F1 Mi lett volna ha... - Tanulhat-e az F1 Jules Bianchi balesetéből?
Utólag mindig könnyebb okosnak lenni, és ez az elmúlt hétvége súlyos balesete utáni véleményeknél is nagyon igaz, viszont nem változtatnak azon a tényen, hogy Jules Bianchi jelenleg az életéért küzd. Sokszor halljuk, hogy az autósport veszélyes, de valójában manapság már felfoghatatlan és elfogadhatatlan, hogy kedvenc sportunk akár emberi életet is követelhet.
A Safety Car mögött kezdődő, majd később ugyanígy befejeződő Japán Nagydíjon Lewis Hamilton pályafutásának 30. futamgyőzelmét aratta, miután a pole-ból rajtoló és sokáig vezető, de túlkormányzottsággal küzdő csapattársát, Nico Rosberget a 28.körben maga mögé utasította. A brit bajnok ezzel 10 pontra növelte előnyét a bajnoki pontversenyben, Rosberg pedig egy második hellyel biztosította be a csapat kettős diadalát. Az ünneplés – és a dobogós pezsgőlocsolás – azonban elmaradt, az eredmények pedig ezúttal senkit sem érdekeltek.
A szezon 15. nagydíjának ugyanis egy megrázó baleset vetett véget, és jelenleg is a marussiás Jules Bianchiért aggódik és imádkozik a száguldócirkusz és az egész autósport világ.
„Első gondolatom Jules volt. Amikor egy társunk megsérül, az minden mást beárnyékol. Most érte imádkozunk, a verseny eredményének pedig semmi jelentősége”- mondta később a futamgyőztes, Lewis Hamilton.
A harmadik helyen záró Sebastian Vettel hasonlóan nyilatkozott: „Most mindannyian Bianchira gondolunk, és most ez a legnagyobb gondunk. Hallottuk, hogy elég nagy baleset volt, és mindaddig nagyon rossz, míg meg nem tudjuk, hogy rendben van.”
Mint ismert, a 25 esztendős francia versenyző a futam 43. körében a 7-es kanyarnál egy vízátfolyáson csúszott ki és egyenesen az előző körben gumifalnak ütköző Saubert mentő darus kocsit kapta el. A balesetet végignéző Adrian Sutil képtelen volt beszélni a látottakról, de reakcióiból, szavaiból viszonylag gyorsan kiderült, hogy óriási baj van.
A súlyos fejsérüléseket szenvedő pilótát eszméletlen állapotban szállították kórházba és vérömleny miatt azonnal megoperálták, majd később egy hivatalos jelentésből annyit tudtunk meg, hogy állapota stabil de kritikus. Az este folyamán sajnos további rossz hírek érkeztek, és ezek ma reggelre sem sokat változtak. Reggel a Sky Sports arról számolt be, hogy Bianchi lélegeztetőgépen van és az életéért küzd. A Marussia hivatalos közleményben egyelőre türelmet kért a rajongóktól és annyit közölt, hogy ha a család és az orvosok is úgy látják jónak, akkor természetesen informálni fogják a nyilvánosságot versenyzőjük állapotáról.
Délután a jelentések még mindig csak arról szóltak, hogy Bianchi állapota kritikus de stabil, közben pedig egy néző által rögzített felvétel bejárta a világhálót. A videón jól látszik, hogy a francia versenyző autója egyenesen a daru alá csúszott, és a legnagyobb ütés pont Bianchi fejét érte.
A súlyos balesetről, annak körülményeiről és főként arról, hogy vajon elkerülhető lett volna, megoszlanak a vélemények, abban viszont talán mindenki egyetért, hogy manapság már teljesen elfogadhatatlan hogy egy autóversenyzőt elveszítsünk még akkor is, ha mindenki tisztában van azzal a közhellyel, hogy az autósport veszélyes. A pilóták tudják, hogy minden egyes alkalommal az életüket kockáztatják, és a rajongók szemében többek között ezért is különlegesek, ezért is hősök. Sőt talán az sem túlzás, hogy a rajongók a versengés és az izgalmas kerék-kerék elleni csaták mellett a balesetek lehetősége miatt is követik a sportot, de azt senki sem akarja, hogy a versenyzőknek bármi baja essen. Egy ilyen szerencsétlen esetnél természetes, hogy mindenki elgondolkodik, mi lett volna ha…
Néhány versenyző úgy látja, hogy a feltételek nem voltak különösen rosszak, egyszerűen csak nagyon szerencsétlenül alakultak a dolgok Bianchi számára.
„Nem nekem kell pontosan megítélnem, hogy versenyezzünk vagy sem – az egész futam nehéz volt, különösen az eleje és a vége, de szerintem versenyeztünk már ennél nehezebb feltételek mellett is. Azt hiszem ez a baleset egy nagyon nagyon szerencsétlen helyzet volt”- vélekedett például a williamses Valtteri Bottas, és honfitársa, Kimi Räikkönen is így gondolja.
„Hogy biztonságos volt-e? Egyáltalán van olyan bármikor is, hogy biztonságos? Esőben mindig nehéz, hiszen könnyen megpördülhetsz, különösen használt gumikon. Úgy gondolom, hogy nagyon sok balszerencse kell egy ilyen eset kialakulásához. Tanulnunk kell belőle és gondoskodnunk kell róla, hogy többet ne történhessen meg” – nyilatkozta a 2007-es világbajnok.
Felipe Massa ugyanakkor rögtön a leintés után azon véleményének adott hangot, hogy korábban le kellett volna inteni a futamot, mert az újra eleredő eső miatt nagyon veszélyessé vált a vezetés, ráadásul a késői start miatt ekkor már a sötétedés is nehezítette a látási viszonyokat - többek között ezekkel a külső tényezőkkel is magyarázható, hogy a dupla sárga zászlós jelzés ellenére Bianchi kisodródott.
„Én már öt körrel korábban kiabáltam a rádióba, hogy túl sok víz van a pályán”- mondta Massa, aki egyébként a verseny után a kórházba sietett. Sutil (aki nemsokkal előtte ugyanott csúszott ki, így szemtanúja volt Bianchi balesetének) szintén a korábbi leintést szorgalmazta volna.
„Addigra már eléggé besötétedett és egyre több víz volt a pályán, szóval szerintem 1-2 körrel korábban le kellett volna inteni a versenyt. A lassabb autókban mi jobban érezzük, hogy a pályán kisebb a tapadás, és ez nagyon nehéz. Sok a nyújtott kanyar, és egy vízátfolyáson esélyed sincs, egyszerűen elveszíted az irányítást. Más autókat is láttam abban a kanyarban csúszkálni. Ez a pálya egyébként is veszélyes, mert kicsik a bukóterek, és abban a kanyarban volt a legveszélyesebb a vízátfolyás”- ecsetelte a Sauber német versenyzője.
A pilóták és a rajongók is nagyon kedvelik a nagy történelmi múltra visszatekintő versenypályákat, de tény, hogy ezeken a helyszíneken a bukóterek nem elég biztonságosak. Bár néhány évvel ezelőtt ennél a kanyarnál is bővítették, ám a modern F1-es (a hatalmas bukóterek miatt egyébként túlságosan sterilnek tartott) helyszínekhez viszonyítva még így is szűknek mondható.
Ami versenyt illeti, legtöbben leginkább úgy látják, hogy az FIA összességében nem hibázott, de a rajt időpontját valóban okosabb lett volna előrébb hozni. Ezt a tábort erősíti többek között Sebastian Vettel és Niki Lauda is.
„Mivel a biztonsági autó mögött indult a verseny, így nem volt semmi gond, nem mondhatjuk, hogy az FIA bármit is rosszul csinált. Ez volt a legésszerűbb megoldás, és ők ezt választották. Ugyanakkor tény, hogy korábban is indíthatták volna a versenyt. Persze nem mi döntünk erről, de összességében jobb lett volna ha egy órakor indul a futam”- vélekedett Lauda.
Utólag már azt is többen kritikaként fogalmazták meg, hogy egy munkagépnek nem szabadna a pályán lennie a verseny alatt, és Sutil balesete után be kellett volna küldeni a SafetyCart, amíg a darus kocsi dolgozik.
Bianchi honfitársa, az ex F1-es versenyző, Olivier Panis például ezt a felelőtlenséget jelölte meg a baleset legfőbb okozójaként.
„Sajnálatos, hogy a verseny alatt ezek a daruk ott lehetnek a pálya területén. Régóta beszélünk már arról, ezeket a darukat nem szeretnénk a pályán látni, és nagyon sajnálatos, hogy mindig már csak akkor veszik komolyan az ilyen aggályokat, amikor valami komoly dolog történik. Amíg nincs bent a biztonsági autó, vagy nincs piros zászlós jelzés, addig nem szabadna beengedni a pályára ezeket a munkagépeket.”
Az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve egyenesen a biztonsági autóra vonatkozó szabályok megváltoztatását sürgeti és elmondta, ő is régóta szorgalmazza, hogy egy balesetnél alap legyen a SafetyCar érkezése. Utólag Niki Lauda is ezt látta volna helyesnek és fontosnak tartja, hogy mindenki tanuljon az esetből.
„A baleset messze volt az ideális ívtől, és ideális esetben nem is beszélnénk róla, hiszen azonnal elvontatták volna az autót. Szóval egyrészt helyes döntést hoztak, utólag azonban sajnos rossz döntésnek bizonyult. Az autóversenyzés veszélyes. Megszokjuk, hogy nem történik semmi baj, aztán meg hirtelen mindenki meglepődik. Mindig emlékeznünk kell arra, hogy az autósport veszélyes, és ez a baleset most sok különböző dolog összeadódásából következett be. Egy autó kicsúszik, majd bejön a daru és másik autó is kicsúszik. Mindez nagyon sajnálatos és le kell vonnunk belőle a tanulságokat, hogy mit kellett volna másként csinálni, mert ilyen időjárási körülmények között sokkal nagyobb az esély a kicsúszásra” – nyilatkozta Lauda.
Valószínűleg sok-sok véleményt fogunk még hallani a Japán Nagydíjon történtekről, miközben természetesen továbbra is mindenki Bianchiért aggódik. A Marussia ezekben a nehéz napokban is kénytelen Szocsiba utazni, hiszen a show nem áll meg, ám a csapat számára elviselhetetlen lehet a fájdalom, különösen hogy nem is annyira régen (tavaly októberben) vesztették el tesztpilótájukat, Maria de Villotát, aki 2012 nyarán, egy teszt közben, a duxfordi repülőtéren szenvedett hasonlóan abszurd balesetet, amikor egy teherautó platójának ütközött.
Formula-1-es hétvégén utoljára öt évvel ezelőtt sérült meg súlyosan versenyző (amikor a Hungaroringen Felipe Massa fejét egy rugó eltalálta), azaz elmondható, hogy a biztonság a hosszú évek alatt nagy utat járt be az autósportban, és az FIA természetesen folyamatosan arra törekszik, hogy ez az út még messzebbre vezessen, Az ilyen esetek azonban rávilágítanak arra, hogy a gyakorlatban mennyire nehéz is a biztonságos versenyzés fogalmát megvalósítani.
FormaNet, Varga Viktória