2014. sze 21.

F1 Hamilton nyert, két Red Bull a dobogón Szingapúrban

írta: FormaNet
F1 Hamilton nyert, két Red Bull a dobogón Szingapúrban

Lewis Hamilton F1-es pályafutásának 29. futamgyőzelmét szerezte meg Szingapúrban, miközben csapattársa, Nico Rosberg önhibáján kívül nullázott, és ezzel a brit bajnok vette át a vezetést a világbajnoki pontversenyben. A Mercedes mögött két Red Bull ért célba dobogós helyen, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo sorrendben. 

lewis hamilton - szingapúr.JPG

 

 

 

A szezon 14. nagydíja, a szombati kvalifikáció tükrében izgalmasnak ígérkező Szingapúri Nagydíj már a rajt előtt  drámai pillanatokat hozott. A második rajtkockát elfoglaló Nico Rosberg autója nem tudott elindulni a felvezető körre, így a bajnokság éllovasa csak a boxutcából rajtolt el. Az utcai pályán a német ezzel nagyon nehéz helyzetbe került. Ennél is rosszabbul járt Kobajasi Kamui, akinek Caterhamje a felvezetőkörön megállt, majd füstölögni kezdett. A japán versenye olajnyomás probléma miatt itt véget is ért.

 

nico rosberg - szingapúr.JPG

 

A rajtnál Lewis Hamilton könnyedén eljött, mögötte azonban nagy rendezkedés kezdődött. Az első kanyarban Fernando Alonso Ferrarija fordult el másodikként, de a bukótérben, így pár pillanattal később a spanyol elengedte a mögötte érkező Sebastian Vettel, nehogy jogtalan előnyszerzés miatt megbüntessék. Ez elég is volt, mert később ugyan a versenybírók vizsgálták a spanyol rajtját, de gyorsan arra a megállapításra jutottak, hogy nem kell további szankciót alkalmazni.

A top3 mögött Daniel Ricciardo és a rajtnál Felipe Massát átugró Kimi Räikkönen autózott. A hatodik helyre visszacsúszó Massa mögött a két McLaren majdnem összekoccant az első körben, majd Valtteri Bottas hamar beékelődött közéjük. Az utolsó pontszerző helyen a Toro Rossós Danyiil Kvjat állt, de mögötte kollégája, Jean-Eric Vergne türelmetlenkedett csapatának, hogy gyorsabb nála, majd két kör után helyet is cserélt az orosz újonccal.

Közben az élen Vettel üldözőbe vette az élmenőt, de a brit bajnok mondhatni kényelmesen tartani tudta első helyét. A kerékcserék első hulláma előtt Hamilton bő három másodperces előnyben volt, mögötte Vettel pedig több mint öt másodperc előnyt élvezett Alonsóval szemben.

A 9. körben Adrian Sutil tudta le elsőként a kerékcserét, az élmezőny pedig a 13-14. körben váltott. A sereghajtókkal birkózó Rosberg egy körrel később szintén kiállt szerelőihez, ám a kerékcsere után nem tudott elindulni. A német itt feladata a szingapúri futamot, és később úgy nyilatkozott, hogy tulajdonképpen semmi nem működött az autójában. Később kiderült, hogy a kormányoszlopban lévő kábelköteg ment tönkre. 

A kiállások után az első négy sorrendje nem változott - Hamilton nagyjából hét másodperces előnyben maradt az élen Vettel előtt, majd Alonso és Ricciardo mögött Massa átugrotta Räikkönent, őket pedig Bottas, Button, Vergne és Magnussen követte a pontszerző helyeken.

A második kiállásokig nem sok esemény történt, bár Alonso megkezdte az 1-es számú Red Bull üldözését, és néhány kör múlva másfél másodpercre megközelítette a regnáló bajnokot. Közben a verseny második kiesője a sauberes Esteban Gutiérrez lett, akinek akkumulátor hiba miatt kellett kiállnia.

A 23. körben a Ferrari úgy döntött, hogy a kerékcsere taktikában elévágással próbálják megelőzni Vettelt, és ez az elgondolás be is jött a maranellóiaknak. A második kiállást követően a két autó helyet cserélt, bár további csatára még lehetett számítani, hiszen amíg Hamilton és Alonso csak az utolsó etapra tartogatta a keményebb keverékeket, addig Vettel a második kiállásnál kapta meg őket, így a hajrára ismét szuperlágyra válthatott. Legalábbis az eredeti elképzelés szerint...

A top3-mögött Ricciardo maradt a negyedik helyen, majd Button, Massa és Räikkönen triója következett, köztük még a mclarenes nem ját a boxban. A top10 utolsó hármasának személye sem változott - Bottas, Vergne és Magnussen maradt a legjobb tízben.

A gumistartégiákba végül egy biztonsági autó szólt közbe, mint ahogy eddig minden Szingapúri Nagydíjon. Ezúttal a 31. körben Sergio Pérez és Adrian Sutil csatájából lett egy koccanás, ami után Pérez Force Indiájáról lejött az elsőszárny, így a törmelékek miatt szükség volt a SafetyCarra. Később Sutil ötmásodperces büntetést kapott az incidens miatt, de végül nem lett jelentősége a dolognak, mert a 44. körben műszaki hiba miatt be kellett parkolnia a garázsba. Sutil lett a verseny negyedik kiesője, a Sauber pedig mindkét autóval idő előtt fejezte be az éjszakai futamot.

A biztonsági autós fázis alatt élmezőnyből a két Ferrari és Button kereket cserélt, ezt követően a sorrend a következőképpen alakult: Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Massa, Bottas, Button, Räikkönen, Vergne és Magnussen.

A 37. körben, simán - átrendeződés nélkül - indult újra a verseny, a különböző gumik pedig érdekes hajrát ígértek. Hamilton autóján még maradt a szuperlágy, mögötte Vettel és Ricciardo a néhány körrel előbb feltett lágy Pirelliken autózott, Alonso új lágy gumikon volt, és mögötte a két Williams valamint Button és Räikkönen is a sárga jelzésű gumikon folytatta futamát. Kérdés volt, hogy Hamilton üldözői közül ki bírja ki újabb kiállás nélkül a leintésig.

Hamilton emiatt a csapatrádióban aggodalmaskodott is, és nem is alaptalanul, hiszen közben a a Ferrari, a Williams valamint a Red Bull is közölte pilótáival, hogy végig kell menni ezeken az abroncsokon. Ez Vettelnek például nem nagyon tetszett, de a mérnöke azzal érvelt, hogy újabb kiállással túl sok autót kéne megelőzniük, ami ezen a pályán nehéz. A Mercedes közben lenyugtatta bajnokát azzal, hogy elég előnyt tud összegyűjteni, és ez majdnem így is lett. Az újraindítás után tíz körrel közel egy boxkiállásnyi előnye volt a 44-es számú Mercedesnek, de végül az 53. körben, az  utolsó kiállása után csak a két Red Bull közé, a második helyre tért vissza.

Nagy gond azért nem volt, ugyanis Hamilton közvetlen Vettel mögé érkezett, így friss gumikon az előzésre nem kellett sokat várni. A második DRS zónában sima ügy volt, vagyis az 54. körben Hamilton már újra vezette a versenyt. Ugyanekkor Button McLarenje megadta magát a pályán, pedig nem sokkal előtte a hatodik helyért harcolt Bottasszal.

Hamilton és Vettel mögött Ricciardóhoz igen közel került az eddig majdnem minden szingapúri versenyen dobogós helyet szerző Alonso, de támadásra végül nem került sor. Őket követte a két Williams, illetve - Button kiesése után - Räikkönen ugrott fel a hetedik helyre, a pontszerzők utolsó hármasa pedig Hülkenberg, Vergne és Magnussen volt, legalábbis egy ideig.

A hajrában ugyanis top10 második felében a különböző gumistratégiák miatt nagy csaták bontakoztak ki. A frissebb gumikon Vergne egészen a hatodik helyig zárkózott fel, pedig előtte kétszer is öt másodperces büntetés hátráltatta, melyeket pályaelhagyásból adódó jogtalan előnyszerzés miatt osztottak ki neki a stewardok.

Az utolsó körökben már sokan csúszkáltak a kopott gumikon, köztük a Williamsek is. Bár Massa senkitől sem zavartatva könnyedén meg tudta tartani az ötödik helyet, csapattársa az legutolsó körben azonban nem csak a hatodik-, de pillanatok alatt az utolsó pontszerző helyet is elbukta. Bottast csak a 11. helyen intette le a kockás zászló. 

Hamilton mögött a két Red Bull meg tudta őrizni pozícióját, bár később Vettel is elmondta, hogy a gumik teljesen elfogytak az autójáról. Ettől függetlenül a valamivel frissebb gumikon autózó Alonso nem igazán tudta megszorongatni Ricciardót, így maradt a negyedik helyen. A spanyol mögött Massa, Vergne, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg és Magnussen futott be pontszerző helyeken az egy körrel megrövidített (a kétórás időlimit miatt 61 kör helyett 60 körös) verseny végén. 

l-hamilton-szingapúr.JPG

Hamilton egyébként mesterhármassal búcsúzhat Szingapúrtól, hiszen a pole és a győzelem mellett a leggyorsabb kör (1:50.417) is az ő neve mellé került. 

000 facebook_banner.jpg

A Szingapúri Nagydíj végeredménye:

1 Lewis Hamilton Mercedes 2h00m04.795s
2 Sebastian Vettel Red Bull/Renault 13.534s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 14.273s
4 Fernando Alonso Ferrari 15.389s
5 Felipe Massa Williams/Mercedes 42.161s
6 Jean-Eric Vergne Toro Rosso/Renault 56.801s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 59.038s
8 Kimi Raikkonen Ferrari 1m00.641s
9 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m01.661s
10 Kevin Magnussen McLaren/Mercedes 1m02.230s
11 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m05.065s
12 Pastor Maldonado Lotus/Renault 1m06.915s
13 Romain Grosjean Lotus/Renault 1m08.029s
14 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m12.008s
15 Marcus Ericsson Caterham/Renault 1m34.188s
16 Jules Bianchi Marussia/Ferrari 1m34.543s
17 Max Chilton Marussia/Ferrari 1 kör
- Jenson Button McLaren/Mercedes
- Adrian Sutil Sauber/Ferrari
- Esteban Gutierrez Sauber/Ferrari
- Nico Rosberg Mercedes
- Kamui Kobayashi Caterham/Renault

 

Világbajnoki pontverseny állása a Szingapúri Nagydíjat követően

Versenyzők:

1 Lewis Hamilton 241
2 Nico Rosberg 238
3 Daniel Ricciardo 181
4 Fernando Alonso 133
5 Sebastian Vettel 124
6 Valtteri Bottas 122
7 Jenson Button 72
8 Nico Hulkenberg 72
9 Felipe Massa 65
10 Sergio Perez 45
11 Kimi Raikkonen 45
12 Kevin Magnussen 39
13 Jean-Eric Vergne 19
14 Romain Grosjean 8
15 Daniil Kvyat 8
16 Jules Bianchi 2
17 Adrian Sutil 0
18 Marcus Ericsson 0
19 Pastor Maldonado 0
20 Esteban Gutierrez 0
21 Max Chilton 0
22 Kamui Kobayashi 0

 

Csapatok

1 Mercedes 479
2 Red Bull/Renault 305
3 Williams/Mercedes 187
4 Ferrari 178
5 Force India/Mercedes 117
6 McLaren/Mercedes 111
7 Toro Rosso/Renault 27
8 Lotus/Renault 8
9 Marussia/Ferrari 2
10 Sauber/Ferrari 0
11 Caterham/Renault 0

 

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

verseny forma-1 hamilton formula-1 szingapúri nagydík