F1 Hamilton nyert, két Red Bull a dobogón Szingapúrban
Lewis Hamilton F1-es pályafutásának 29. futamgyőzelmét szerezte meg Szingapúrban, miközben csapattársa, Nico Rosberg önhibáján kívül nullázott, és ezzel a brit bajnok vette át a vezetést a világbajnoki pontversenyben. A Mercedes mögött két Red Bull ért célba dobogós helyen, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo sorrendben.
A szezon 14. nagydíja, a szombati kvalifikáció tükrében izgalmasnak ígérkező Szingapúri Nagydíj már a rajt előtt drámai pillanatokat hozott. A második rajtkockát elfoglaló Nico Rosberg autója nem tudott elindulni a felvezető körre, így a bajnokság éllovasa csak a boxutcából rajtolt el. Az utcai pályán a német ezzel nagyon nehéz helyzetbe került. Ennél is rosszabbul járt Kobajasi Kamui, akinek Caterhamje a felvezetőkörön megállt, majd füstölögni kezdett. A japán versenye olajnyomás probléma miatt itt véget is ért.
A rajtnál Lewis Hamilton könnyedén eljött, mögötte azonban nagy rendezkedés kezdődött. Az első kanyarban Fernando Alonso Ferrarija fordult el másodikként, de a bukótérben, így pár pillanattal később a spanyol elengedte a mögötte érkező Sebastian Vettel, nehogy jogtalan előnyszerzés miatt megbüntessék. Ez elég is volt, mert később ugyan a versenybírók vizsgálták a spanyol rajtját, de gyorsan arra a megállapításra jutottak, hogy nem kell további szankciót alkalmazni.
A top3 mögött Daniel Ricciardo és a rajtnál Felipe Massát átugró Kimi Räikkönen autózott. A hatodik helyre visszacsúszó Massa mögött a két McLaren majdnem összekoccant az első körben, majd Valtteri Bottas hamar beékelődött közéjük. Az utolsó pontszerző helyen a Toro Rossós Danyiil Kvjat állt, de mögötte kollégája, Jean-Eric Vergne türelmetlenkedett csapatának, hogy gyorsabb nála, majd két kör után helyet is cserélt az orosz újonccal.
Közben az élen Vettel üldözőbe vette az élmenőt, de a brit bajnok mondhatni kényelmesen tartani tudta első helyét. A kerékcserék első hulláma előtt Hamilton bő három másodperces előnyben volt, mögötte Vettel pedig több mint öt másodperc előnyt élvezett Alonsóval szemben.
A 9. körben Adrian Sutil tudta le elsőként a kerékcserét, az élmezőny pedig a 13-14. körben váltott. A sereghajtókkal birkózó Rosberg egy körrel később szintén kiállt szerelőihez, ám a kerékcsere után nem tudott elindulni. A német itt feladata a szingapúri futamot, és később úgy nyilatkozott, hogy tulajdonképpen semmi nem működött az autójában. Később kiderült, hogy a kormányoszlopban lévő kábelköteg ment tönkre.
A kiállások után az első négy sorrendje nem változott - Hamilton nagyjából hét másodperces előnyben maradt az élen Vettel előtt, majd Alonso és Ricciardo mögött Massa átugrotta Räikkönent, őket pedig Bottas, Button, Vergne és Magnussen követte a pontszerző helyeken.
A második kiállásokig nem sok esemény történt, bár Alonso megkezdte az 1-es számú Red Bull üldözését, és néhány kör múlva másfél másodpercre megközelítette a regnáló bajnokot. Közben a verseny második kiesője a sauberes Esteban Gutiérrez lett, akinek akkumulátor hiba miatt kellett kiállnia.
A 23. körben a Ferrari úgy döntött, hogy a kerékcsere taktikában elévágással próbálják megelőzni Vettelt, és ez az elgondolás be is jött a maranellóiaknak. A második kiállást követően a két autó helyet cserélt, bár további csatára még lehetett számítani, hiszen amíg Hamilton és Alonso csak az utolsó etapra tartogatta a keményebb keverékeket, addig Vettel a második kiállásnál kapta meg őket, így a hajrára ismét szuperlágyra válthatott. Legalábbis az eredeti elképzelés szerint...
A top3-mögött Ricciardo maradt a negyedik helyen, majd Button, Massa és Räikkönen triója következett, köztük még a mclarenes nem ját a boxban. A top10 utolsó hármasának személye sem változott - Bottas, Vergne és Magnussen maradt a legjobb tízben.
A gumistartégiákba végül egy biztonsági autó szólt közbe, mint ahogy eddig minden Szingapúri Nagydíjon. Ezúttal a 31. körben Sergio Pérez és Adrian Sutil csatájából lett egy koccanás, ami után Pérez Force Indiájáról lejött az elsőszárny, így a törmelékek miatt szükség volt a SafetyCarra. Később Sutil ötmásodperces büntetést kapott az incidens miatt, de végül nem lett jelentősége a dolognak, mert a 44. körben műszaki hiba miatt be kellett parkolnia a garázsba. Sutil lett a verseny negyedik kiesője, a Sauber pedig mindkét autóval idő előtt fejezte be az éjszakai futamot.
A biztonsági autós fázis alatt élmezőnyből a két Ferrari és Button kereket cserélt, ezt követően a sorrend a következőképpen alakult: Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Massa, Bottas, Button, Räikkönen, Vergne és Magnussen.
A 37. körben, simán - átrendeződés nélkül - indult újra a verseny, a különböző gumik pedig érdekes hajrát ígértek. Hamilton autóján még maradt a szuperlágy, mögötte Vettel és Ricciardo a néhány körrel előbb feltett lágy Pirelliken autózott, Alonso új lágy gumikon volt, és mögötte a két Williams valamint Button és Räikkönen is a sárga jelzésű gumikon folytatta futamát. Kérdés volt, hogy Hamilton üldözői közül ki bírja ki újabb kiállás nélkül a leintésig.
Hamilton emiatt a csapatrádióban aggodalmaskodott is, és nem is alaptalanul, hiszen közben a a Ferrari, a Williams valamint a Red Bull is közölte pilótáival, hogy végig kell menni ezeken az abroncsokon. Ez Vettelnek például nem nagyon tetszett, de a mérnöke azzal érvelt, hogy újabb kiállással túl sok autót kéne megelőzniük, ami ezen a pályán nehéz. A Mercedes közben lenyugtatta bajnokát azzal, hogy elég előnyt tud összegyűjteni, és ez majdnem így is lett. Az újraindítás után tíz körrel közel egy boxkiállásnyi előnye volt a 44-es számú Mercedesnek, de végül az 53. körben, az utolsó kiállása után csak a két Red Bull közé, a második helyre tért vissza.
Nagy gond azért nem volt, ugyanis Hamilton közvetlen Vettel mögé érkezett, így friss gumikon az előzésre nem kellett sokat várni. A második DRS zónában sima ügy volt, vagyis az 54. körben Hamilton már újra vezette a versenyt. Ugyanekkor Button McLarenje megadta magát a pályán, pedig nem sokkal előtte a hatodik helyért harcolt Bottasszal.
Hamilton és Vettel mögött Ricciardóhoz igen közel került az eddig majdnem minden szingapúri versenyen dobogós helyet szerző Alonso, de támadásra végül nem került sor. Őket követte a két Williams, illetve - Button kiesése után - Räikkönen ugrott fel a hetedik helyre, a pontszerzők utolsó hármasa pedig Hülkenberg, Vergne és Magnussen volt, legalábbis egy ideig.
A hajrában ugyanis top10 második felében a különböző gumistratégiák miatt nagy csaták bontakoztak ki. A frissebb gumikon Vergne egészen a hatodik helyig zárkózott fel, pedig előtte kétszer is öt másodperces büntetés hátráltatta, melyeket pályaelhagyásból adódó jogtalan előnyszerzés miatt osztottak ki neki a stewardok.
Az utolsó körökben már sokan csúszkáltak a kopott gumikon, köztük a Williamsek is. Bár Massa senkitől sem zavartatva könnyedén meg tudta tartani az ötödik helyet, csapattársa az legutolsó körben azonban nem csak a hatodik-, de pillanatok alatt az utolsó pontszerző helyet is elbukta. Bottast csak a 11. helyen intette le a kockás zászló.
Hamilton mögött a két Red Bull meg tudta őrizni pozícióját, bár később Vettel is elmondta, hogy a gumik teljesen elfogytak az autójáról. Ettől függetlenül a valamivel frissebb gumikon autózó Alonso nem igazán tudta megszorongatni Ricciardót, így maradt a negyedik helyen. A spanyol mögött Massa, Vergne, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg és Magnussen futott be pontszerző helyeken az egy körrel megrövidített (a kétórás időlimit miatt 61 kör helyett 60 körös) verseny végén.
Hamilton egyébként mesterhármassal búcsúzhat Szingapúrtól, hiszen a pole és a győzelem mellett a leggyorsabb kör (1:50.417) is az ő neve mellé került.
A Szingapúri Nagydíj végeredménye:
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 2h00m04.795s |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull/Renault | 13.534s |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 14.273s |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 15.389s |
5 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 42.161s |
6 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso/Renault | 56.801s |
7 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 59.038s |
8 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m00.641s |
9 | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | 1m01.661s |
10 | Kevin Magnussen | McLaren/Mercedes | 1m02.230s |
11 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | 1m05.065s |
12 | Pastor Maldonado | Lotus/Renault | 1m06.915s |
13 | Romain Grosjean | Lotus/Renault | 1m08.029s |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1m12.008s |
15 | Marcus Ericsson | Caterham/Renault | 1m34.188s |
16 | Jules Bianchi | Marussia/Ferrari | 1m34.543s |
17 | Max Chilton | Marussia/Ferrari | 1 kör |
- | Jenson Button | McLaren/Mercedes | |
- | Adrian Sutil | Sauber/Ferrari | |
- | Esteban Gutierrez | Sauber/Ferrari | |
- | Nico Rosberg | Mercedes | |
- | Kamui Kobayashi | Caterham/Renault |
Világbajnoki pontverseny állása a Szingapúri Nagydíjat követően
Versenyzők:
1 | Lewis Hamilton | 241 |
2 | Nico Rosberg | 238 |
3 | Daniel Ricciardo | 181 |
4 | Fernando Alonso | 133 |
5 | Sebastian Vettel | 124 |
6 | Valtteri Bottas | 122 |
7 | Jenson Button | 72 |
8 | Nico Hulkenberg | 72 |
9 | Felipe Massa | 65 |
10 | Sergio Perez | 45 |
11 | Kimi Raikkonen | 45 |
12 | Kevin Magnussen | 39 |
13 | Jean-Eric Vergne | 19 |
14 | Romain Grosjean | 8 |
15 | Daniil Kvyat | 8 |
16 | Jules Bianchi | 2 |
17 | Adrian Sutil | 0 |
18 | Marcus Ericsson | 0 |
19 | Pastor Maldonado | 0 |
20 | Esteban Gutierrez | 0 |
21 | Max Chilton | 0 |
22 | Kamui Kobayashi | 0 |
Csapatok
1 | Mercedes | 479 |
2 | Red Bull/Renault | 305 |
3 | Williams/Mercedes | 187 |
4 | Ferrari | 178 |
5 | Force India/Mercedes | 117 |
6 | McLaren/Mercedes | 111 |
7 | Toro Rosso/Renault | 27 |
8 | Lotus/Renault | 8 |
9 | Marussia/Ferrari | 2 |
10 | Sauber/Ferrari | 0 |
11 | Caterham/Renault | 0 |
FormaNet, Varga Viktória