2017. már 04.

F1 Massa: Olykor a dolgok okkal történnek

írta: FormaNet
F1 Massa: Olykor a dolgok okkal történnek

Felipe Massa a héten visszatért a versenypályára a Williams csapattal, holott nem régen még arról beszélt, hogy élvezi a "nyugdíjas" életet. A brazil tavalyi visszavonulása után egyik napról a másikra minden megváltozott, de természetesen ezt kicsit sem bánja. Az F1 hivatalos oldalán Massa többek között arról is mesélt, hogyan érezte magát ezekben az érdekes és mozgalmas hónapokban...

massa.PNG

 

Felipe, amikor utoljára beszéltünk éppen egy hosszú és illusztris F1-es karriertől búcsúztál. Három hónap telt el azóta, és te újra itt vagy. Tudnál mesélni nekünk a decemberi hónapodról, amikor Nico Rosberg visszavonulása után végül úgy döntöttél, hogy visszatérsz?

Felipe Massa: Igen, minden megváltozott mióta utoljára beszéltünk. Pontosabban semmi sem változott, hiszen 2016-ban ott voltam az utolsó futamon, és most ott leszek az elsőn. Olyan, mintha minden a régi lenne. Igazán őrült hetek voltak. Csak egy pillanatig élveztem a "nyugdíjat", mert nem volt több mint egy pillanat, miután Nico úgy döntött, abbahagyja. Aztán december 12-e körül hívott fel Claire (Williams). Ez egy hétfői nap volt, éppen egy karácsonyi parti után, ahol mindenkitől elbúcsúztam a gyárban, és persze Claire-től is. Utána kaptam tőle egy sms-t, hogy készen állok-e arra, hogy felfüggesszem a pihenőmet. Eléggé meglepődtem, és annyit válaszoltam, 'lehet beszélnünk kellene', ő pedig azonnal hívott. Néhányszor beszéltünk telefonon, aztán azt mondta, jobb lenne személyesen megvitatni a dolgokat, így elutaztam Angliába. Ugyanott találkoztunk, ahol anno Frank Williamsszel, amikor csatlakoztam a csapatához - egy repülőtéri szállodában, szóval kicsit deja vu érzésem volt. Nagyon sokáig beszélgettünk, de ekkor még nem írtunk alá semmit, mert még elég sok minden zajlott a csapat körül, elsősorban a Mercedes és Valtteri vonatkozásában. De mindannyian felmértük a dolgokat, és most ismét itt vagyok.

Hogyan élted meg amikor kiderült, hogy újra teljes értékű F1-es pilóta leszel? Hiszen fejben már biztosan kiléptél, amikor egyszer csak visszahívtak...

FM: Volt egy búcsúm Brazíliában. Sosem láttam még olyan pilótát, aki ilyen érzelmesen búcsúzott volna a rajongóktól, mint én. Ez örökké a szívemben marad, és megismételhetetlen. Szóval idén majd egyszerűen csak elköszönök mindenkitől, a különleges pillanatok tavaly már megvoltak.

Ha Nico Rosberg nem hozza meg ezt a merész döntést, akkor most valószínűleg otthon pihennél. Hálás vagy ezért, vagy éppen ellenkezőleg?

FM: Boldog voltam azzal a döntéssel, hogy befejezem. Ez volt a megfelelő idő erre, hiszen mindig is úgy képzeltem, hogy egy profi csapatnál fejezem be pályafutásomat. Egy olyannál, ahol fontos is vagyok, nem csak jelen vagyok. És ezt a lehetőséget megkaptam. Olykor a dolgok okkal történnek. Talán még nem jött el az idő, hogy elhagyjam az F1-et.

Ha te nem lennél itt, akkor idén nem lenne brazil versenyző a rajtrácson, ez pedig elképzelhetetlen annak tükrében, hogy mekkora hagyománya van Brazíliában a Formula-1-nek. Mindez szerepet játszott a döntésedben?

FM: Tény, hogy ez volt az egyik ok, amiért visszajöttem. Természetesen elsősorban magam miatt döntöttem így, de volt néhány dolog, például ez is, ami segített ebben a döntésben.

Most minden versenyző keményebben edz, hogy fizikailag is megfeleljen az új autók igényeinek. Nehéz volt ismét rávenni magad ezekre a fizikai "kínzásokra"?

FM: Azonnal felfogadtam egy új edzőt, és minden nap keményen edzek. Keményebben dolgozom ezen a feladaton, mint eddig bármikor, és 35 évesen ez nagy feladat, de amikor úgy döntöttem, hogy visszatérek, tudtam, hogy ezt is csinálnom kell.

Tavaly mennyit foglalkoztál a 2017-es autókkal - tudván, hogy nem fogsz velük versenyezni?

FM: Na igen, amikor elhatároztam, hogy befejezem, onnantól kevésbé érdekeltek az új autók. De most itt vagyok. Visszatértem a gyárba, és megpróbáltam megérteni a különbségeket, megpróbáltam kitölteni az űrt, és megtanulni az új szabályokat. Ez most egy kihívás, hogy gyorsan megtanuljam a dolgokat.

A mostani autók kicsit emlékeztetnek azokra, melyek a karriered elején voltak?

FM: Egy kicsit igen, de ezek az autók a legszélesebbek, amikkel eddig találkoztam, és a gumik szintén. Leszorítóerő tekintetében kicsit emlékeztet a 2004-2008-ig terjedő időszakra, ami akár előnyt is jelenthet számomra abban a tekintetben, hogy gyorsabban megértsem a dolgokat, mint mások. Majd meglátjuk.

A Williamsnél nagy változások történtek erre az évre: van egy újonc versenyző az egyik autóban, Pat Symonds elment, Paddy Lowe érkezett, néhány hete még te sem voltál része a csapatnak, most pedig nagyon is...

FM: Úgy vélem ezek most fontos pillanatok a csapat számára, hogy megújuljon, és számomra is nagy dolog, hogy mindebben részt vehetek. Talán visszatérhetünk az eredményes 2015-ös évhez. Persze mindez nagy feladat, de remélem, fontos dolgokat csinálhatunk idén.

Ha Valtterit nézzük, ő egy "tündérmesébe" csöppent, hiszen élete nagy lehetőségét kapta a Mercedestől...

FM: Igen, ez egy nagy lehetőség számára, ez egészen biztos.

Vajon mi kell ahhoz, hogy életben maradjon Lewis Hamilton mellett?

FM: Ő jó munkát fog végezni. Szerintem készen áll arra, hogy egy top csapatban bizonyítson, és csak rajta múlik, hogy mi lesz az eredmény. Igen, valószínűleg nem Lewis a legkönnyebb csapattárs, de Valtteri egy finn, ami segíthet neki! (Nevet)

Megkaptad még ezt az évet a versenyzésre. Mi kell ahhoz, hogy év végén elmondhasd, jól használtad ki ezt az időt?

FM: Nagy változások történnek most az F1-ben, mind a szabályok, mind pedig az irányítási struktúra terén, és örülök annak, hogy részese lehetek ezeknek az érdekes időknek. De mindezek mellett természetesen azt szeretném, hogy versenyképes legyek.

Szólj hozzá

f1 forma-1 williams felipe massa formula-1