztásra, a motorprogramra, benzinkeverékre, turbo-beállításokra vonatkozó tanácsok, vagy pl a fékek és a gumik használatára vonatkozó utasítások tiltottak, hiszen ezeket az információkat az autó kormányáról maga a versenyző is láthatja, és innentől kezdve magára kell hagyatkoznia. 

alain prost_1.JPGA négyszeres világbajnok, Alain Prost úgy véli, hogy éppen ideje volt már meglépni ezt a korlátozást, mert véleménye szerint ezek az üzenetek a nézők számára azt jelentik, hogy a versenyzés nem is a pilóta által irányított folyamat, sőt a francia legendát például a panaszkodós, büntetést követelő nyafogások is idegesítik.

„Ha valami negatívumot kéne mondanom a Formula-1-gyel kapcsolatban, akkor az valóban a rádióüzenet lenne. A nyilvánosság számára a rádióüzenetek nagyon negatívak lehetnek, mert ha nem is teljesen igaz, de az emberek úgy gondolhatják, hogy az F1 mostanra túlságosan könnyű lett, és nem a pilóta kezében van az irányítás. Persze nehéz megtalálni a megfelelő kompromisszumot, de nem festhetünk negatív képet. Nem tudom, hogy a nézők kedvelik-e a rádióüzeneteket, de szerintem inkább negatív, mint pozitív dolog”- idézi Porstot az Autosport.

„A másik negatív dolog, amikor a pilóta üzen a bokszba, hogy „Nekem jött, most mit tegyek? Szóljatok Charlie-nak [Whiting], és kérjetek büntetést” - és ehhez hasonló üzenetek. Ezeket nem lenne szabad engedni. Először is egy versenyző nem is mondhatna ilyesmiket, ha pedig megteszi  az azért van, mert a dolgok megváltoztak. Szóval összességében nem kellene panaszkodniuk, de ha már panaszkodnak, akkor azt ne halljuk”- tette hozzá a francia bajnok. 

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

forma-1 fia formula-1 rádióforgalmazás