F1 Mit várhatunk az első barcelonai kollektív teszten?
Három hónap telt el a 2016-os szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj óta és holnap végre ismét pályára futnak az F1-es autók, elkezdődik az első kollektív teszt Barcelonában. Az első tesztet mindig nagy érdeklődés és izgalom előzi meg az új autók miatt, az idei éven azonban, az új szabályoknak köszönhetően még fokozottabb az érdeklődés, hiszen az autókon markánsabb változtatások történtek, mint az elmúlt tíz évben bármikor.
Hogy az aerodinamika jobb vagy rosszabb lesz minden csapatnál más és más eredményt hozhat, de jelentős szerepe lesz a játékban, és egyre biztosan jók lesznek az új alkalmazások. Szinte bizonyos, hogy az autók gyorsabbak lesznek.
Természetesen az első teszt csak némi betekintést nyújt majd, az idei szezonkezdésre és számtalan kérdés marad most még megválaszolatlanul, ám bizonyos dolgok a pályán látottak alapján már most is kiderülhetnek.
Mire lesz érdemes odafigyelni az első teszten:
Milyen lesz az új Mercedes a régihez képest?
A Nico Rosbeg-Lewis Hamilton versengésnek vége, ám Valtteri Bottas érkezése nem azt jelenti, hogy a brit nyugodtan hátra dőlhet. A teszten ugyan még nem várható egyértelmű jele a csapattársak közötti erősorrendnek, ám sebességben a finntől is Hamiltonhoz közeli köridők várhatók el.
Amennyiben Bottas csak egy rövid időre is kiesik a tesztből, akár műszaki hiba, vagy ne adj isten ütközés miatt, az elvárások miatt rá nehezedő nyomás csak fokozódni fog, hiszen a 27 éves pilóta újoncnak számít a világbajnok csapatnál, akinek a lehető legjobb benyomást kell keltenie.
Azután ott van még az az apró dolog, amit autónak hívunk, s melynek dominálnia kellene a teszten, nem elsősorban a sebességével, mint inkább futás teljesítményével.
Előző évben a két teszt során az ezüst nyilak összesen 1141 km-t tettek meg, megelőzve a második legtöbb távot futott Toro Rossót. Így elvárható, hogy ez idén se legyen másként, ha nem akarnak maguknak és a szurkolóknak csalódást okozni.
Eredményessé válik-e végre a McLaren-Honda partnerség?
Idén kezdődik a megújított McLaren-Honda együttműködés harmadik szezonja és egyelőre úgy tűnik, a wokingi alakulat továbbra is meglehetősen kétségbeesve keresi a jobb eredményt. Az elmúlt két éven már a tesztek alatt is baljós előrejelzéseket kapott az istálló a szezonra nézve. Futásteljesítményük az éllovas Mercedes teljesítményének felét sem érte el, ez pedig komoly időveszteséget és kiesést jelentett a szezon során.
Nem mellékes az a tény sem, hogy Fernando Alonso szerződése 2017 végén lejár, így ha a csapatnak nem sikerül a komoly előrelépés, nem sikerül futamgyőzelemre esélyes autót összerakni, úgy jó eséllyel elveszítik világklasszis versenyzőjüket is.
Vissza tér-e a Ferrari ereje?
Két év telt el azóta, hogy Sebastian Vettel érkezésével visszatért az optimizmus a maranellói alakulathoz, mely optimizmust növelte Maurizio Arrivebene csapatfőnöki kinevezése is, ami 2017-re megteremtette a csapat számára azt a kényszert, hogy „győzelem most, vagy máskülönben….”.
Annak ellenére, hogy az előző héten bemutatták új autójukat, az SF70-H-t, a várakozással szemben túl sok fejlesztés (elsősorban a szárnyakon) nincs az autón. Új fejlesztésként a cápauszony és a T-szárny kombinációjával kezdenek a tesztelésbe, ami kicsit kalandos kísérletnek tűnik, nem beszélve arról, hogy a részvényesek mellett a Tifosi is nagyon komoly elvárásokat támaszt az Scuderia felé.
Ellentétben a 2016-os évvel, meg kell mutatnia az istállónak, hogy a versenytempó - ami a legfontosabb- tekintetében is rendben vannak a dolgok, idén sem lesz elég egy két villanás és leggyorsabb kör, mert könnyen ismét a Mercedes és a Red Bull mögött találják magukat.
Képes lesz-e a Renault ledolgozni a motorerő hátrányt?
A lehangoló 2014-es és 2015-ös évet követően tavaly már történt némi előrelépés a francia motorgyártó erőforrásainál, még ha ez továbbra sem közelíti meg a Mercedes szintjét.
Az idei évben három versenycsapatot lát el motorral a francia gyártó (Red Bull, Toro Rosso és saját gyári csapata), ami komoly nyereséget jelent, ám egyben hatalmas nyomást is, hiszen jogosan elvárható, hogy végre világbajnok esélyes erőforrást szállítson partnereinek. Mindenképpen kedvezőtlen jel, hogy a Toro Rosso filmezését az elmúlt héten motorhiba miatt kellett megszakítani.
Az ilyen problémákra a Renault-nak a tesztek során gyorsan kell reagálnia, még mielőtt valaki túl korán megnyomná a pánik gombot.
Bele szólhat-e a Force India a nagyok párbeszédébe?
A Force India csapatfőnökét ez elmúlt években hazájában többször is hírbe hozták különféle pénzügyi visszaélésekkel, adócsalással, és ezekkel összefüggésben nem egyszer a csapat anyagi gondjairól is szóltak a híradások. Nemrég maga Vijay Mallya is arról nyilatkozott (tagadva a vádakat), hogy bízik az angol jogrendben és biztos abban, hogy Anglia nem adja ki hazájának. A problémák ellenére azonban a csapat a középmezőny legerősebb alakulata.
A tavalyi konstruktőri negyedik hely után az idei cél, felérni a dobogóra. Ehhez azonban továbbra is az szükséges, hogy néhány nagy költségvetésű istállót is megverjenek és meg tudják szorítani az élmenőket. Ehhez komoly segítség lesz számukra az erős Mercedes motor, ám a feladat így sem könnyű. A költségvetés miatt szinte képtelenség lesz Mallya csapatának a szezon közepén túl is tartani a fejlesztési versenyt, így a szezon első felében kell teljes erőbedobással küzdeni a minél jobb helyezésekért. A tesztek során annyi talán kiderülhet, hogy mekkora esélye lesz a szezon elején jó eredményeket elérniük.
Az új, nagyobb és szélesebb abroncsok visszahozzák-e a Pirellit a reflektorfénybe?
Az idei év egyik legjelentősebb és legszembetűnőbb változása az abroncsok méretének jelentős növekedése. A szélesebb gumik minden bizonnyal tartósabbak lesznek, a Pirelli legalábbis ezt ígéri, ám a tiszta tempók tekintetében is kevesebb előzésre számíthatunk. Erről Barcelonában kapunk majd először képet.
Érdemes lesz figyelni az új abroncsok tapadására a gyors kanyarokban, elsősorban versenyszimuláció közben, hiszen Barcelonában lesz az első alkalom ezt megtapasztalni. A Pirelli jelentős különbséget ígér a tavalyi abroncsokhoz képest.