F1 Statisztikák, érdekességek Melbourne-ből
A 2015-ös szezon első versenye ugyan sok izgalmat nem tartogatott az F1-es szurkolók számára, a statisztikák szerelmesei azonban találhatnak néhány érdekes momentumot, mérföldkövet a melbourne-i hétvégében...
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj hétvégéjén a Mercedes 36. pole pozícióját, majd 30. győzelmét szerezte meg a szériában, és Lewis Hamiltonnak valamint Nico Rosbegnek köszönhetően 17. kettős diadalukat ünnepelhették Melbourne-ben.
A csapat brit bajnoka, F1-es pályafutásának 39. pole pozíciója után 34. futamgyőzelmét is bezsebelte, és ha a Mercedes dominanciája folytatódik, úgy Hamilton idén alaposan átírhatja a statisztikákat. Például a rajtelsőségek összesített listáján további hat pole-lal beéri a harmadik helyen álló Sebastian Vettelt, és ugyanez a helyzet győzelmek terén is. Ez utóbbiban Vettel a negyedik helyet bérli 39 győzelemmel, a harmadik helyezett, Ayrton Senna pedig 41-szer nyert a szériában, azaz Hamilton akár példaképét Sennát is beérheti ebben az évben.
A címvédő a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, így ezen a listán 21 leggyorsabb körrel Fernando Alonsót és Gerhard Bergert érte be. További két leggyorsabb körrel bekerül a top10-be ezen a listán. A rajtelsőséggel, győzelemmel és leggyorsabb körrel együtt ez volt Hamilton hatodik mesterhármasa, ezzel olyan bajnokokat előzött meg, mint például Nigel Mansell, Fernando Alonso, Damon Hill és Mika Häkkinen, illetve további egy mesterhármassal utoléri Alberto Ascarit és Ayrton Sennát. A jelenlegi mezőnyből egyébként Sebastian Vettel tartja ezt a rekordot, nyolc mesterhármassal, azaz a brit kétszeres világbajnok ezt is elveheti idén a Red Bull egykori ászától.
A másik Mercedest vezető Nico Rosbergnek ezúttal meg kellett elégednie a második hellyel, amivel összességében 27. F1-es dobogós eredményét jegyezte, és ebben a statisztikában a 35. helyre ugrott előre, Bruce McLaren és Ralf Schumacher mellé.
Sebastian Vettel első ferraris versenyének végén dobogón pezsgőzhetett ugyanúgy, mint jelenlegi csapattársa, Kimi Räikkönen, vagy éppen elődje, Fernando Alonso, akik szintén dobogós eredményt értek el ferraris debütálásukkor. Michael Schumacher és Wolfgang von Trips után Vettel a harmadik német versenyző, aki a Ferrari csapat színeiben dobogós helyezést szerzett.
A negyedik hely Felipe Massáé lett, akinek köszönhetően a Williams zsinórban 20. alkalommal szerzett pontot, azaz a tavalyi szezonnyitó óta folyamatosan. A Red Bull hasonló statisztikát tudhat magáénak, bár ők tavaly Melbourne-ben egy utólagos kizárás után pont nélkül maradtak, így Daniel Ricciardo hétvégi hatodik helyének köszönhetően zsinórban 19. alkalommal kerültek a pontszerző csapatok közé.
A már megszokottak mellett hétvégén három új névvel bővült a pontszerzők listája, miután két újonc, Felipe Nasr (Sauber – 5. hely) és Carlos Sainz Jr. (Toro Rosso – 9. hely), valamint a második F1-es szezonját kezdő Marcus Ericsson (Sauber – 8. hely) is élete első királykategóriás pontjait gyűjtötte be.
Felipe Nasr ötödik helyével nem mellesleg minden idők legsikeresebb debütálását mutatta be brazilként. Eddig ezt a címet Wilson Fittipaldi (Brabham Ford-Cosworth) és Chico Serra (Fittipaldi Ford-Cosworth) birtokolta, akik mindketten egy-egy hetedik hellyel debütáltak a Formula-1-ben. A kétszeres világbajnok, Emerson Fittipaldi nyolcadik lett leső futamán, míg például Nelson Piquet, Ayrton Senna, Rubens Barrichello és Felipe Massa célba sem ért.
Nasr csapattársa, Macus Ericsson 26 év óta az első svéd pilóta, aki pontszerző helyen ért célba egy F1-es futamon. Előtte, 1989-ben a Portugál Nagydíjon Stefan Johansson (Onyx Ford-Cosworth) egy dobogós helyezéssel gazdagította pontjainak számát.
Az új pilótapáros eredményességének köszönhetően a Sauber a 2013-as Brazil Nagydíj óta most először szerzett pontot, és rögtön mindkét versenyzővel. Peter Sauber alakulata legutóbb a 2013-as Japán Nagydíjon örülhetett dupla pontszerzésnek. Akkor Nico Hülkenberg és Esteban Gutiérrez a hatodik és hetedik helyet szerezte meg a csapatnak.
A Force India szezonja ugyan nem indult túl erősen, ettől függetlenül ők is kettős pontszerzéssel távoztak Melbourne-ből, és a Mercedes valamint a Sauber mellett ők voltak a harmadik – és egyben utolsó – csapat, mely mindkét autójával célba ért a szezonnyitón.
A másik oldalon - a hétvégét teljes egészében kihagyó Manoron kívül - a Lotus volt az egyetlen csapat, melynek mindkét autója kiesett a szezon első futamán. Érdekesség, hogy Pastor Maldonado eddig öt Ausztrál Nagydíjon vett részt, de egyik alkalommal sem látta meg a kockás zászlót. 2012-ben került hozzá legközelebb, de az utolsó előtti körben baleset miatt kiesett.
Ami a kieséseket illeti, az eredetileg húsz fős mezőnyből 18 autó vett részt a kvalifikáción, de Valtteri Bottas sérülésének következtében vasárnapra csak 17-en maradtak, majd műszaki hibák miatt a rajtrácsra mindössze 15 autó sorakozott fel és kezdte meg a versenyt. Legutóbb 1966-ban volt arra példa, hogy a szezonnyitón (Monacóban) 17 autónál kevesebb állt rajthoz, és egészen 1958-ig kell visszamennünk ahhoz, hogy 15 autónál kevesebbet találjunk a rajtrácson a szezon első futamán. Ez akkor az Argentin Nagydíjon történt, amikor mindössze 10-en indultak.
Persze ha nem a szezon első nagydíját nézzük, voltak ennél extrémebb esetek is, legutóbb például a biztonsági okok miatt bojkottált 2005-ös indianapolisi versenyen, ahol mindössze hat autó indult el, miután az összes Michelin abroncsot használó csapat visszahívta autóját a felvezető kör után. Ha a bojkottot és a szezonnyitó is figyelmen kívül hagyjuk, úgy legutóbb az 1969-es Olasz Nagydíj mezőnye volt ennyire karcsú, akkor mindössze 15 autó indult.
Ausztráliában végül 11 autó szelte át a célvonalat, de nem ez volt a leggyérebb eredménylista a létesítmény F1-es történelmében, 2008-ban ugyanis mindössze nyolc versenyzőt rangsoroltak, de közülük is csak hatan látták meg a kockás zászlót.
A mostani 11 célba érő közül egyedül a gyengélkedő McLarent vezető Jenson Button maradt pont nélkül, egy statisztikát azonban vezet a brit bajnok, ugyanis Fernando Alonso távolléte egyben azt is jelenti, hogy Button az egyedüli versenyző, aki a 2005-ös Francia Nagydíj óta minden egyes futamon részt vett.
Max Verstappen megdöntött egy rekordot, mely természetesen életkorával kapcsolatos. A Toro Rosso újonca 17 évesen, 5 hónaposan és 15 naposan minden idők legfiatalabb versenyzője, aki részt vett F1-es futamon. A holland tehetség végül nem ért célba, mint ahogy anno édesapja, Jos Verstappen is kiesett első nagydíján 1994-ben, Brazíliában.
FormaNet, Varga Viktória