F1 A 2015-ös versenynaptár és néhány fontos szabályváltozás
Az FIA Motorsport Világtanácsa szerdai ülésén a jövő évi szabályokról és a versenynaptár programjáról is határozott. Ez utóbbiban meglepetésre rekord számú, pontosan 21 állomás szerepel, bár a váratlanul visszakerülő Dél-Koreai Nagydíj egyelőre még megerősítésre vár…
2015-ös versenynaptár:
március 15. – Ausztrál Nagydíj
március 29. – Maláj Nagydíj
április 12. – Kínai Nagydíj
április 19. – Bahreini Nagydíj
május 3. – Dél-Koreai Nagydíj*
május 10. – Spanyol Nagydíj
május 24. – Monacói Nagydíj
június 7. – Kanadai Nagydíj
június 21. – Osztrák Nagydíj
július 5. – Brit Nagydíj
július 19. – Német Nagydíj
július 26. – Magyar Nagydíj
augusztus 23. – Belga Nagydíj
szeptember 6. – Olasz Nagydíj
szeptember 20. – Szingapúri Nagydíj
szeptember 27. – Japán Nagydíj
október 11. – Orosz Nagydíj
október 25. – Amerikai Nagydíj
november 1. – Mexikói Nagydíj
november 15. – Brazil Nagydíj
november 29. – Abu-Dzabi Nagydíj
(*megerősítésre vár)
Ami a szabálymódosításokat illeti, a legfőbb természetesen a sokak által kritizált utolsó futamos duplapontok eltörlése, mindemellett az FIA arról is határozott, hogy 2016-tól 18 év lesz a minimum korhatár a királykategóriában, illetve valamelyest változnak a biztonsági autóra vonatkozó előírások is.
Az előzetes tervekkel ellentétben a biztonsági autós fázisok után ugyan nem lesznek állórajtok, de bevezetik a virtuális biztonsági autó intézményét, amit leginkább a dupla sárga zászlós figyelmeztetések esetén alkalmaznak a jövőben. Akkor, ha a körülmények nem indokolják a Safety Car beküldését, de a résztvevők (versenyzők, pályabírók) esetlegesen veszélyben lehetnek.
2016-tól nem kaphat szuperlicenszt 18. évnél fiatalabb versenyző, mindemellett megfelelő tapasztalat is szükséges lesz, konkrétan ha valaki F1-es versenyző akar lenni, annak előzőleg legalább két szezont teljesítenie kell valamilyen formulaautós sorozatban, pontosan ismernie kell a szabályzatot, és legalább 300 kilométert kell tesztelnie Formula-1-es kocsival. Ezen felül egy- az FIA által bevezetett pontrendszerben el kell érnie egy bizonyos pontszámot, amit majd korábbi eredményeik tükrében gyűjtenek a fiatalok.
További fontosabb változás, hogy a jövőben a nagydíj megszakítása esetén a mezőnynek nem a rajtrácson, hanem a boxutcában kell felsorakoznia, az idén bevezetett öt másodperces büntetés mellé pedig jövőre a tíz másodperces büntetés is bekerül, amit szintén a kerékcserék idején kell majd letöltenie a szabályt szegő versenyzőnek.
A boxutcában is szigorítanak: veszélyes kiengedésért a jövőben tíz másodperces szankció jár, illetve ha a rajt előtt a csapat szerelői a 15 másodperces jelzés után még mindig az autónál vannak, abban az esetben a kocsiban ülő pilótának a boxutcából kell elrajtolnia.
Enyhítenek azonban a motorokra vonatkozó szankciókon. Teljes motorcsere esetén a következő szezonban már nem jár büntetés, a részegységek cseréjénél viszont megmarad a hátrasorolás. Idén az volt a rendszer, hogy ha a versenyző nem tudta maradéktalanul letölteni rajtrács büntetését, úgy a következő futamra továbbvitte, ám jövőre ez is megszűnik, helyette plusz időbüntetéssel váltja ki a fennmaradó helyeket.
A technikai szabályzat egyik legfontosabb változása, hogy 2015-től 702 kg-ra növelik a versenyautók pilótával együtt mért minimális tömegét.
FormaNet, Varga Viktória