F1 Négy évtizedes hagyomány szakadt meg Hamilton 44-esével
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a napokban megerősítette, hogy a 2014-es szezon világbajnoka, Lewis Hamilton továbbra is a 44-es rajtszámmal kíván versenyezni, azaz hosszú idő után először nem lesz 1-es számú autó a rajtrácson. Az F1Fanatic összegyűjtötte azokat az éveket, versenyhétvégéket, futamokat, amikor az 1-es szám hiányzott a mezőnyből...
Egy évvel ezelőtt változtak a rajtszámokra vonatkozó szabályok a királykategóriában, ami a választható rajtszám mellett többek között azt is lehetővé teszi, hogy a címvédő választhat az 1-es és az előzőleg saját maga által kijelölt szám között. Ez a lehetőség most Lewis Hamiltonnak adatott meg, aki úgy döntött, hogy marad a kedvenc 44-esnél. Ez egyben azt is jelenti, hogy több mint 20 év után idén nem lesz 1-es rajtszámú versenyautó a királykategóriában.
Ez legutóbb 1994-ben fordult elő, amikor Alain Prost negyedik világbajnoki címe után, az ’93-as szezon végén visszavonult, így a helyét elfoglaló Damon Hill Williamsén a 0 szerepelt. Az ezt megelőző évben szintén ez a forgatókönyv játszódott le, akkor az 1992-es világbajnok, Nigel Mansell hagyta el a szériát sikeres szezonja végén, és a 0 akkor is Damon Hill kocsijára került fel Sir Frank Williams csapatánál.
Ezt a két szezont kivéve csak néhány alkalommal fordult elő, hogy egy-egy versenyhétvégén hiányzott az 1-es számú autó, vagy annak „gazdája”.
1985-ben a McLarennél versenyző regnáló bajnok, Niki Lauda sérülés miatt kihagyta Európa Nagydíjat, így az 1-es rajtszámot viselő autót John Watson vezette Brands Hatch-ben.
Ezt megelőzően Lauda 1976-os nürburgringi balesete után történt meg, hogy a következő nagydíjon, Ausztriában az osztrák akkori csapata, a Ferrari egy autót sem indított, majd a Holland Nagydíjon is csak a csapattárs, Clay Regazzoni sorakozott fel a rajtrácsa, vagyis Lauda 1-es számú Ferrarija kimaradt a mezőnyből.
A fentiek mellett volt még néhány olyan eset, amikor egy-egy versenyen nem indult az előző év bajnoka, ilyen volt például az 1980-as Kanadai Nagydíj, amikor Jody Scheckter nem tudta kvalifikálni Ferrariját a futamra. Két évvel később Detroitban ugyanez történt a Brabham csapatnál versenyző Nelson Piquet-vel is, aki műszaki hiba miatt „bukott el” a kvalifikáción.
Hamilton egyébként egy 40 éves hagyományt szakított meg, hiszen az 1-es szám állandó viselése 1974-től van jelen a szériában, bár éppen abban az évben az előző év bajnoka, Jackie Stewart már nem volt tagja a mezőnynek, így helyette Ronnie Peterson kapta meg. Ebben az évben a mclarenes Emerson Fittipaldi nyerte meg a bajnokságot, így gyakorlatilag 1975 volt az első év, amikor a címvédő egész szezonban az 1-es számot viselte. Mellesleg ebben az évben ő is kihagyott egy versenyhétvégét, mégpedig a Spanyol Nagydíjat, melyen biztonsági okok miatt nem vett részt.
1974 előtt a versenyzők gyakran váltogatták rajtszámaikat, akár futamról futamra.
A 2015-ös mezőny és rajtszámok
Mercedes
Lewis Hamilton – 44
Nico Rosberg – 6
Red Bull
Daniel Ricciardo – 3
Danyiil Kvjat – 26
Williams
Felipe Massa – 19
Valtteri Bottas – 77
Ferrari
Sebastian Vettel – 5
Kimi Räikkönen – 7
McLaren
Fernando Alonso – 14
Jenson Button – 22
Force India
Nico Hülkenberg – 27
Sergio Pérez – 11
Toro Rosso
Max Verstappen – 33
Carlos Sainz Jr. – 55
Lotus
Romain Grosjean – 8
Pastor Maldonado – 13
Sauber
Marcus Ericsson – 9
Felipe Nasr – 12
Manor - ?
Caterham - ?
FormaNet, Varga Viktória