Formula album - Magyar Nagydíj
A hazai Formula-1-es szurkolók számára minden bizonnyal a legnagyobb versenyhétvége következik, hiszen az idei versenynaptár 11. állomására, a Hungaroringre érkezik a mezőny, és már ma délután, a csütörtöki boxutca látogatással megkezdődött a 26. Magyar Nagydíj hétvégéje.

A Magyar Nagydíj születésének történetét már valószínűleg rengetegen ismerik: Természetesen Bernie Ecclestone fejéből pattant ki az ötlet még a ’80-as évek elején, hogy a király-kategóriát keleten is, pontosabban a vasfüggöny mögött is népszerűsítse. Eredeti elképzelés elsősorban Moszkva volt, de a Szovjetunió akkori vezetésének ez nem nyerte el a tetszését. Ekkor a Brazíliában élő, magyar származású barátja, Rohonyi Tamás javaslatára Ecclestone ellátogatott Magyarországra, majd 1985-ben létrejött a megállapodás.
A helyszín választás persze nem volt könnyű menet hazánk elvtársaival, sőt Bernie először Budapest központjában gondolkodott egy utcai pályán, így többek között például a Népliget (ahol 1936. június 21-én megrendezték az első Magyar Grand Prix-t) is felmerült, mint esetleges helyszín, de végül a Fővárosi Tanács nem engedélyezte.
Így került képbe Mogyoród, ahol 1985. októberében megkezdődött az építkezés, és rekordidő alatt (8 hónap) elkészült a Papp István és Gulácsi Ferenc által tervezett versenypálya. És bár még igen sivár környezetben, de 1986. augusztusában, kétszázezer néző előtt megrendezésre került az első Formula-1-es Magyar Nagydíj.
Az első Formula-1-es Magyar Nagydíj 1986. augusztus 10.
Az 1986-os szezon 16 helyszínéből, a 4014 méter hosszú új, magyar ring a száguldó cirkusz 11. állomásaként debütált, két héttel a Német Nagydíj után, ahol Nelson Piquet, Ayrton Senna és Nigel Mansell állhatott a dobogóra, és közülük ez utóbbi versenyző érkezett meg Magyarországra a bajnokság éllovasaként. A Williams Honda brit pilótája addigra 51 ponttal állt a világbajnoki pontverseny élén, mögötte pedig hat ponttal lemaradva A mclarenes Alain Prost foglalt helyet. Mansell csapattársa, Nelson Piquet csak a negyedik volt a bajnoki tabellán, míg a Lotus ifjú titánja Prosttól nem sokkal lemaradva a harmadik helyen állt ekkor.
A szombati kvalifikáción is ez a négyes volt a leggyorsabb, élen Sennával, aki három tizeddel Piquet előtt szerezte meg a pole-t, míg Prost és Mansell a második sort bérelte ki. Az első Magyar nagydíjra 26 versenyautó sorakozott fel a rajtrácsra, ebből végül csak tízen látták meg a kockás zászlót.
A rajtnál Senna megtartotta vezető helyét, a harmadik rajtkockából induló Mansell pedig lerajtolta csapattársát, Piquet, de hamarosan már újra a két brazil száguldott az élen. Prost is veszített egy helyet, és csak néhány kör után sikerült visszaszereznie pozícióját Patrik Tambay-től (Lola Ford Cosworth).
Az első Hungaroringi F1-es verseny leggyorsabb körét (1:31.001) a futamgyőztes jegyezte, aki végül 17 másodperces előnnyel zárta a két órás futamot Ayrton Senna előtt. A két brazil mögött érkező Mansell már egy kör hátrányban volt, az utolsó (10.) helyen célba érő Jonathan Palmer (Zakspeed) pedig már hat kört kapott tőlük.
A versenyt követően Mansell továbbra is vezette a bajnoki pontversenyt, Prost azonban a negyedik helyre esett vissza Senna és Piquet mögé. A szezonzárón még három esélyese volt a bajnokságnak (Senna esett ki a négyesből), és végül az előző évi világbajnoké, Prosté lett a trófea.
Piquet következő évben is nyerni tudott hazánkban, de a brazil világbajnokon kívül az elmúlt 25 évben még 14 versenyző ünnepelhetett itt futamgyőzelmet, köztük a legtöbbször (négyszer) Michael Schumacher.
Mindemellett négy versenyző is itt aratta F1-es pályafutása első diadalát:
Damon Hill-1993; Fernando Alonso-2003; Jenson Button-2006; Heikki Kovalainen-2008.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória