2016. már 15.

F1 Szezonelőzetes - új szabályok

írta: FormaNet
F1 Szezonelőzetes - új szabályok

Az idei szezonban a műszaki szabályozás nem nagyon változik, ami nagy segítség lehet az egyes csapatok közötti szakadékok lezárásában. Ugyanakkor az izgalmak fokozása érdekében több változás is lesz, ami érdekesnek ígérkezik…

ausztralia_2015.JPG

Erőforrásokra vonatkozó változások

Legfontosabb változás, hogy enyhültek a motorok fejlesztésére vonatkozó szabályok, így a Renault-nak és a Hondának is nagyobb esélye van arra, hogy gyorsabban felzárkózzon, illetve mivel idén 21 nagydíj lesz, így a tavalyi 4 helyett immár 5 motoregység sorozatot lehet büntetlenül felhasználni. Nem mellesleg a kipufogóra vonatkozó új szabályzástól - nagyjából 20 százalékkal -  hangosabbak lettek a motorok.

Változások a gumikra vonatkozó szabályokban

A versenyek kiszámíthatatlanságának lehetőségét növelve, a gumiszabályok is megváltoztak erre az évre. Egyrészt a Pirelli egy ötödik keveréket is bevezetett slick abroncsainak választékába: a lila jelzést kapott ultralágy gumit. Ami a jelöléseket illeti, a kemény keverék narancssárga-, a közepes fehér-, a lágy sárga, a szuperlágy pedig piros színnel lesz jelölve. Az esőgumik kék illetve zöld színkódot kapnak.

pirelli_2016.JPG

Az új szabályok értelmében némi korlátozással ugyan, de a versenyzők maguk választhatnak abroncsot futamukra, így akár csapaton belül is eltérő gumitaktikákat láthatunk.

Az új rendszer a következő: A Pirelli minden versenyhétvégére három – száraz aszfaltra való – vegyületet jelöl ki, és összesen 13 szett áll egy-egy pilóta rendelkezésére. A 13 szettből hármat a Pirelli jelöl ki kötelezően (kettőt a futamra, egyet a Q3-ra), a maradék tíz garnitúrát minden pilóta saját maga válogathatja össze a versenyhétvégére.

A szezonnyitóra az olasz gyártó a közepes, a lágy és a szuperlágy keverékeket szállítja. A Q3-ra természetesen a szuperlágyat jelölte meg kötelezőnek, a versenyre pedig egy lágy és egy közepes keverék lesz kötelezően használatban. Érdekesség, hogy bár Melbourne-ben csapaton belül többnyire egyforma lesz a különböző keverékek eloszlása, a Mercedesnél viszont már a szezonnyitón más-más taktika lesz a versenyzőknél. Míg Lewis Hamiltonnak hat szuperlágy, hat lágy- és egy közepes keveréke lesz, addig Nico Rosberg hat szuperlágy, öt lágy- és kettő közepes gumival fog gazdálkodni.

pirelli_melbourne.jpg

Korlátozások a rádió-kommunikációban

Annak érdekében, hogy a versenyeken csökkentsék a mérnökök szerepét, azaz növeljék a pilóták önállóságát, már a 2014-es szezon második felében is jelentős szigorítás lépett életbe a csapat és versenyzője közti rádióüzenetek kapcsán. Sportszabályzat 20.1-es paragrafusa eddig kimondta, hogy a csapatok a bokszból nem küldhetnek a versenyző vagy az autó teljesítményére vonatkozó információt. A szigorítástól függetlenül eddig a stratégiára és a biztonságra vonatkozó infókat továbbra is megoszthatták versenyzőikkel a csapatok. Tavaly már a rajtprocedúrán is csak magukra számíthattak a pilóták, idén pedig tovább szigorodik a rádiózásra vonatkozó szabály. A 20.1 cikkely annyiban módosul, hogy az üzenetekben már csak a veszélyhelyzetekre szabad felhívni a figyelmet, minden másban a pilótának önálló döntést kell hoznia. Versenyek során csapat tehát figyelmeztetheti pilótáit például a megváltozott pályafeltételekre (időjárás, olaj, törmelék stb), tájékoztathat az autóban felmerült kritikus problémáról (pl. defekt, motor túlmelegedés), utasítást adhat pilótájának, hogy hajtson be a bokszba, vagy adja fel futamát, és tájékoztatást adhat különböző zászlójelzésekről. Összességében a biztonságra vonatkozó információk továbbra is engedélyezve lesznek.

De például idén a versenyzők már nem kaphatnak információt az aktuálisan használatos motorprogramról, vagyis saját maguknak kell szabályozniuk annak teljesítményét, ezáltal a fogyasztást is.

A cél természetesen az, hogy az emberi hibázás lehetőségével kevésbé kiszámítható legyen egy verseny. A pilótának nagyobb önállósága lesz a saját versenystratégiájában, és persze arra is nagyobb lesz az esély, hogy a csapattársak is eltérő taktikával futják le versenyüket.

Változások az időmérőben

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egy új kvalifikációs rendszert láthatnak a sportág rajongói, ami tovább fokozhatja a versenyhétvégék izgalmát. Bár a szabályváltozás ötlete elég későn – mindössze néhány hete – született meg, és a versenyzők többsége kritikusan fogalmazott ezzel kapcsolatban, összességében viszont valóban több változatosságot hozhat a rajtrácsot illetően.

Lássuk, hogyan is fog működni: A korábbiakhoz hasonlóan továbbra is három szakaszból áll majd az időmérő, de a kiesések szinte folyamatosak lesznek. A Q1 16 perces lesz, és a 22 fős mezőny első kiesője a 7. perc végén, a tabella utolsó helyén álló pilóta lesz, majd másfél másodpercenként búcsúzik egy-egy résztvevő. A 16. perc leteltével még mindenki befejezheti megkezdett gyorskörét, és a kialakult sorrend utolsó helyezettje lesz a Q1 utolsó kiesője.

A Q2-be 15 versenyző jut tovább, a szisztéma ugyanaz, csak itt 15 perc áll rendelkezésre, és nem a 7., hanem a 6. perc után kezdődnek meg a kiesések. Ebben a szakaszban is hét kieső lesz, azaz a harmadik etap 14 percére nyolcan maradnak bent.

A Q3-ban az 5. perc leteltével kezdődik a kiesések sorozata, így az utolsó másfél percben már csak két autó küzd meg a pole-ért. Mint ahogy az előző etapok végén, itt is mindkét résztvevő befejezheti az időben megkezdett mért körét, és így alakul ki a végső rangsor.

A címvédő Lewis Hamilton természetesen már alig várja, hogy kipróbálja az új rendszert: „Már nagyon várom, hogy ott legyünk Melbourne-ben, és kipróbáljuk. Elképzelhető, hogy meglepődünk majd. Lehet, hogy nagyon izgalmas lesz, de az is lehet, hogy nem. Majd meglátjuk.”

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 forma-1 szabályok szabályváltozás időmérő formula-1 gumiszabály