F1 Hamilton futamgyőzelemmel szerezte meg második vb címét Abu-Dzabiban
Lewis Hamilton kétszeres világbajnokként zárta a 2014-es szezont, miután Abu-Dzabiban a második helyről indulva már a rajtnál átvette a vezetést, majd magabiztos versenyzéssel idei 11. futamgyőzelmét zsebelte be. A pole-ból induló csapattárs, Nico Rosberg műszaki gondokkal küzdött és nagy nehézségek árán ugyan célba ért, de pont nélkül maradt. Hamilton mögött a nagyszerű versenyt futó Felipe Massa, valamint csapattársa, Valtteri Bottas ért célba dobogós helyeken.
Abu-Dzabi sok szempontból különleges szezonzárónak adott otthont, hiszen nem csak egy izgalmas bajnoki csatára lehetett számítani, de például Fernando Alonso utolsó ferraris versenyét futotta és ugyanez volt a helyzet a Red Bull-lal zsinórban négy világbajnoki címet nyerő Sebastian Vettellel is. Mindemellett a két búcsúzó pilóta az egyéni bajnokság negyedik helyéért is harcolt, közülük a spanyolnak volt nagyobb esélye, hiszen Vettel (csapattársával együtt) a boxutcából volt kénytelen megkezdeni az 55 körös futamot. A negyedik helyért azonban Valtteri Bottas is bejelentkezett, és a finn a harmadik rajtkockából jó esélyekkel indult, hiszen Vettel három ponttal, a nyolcadik helyről rajtoló Alonso pedig csak egy ponttal állt előtte.
A bajnoki címért végül Hamiltonnak nem kellett megizzadnia, miután Rosbergre lesúlytott a technika ördöge...
A rajt viszonylag sima volt, a sorrend viszont felborult, ráadásul rögtön az élen. A pole-ból induló Rosberg picit beragadt, ami éppen elég volt ahhoz, hogy márkatársa átvegye a vezetést. Bottas még többet bukott, egészen a nyolcadik helyig esett vissza, miközben csapattársa, Felipe Massa felugrott a harmadik helyre. A negyedik helyen Jenson Button autózott, mögötte pedig a negyedik rajtsorból induló Ferrarik sorakoztak, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso sorrendben.
Bottast még a toro rossós Danyiil Kvjat is megelőzte, mögötte pedig még a két Force India autózott pontszerző helyeken.
Az élen Hamilton gyorsan meglépett üldözőjétől, aki 1-2 kör után már DRS távolságon kívülre került. Az első kerékcserék megkezdése előtt nem sok minden történt, bár Räikkönen több pozíciót is bukott. Először Alonso előzte meg, majd a spanyol rögtön (az 5. kör végén) ki is hajtott lecseréltetni az extrém gyorsan kopó szuperlágy gumikat. Räikkönent ezután még Kvjat és Bottas is átugrotta, közben egyre többen követték Alonso példáját, és váltottak lágy keverékekre.
Hamilton a nyolcadik körre már több mint két másodperccel vezetett legnagyobb riválisa előtt, majd elsőként, a 11. körben látogatta meg szerelőit. Következő körben a német csapattárs is váltott, helycsere pedig nem történt kettőjük között.
A 12. körben az egykori csapattársak, Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo látványos kerék-kerék elleni csatába bonyolódtak a hatodik-hetedik helyen. Az ausztrál azért keveredett ilyen hamar a legjobbak közé, mert más taktikán volt, azaz a keményebb Pirelliken kezdte meg versenyét. Ricciardo végül két körön belül átlépte a Toro Rossót, így felugrott az ötödik helyre Hamilton, Rosberg, Massa és a szintén később kereket cserélő Hülkenberg mögé.
A verseny első kiesője Kvjat lett, akinek autója a 15. körben megállta a 21-es kanyarnál. A pontszerző sorrendje ekkor Hamilton, Rosberg, Massa, Ricciardo, Bottas, Magnussen, Vettel, Button, Alonso és Räikkönen volt, de a két Red Bull valamint Magnussen még mindig nem állt ki kerékcserére.
Vettel és a McLaren dán pilótája a 22. körben tudta le első boxlátogatását, Ricciardo még tovább húzta, igaz ekkor már veszített egy pozíciót Botasszal szemben, aki így csapattársa mögé, a negyedik helyre zárkózott fel.
Az élen közben Hamilton magabiztosan vezetett, üldözője azonban egy hiba után további egy másodpercet bukott, ráadásul ezt követően ERS hiba lépett fel autójában. A német annyira lelassult, hogy Massa gyorsan megérkezett a nyakára, és a 27. körben könnyedén meg is előzte. Rosberg a csapatrádión az ERS hibánál nagyobb bajokra panaszkodott, ettől függetlenül folytatni tudta versenyét, igaz csak a harmadik helyen, a két Williams között. Később kiderült, hogy a Mercedes erőforrással voltak bajok Rosberg autójában.
Hátrébb közben Maldonadónak is problémái adódtak – a venezuelainak egy lángoló Lotust kellett leparkolnia a pálya szélén, és ezzel ő lett a futam második kiesője.
Hamilton a 31. kör végén hajtott ki második kerékcseréjére, de elsőségét nem kellett féltenie még úgy sem, hogy óvatosságból csapata őt is kicsit visszafogta. Rosberget közben Bottas is megelőzte, sőt kerékcseréje után a német egészen a hetedik helyig csúszott vissza.
A 40. körben Massa, Hamilton, Ricciardo, Bottas, Pérez, Vettel, Rosberg, Button, Alonso és Vergne volt a top10 sorrendje, de ekkor többek között még Massának és a Red Bulloknak sem volt meg a második kiállás. Rosberg kétségbeesetten kommunikált mérnökével, hátha valamennyire össze tudja kapni kocsiját, de igyekezete nem járt sikerrel, sőt hamarosan Button majd Hülkenberg is könnyedén megelőzte.
Massa a 43. kör végén állt ki kereket cserélni, ami után szuperlágy gumikon Hamilton mögé tért vissza a második helyre, közel 11 másodperces hátrányban. A brazil rátaposott a gázpedálra, és jócskán csökkentette hátrányát a leintésig, de támadásra végül már nem volt ideje.
Miután a Red Bullok is letudták utolsó kiállásukat, Ricciardo a negyedik helyre tért vissza Hamilton, Massa és Bottas triója mögé, míg utolsó red bullos versenyét teljesítő kollégája az utolsó pontszerző helyre, közvetlenül Alonso és Rosbeg mögé. A friss szuperlágy gumikon Vettel könnyedén maga mögé utasította mindkét versenyzőt, miközben Rosberg tovább szenvedett és újabb lassulás után egészen a 14. helyig csúszott vissza, sőt a hajrában csapattársától kört is kapott.
Vettel végül maradt a nyolcadik helyen, a két Red Bull között Button és a két Force India ért célba, az utolsó két pontszerző hely pedig a Ferrariké lett.
A verseny leggyorsabb körét (1:44.496) Daniel Ricciardo futotta meg.
Hamilton 384 ponttal zárta a 2014-es szezon pontversenyét, mögötte Rosberg (317) és Ricciardo (238) lettek a tabella "dobogósa"i, a negyedik helyet pedig Bottas kaparintotta meg, megelőzve Vettelt és Alonsót.
Rosberg ugyan nem tudott küzdeni a trófeáért, ettől függetlenül bizonyítota nagyságát. Csapata az utolsó körökben már be akarta hívni a garázsba, de ő minden nehézség ellenére, még a pontszerző helyekről lecsúszva is szerette volna végigfutni a szezonzárót. Később a német felment csapattársához a pódium melletti szobába, és mosolyogva gratulált neki.
A konstruktőrök versenyében a Mercedes és a Red Bull mögött a Williams volt a legjobb, a top5-be pedig még a Ferrari és a McLaren került be.
A verseny végeredménye:
1. Lewis Hamilton - Mercedes
2. Felipe Massa - Williams/Mercedes
3. Valtteri Bottas - Williams/Mercedes
4. Daniel Ricciardo - Red Bull/Renault
5. Jenson Button - McLaren/Mercedes
6. Nico Hülkenberg - Force India/Mercedes
7. Sergio Pérez - Force India/Mercedes
8. Sebastian Vettel - Red Bull/Renault
9. Fernando Alonso - Ferrari
10. Kimi Räikkönen - Ferrari
11. Kevin Magnussen - McLaren/Mercedes
12. Jean-Eric Vergne - Toro Rosso/Renault
13. Romain Grosjean - Lotus/Renault
14. Nico Rosberg - Mercedes
15. Esteban Gutiérrez - Sauber/Ferrari
16. Adrian Sutil - Sauber/Ferrari
17. Will Stevens - Caterham/Renault
Kiesők:
Kobajasi Kamui - Caterham/Renault
Pastor Maldonado - Lotus/Renault
Danyiil Kvjat - Toro Rosso/Renault
Egyéni bajnokság végeredménye
1 | Lewis Hamilton | 384 |
2 | Nico Rosberg | 317 |
3 | Daniel Ricciardo | 238 |
4 | Valtteri Bottas | 186 |
5 | Sebastian Vettel | 167 |
6 | Fernando Alonso | 161 |
7 | Felipe Massa | 134 |
8 | Jenson Button | 126 |
9 | Nico Hulkenberg | 96 |
10 | Sergio Perez | 59 |
11 | Kevin Magnussen | 55 |
12 | Kimi Raikkonen | 55 |
13 | Jean-Eric Vergne | 22 |
14 | Romain Grosjean | 8 |
15 | Daniil Kvyat | 8 |
16 | Pastor Maldonado | 2 |
17 | Jules Bianchi | 2 |
18 | Adrian Sutil | 0 |
19 | Marcus Ericsson | 0 |
20 | Esteban Gutierrez | 0 |
21 | Max Chilton | 0 |
22 | Kamui Kobayashi | 0 |
23 | Will Stevens | 0 |
Konstruktőri bajnokság végeredménye
1 | Mercedes | 701 |
2 | Red Bull/Renault | 405 |
3 | Williams/Mercedes | 320 |
4 | Ferrari | 216 |
5 | McLaren/Mercedes | 181 |
6 | Force India/Mercedes | 155 |
7 | Toro Rosso/Renault | 30 |
8 | Lotus/Renault | 10 |
9 | Marussia/Ferrari | 2 |
10 | Sauber/Ferrari | 0 |
11 | Caterham/Renault | 0 |
FormaNet, Varga Viktória