2017. feb 26.

F1 A narancssárga 50 árnyalata - Avagy mi a helyzet a McLarennél

írta: FormaNet
F1 A narancssárga 50 árnyalata - Avagy mi a helyzet a McLarennél

Pénteken megvolt a McLaren autóbemutatója, és a már hetek óta keringő találgatásoknak megfelelően valóban a narancssárga szín lett a domináns. Az autó elnevezése is változott az eddigi MP4-es sorozatszámhoz képest, ezzel is jelezve, hogy egy új korszak kezdődik Ron Dennis után, és egyben visszatekint dicső múltjára. De valóban csak ez az oka, a név és arculatváltásnak?

a_narancssarga_50_arnyalata.JPG

A legendás istálló igazi mélyrepülése 2013-ban kezdődött, de az azt megelőző néhány évben is a vártnál gyengébb eredményeket értek el. Csapat világbajnoki címet utoljára 1998-ban szereztek, és egyéni világbajnokot is 2008-ban adtak utoljára a szériának, Lewis Hamilton személyében. A McLaren utolsó futamgyőzelmét Jenson Button szerezte még 2012-ben, Interlagosban. Az utolsó pole pozíciót ugyanezen a hétvégén Hamilton szerezte a csapatnak, míg az utolsó alkalom, hogy dobogós helyezést értek el 2014-ben, Ausztráliában volt, amikor Button harmadik helyen ért célba.

Az évek óta tartó eredménytelenség a csapat szponzorait is igencsak megtizedelte, oly annyira, hogy a Vodafone óta nincs névadó szponzoruk, és számtalan régi szponzori és technológiai kapcsolat is megszűnt.

Az új csapatfőnök, Zak Brown azonban kitart amellett, hogy az istálló anyagilag erős, nincsenek pénzügyi gondok, ám kötelezően kitűzött cél, hogy 2018-ra főtámogatói, névadó szponzori szerződést kell kötniük.

Egyes szkeptikus vélemények szerint az új autó narancssárga színe nem feltétlenül a múltbéli, több mint 50 éves kiváló eredményekre utal, mint inkább arra, hogy a legendás alakulatnak továbbra sem sikerült főtámogatói, névadó szponzori szerződést kötnie.

Nem kétséges, hogy olyan cégek, mint a Coca-Cola, a McDonalds, a Pepsi, vagy éppen az Apple tudna olyan szponzori összeget adni, amennyit a csapat kér, de ezt nem fogják megtenni az elmúlt 50 év eredményei és emléke okán. (A Coco-Cola főszponzori belépése néhány éve felröppent, de igen valószínű, hogy ez csak egyféle marketing trükk volt.)

A támogatásokhoz eredmények és győzelmek kellenek, ezt akarják a wokingi csapat tulajdonosai is, a csapatfőnök azonban hangsúlyozza, hogy ennek ellenére sincsenek anyagi gondjaik.

„Nagyon gazdag tulajdonosaink vannak, akik győzelmet akarnak” – utalt Zak Brown egy interjúban Monsour Ojjehre és a Bahreini Királyi Befektetési Alapra, a Mumtalakatra, és ne feledkezzünk meg Ron Dennisről sem, aki továbbra is 25 százalékban tulajdonosa az istállónak.

„Nem fogják engedni, hogy a költségvetés akadályozzon bennünket abban, hogy előre lépjünk a pályán. A partnereinkkel egészséges az együttműködésünk. A Honda egyértelműen fantasztikus és hatalmas partnere a versenycsapatunknak, és sok egyéb forrásunk is van McLaren Technológiai Groupon belül. Szóval a költségvetésünk rendben van.”

 Brow szerint reális az esély arra, hogy egy marketing guru, a McLaren érdekében dolgozva segítsen abban, hogy a 2018-ra kitűzött célt elérjék, és egy komoly szponzorral vágjanak neki a jövő évnek. Azt azonban elismerte, hogy az idei évtől nem vár csodát.  

„Nem történnek csodák 2017-ben. A legtöbb csapatnál a nagy döntéseket legkésőbb október, november decemberben meghozzák. 2018-ra viszont meg kell egyeznünk egy névadó szponzorral. Már érzem ezt a nyomást, mert csak egy évünk van erre. Szóval már visszaszámolom a napokat. Azonban még nem láttam bármilyen új szponzor hirdetését bármelyik autót is néztem, beleértve azokat a kocsikat is, melyek az elmúlt években világbajnoki címet nyertek” – utalt Brown arra, hogy az eredmények mellet sem egyszerű komoly támogatót találni.

Hogy a 2018-ra kitűzött üzleti tervből mi lesz, még a jövő zenéje, ám a csapatfőnök nyilatkozatából egyértelműen kitűnik, hogy nagyon komoly munkára van szükség Wokingban, mind a mérnökök és szerelők részéről, mind a marketing szakemberek részéről, illetve a pályákon Alonsóék részéről ahhoz, hogy a tulajdonosoknak ne inogjon meg a száguldó cirkuszba vetett hitük.  

Szólj hozzá

f1 mclaren forma1 formula1