2010. ápr 24.

Újabb szereplők az F1-es gumikeringő táncparkettjén

írta: FormaNet
Újabb szereplők az F1-es gumikeringő táncparkettjén

 

 A gumikeringő újabb fordulóhoz érkezett. Mint az ismert, a szezon végén a Formula-1 jelenlegi gumiszállítója, a Bridgestone kiszáll a szériából. Ennek okát a cég elsősorban a gazdasági, és pénzügyi válsággal magyarázza, de a döntéshez nyilvánvalóan az is hozzá járulhatott, hogy az elmúlt két évben, két japán gyári csapat, a Honda és a Toyota is elhagyta a száguldó cirkuszt, hasonló okok miatt.

A Bridgestone bejelentésével szinte egy időben a francia Michelin olyan nyilatkozatot tett, mely szerint bizonyos feltétellel, visszatérne a szériába.

A francia gumigyártó 2006-ban botrányokkal kísérve lépett ki, mert úgy érezték, a Bridgestone kiemelt bánásmódban részesült velük szemben, illetve számukra elfogadhatatlan volt az FIA azon törekvése, miszerint kizárólagosságot kapjon egyetlen gumiszállító. A cég gazdasági felfogása szerint csak a konkurencia harcban való győzelem az, ami megmérettetheti a beszállítókat. A francia cég jelenleg is igen komoly feltételeket támaszt a visszatéréséhez. Ilyen többek között a több szereplős verseny gumi fronton is, a csapatoknak 2-3 millió dollárt kelljen fizetni a beszállító cégnek. Továbbá ingyenes reklámfelületének minden nagydíjon, és a gumik méretének olyan változtatását, mely lehetővé teszi a későbbiekben, hogy azokat országúti felhasználásra is fejleszthessék.

Ezek a feltételek egyelőre nem igazán nyerték el sem a csapatok, sem az FIA, sem pedig a Bernie Ecclestone által vezetett FOM tetszését, bár hozzá kell tenni, jelenleg a FOTA(a csapatok szövetsége) a franciákat támogatja.

A franciák egyébként 1978-és 1984 között, illetve 2001-és 2006 között voltak a Formula-1 gumiszállítói. Számtalan világbajnok csapat volt a partnerük, mint a Ferrari, a Brabham, a Renault vagy a McLaren.  

A Michelin bejelentésével majdnem egy időben, két koreai gyártó a Hankook, és a Kumho is jelezte esetleges részvételi szándékát a Forma-1-ben. A két cég elsősorban a Koreai Nagydíj miatt lett érdekelt a szériában, hiszen ez igen jelentős PR és marketing lehetőség számukra, ami újabb piacok megszerzését eredményezheti. A két cégnek ugyan még nincs semmiféle Formula-1-es múltja, de a Kumhó már egy ideje a brit Formula-3-as bajnokság, és az F-3 Euroszéria beszállítója, míg a Hankook a német és olasz F-3-as versenyeken van jelen.

 

A gumi kérdés újabb szereplője az Avon, aki nemrég jelentette be, hogy szintén érdeklődik a király kategória iránt.

A bejelentés mindeddig csupán arra korlátozódott, hogy a cég megbeszéléseket folytat az érintettekkel, mivel a Michelin feltételeivel (elsősorban a pénzügyi vonatkozásaival) nem minden csapat elégedett.

Azt azonban már az Avon is jelezte, hogy nem törekszik kizárólagosságra, számukra is fontos, hogy legyenek versenytársak. Úgy fogalmaztak, fontos, hogy a Formula-1-ben is kínálati piaci helyzet legyen a keresleti piaci helyzet helyett. A cég a Michelin által a közúti alkalmazhatóság okán megjelölt abroncsméretekkel kapcsolatban, a csapatok véleményét kérné, melyre mind a Ferrari, mind a McLaren csapatfőnöke kijelentette, hogy már Barcelonában felvetődhet komolyabban is ez a kérdés. Mellesleg az Avon belépésével a száguldó cirkuszba, közvetve a Brigestone is kapcsolatban maradna az F1-el, mivel a japán márka, a nem hivatalos technológiai beszállítója az angliai székhelyű gumiipari cégnek.

Az Avon 1954-ben már szerepelt a szériában, ekkor egy év megszakítással 1959-ig volt jelen, majd 1981-82 között ismét visszatért. Utolsó részvétele az 1982-es Svájci Nagydíjon volt. Nagy eredményekkel nem büszkélkedhet, összesen 8 pontot szereztek az Avon abroncsokon futó csapatok.

 

A napokban újabb gumiszállító, a Pirelli is bejelentette, hogy érdeklődik a Formula-1 nyújtotta lehetőségek iránt.

A Milánóban működő cég tavaly év végén, még cáfolta visszatérését, arra hivatkozva, hogy a Formula-1 felé történő fejlesztéseit nem tudja alkalmazni az országúti gumik gyártása során. A Michelin javaslata kapcsán azonban a cég közgyűlése úgy döntött, amennyiben a kerekek méretére vonatkozó feltételek teljesülnek az új szabályokban, nem zárják ki annak lehetőségét, hogy gumiszállítóként ők is pályázzanak az előzőekben említett gyártókhoz hasonlóan. Eddig a Pirelli csupán ennyit szivárogtatott ki, de már ez is jelzi, hogy bizonyos feltételek megváltoztatása, számtalan gyártótó bevonzhat a száguldó cirkusz versenysorozatába.

A milánói márka hatalmas múlttal rendelkezik a Forma-1-ben. Már 1950-ben a Brit Nagydíjon is jelen volt, és 1991-ben szállt ki végleg a versenyekből.

Összesen 200 Nagydíjon vett részt, 43 futamgyőzelemhez, és összesen 238, 5 ponthoz segítette a csapatoknak Olyan pilóták lettek világbajnokok, Pirellli gumikon futó autóval, mint Juan Manuel Fangio, vagy Alberto Ascari.

A Formula-1 legelső évében Fangio Alfa Romeóját Pirelli gumik egítették a világbajnoki címhez.

Pirelli gumikon is versenyzett Stirling Moss, Nelson Piquet, vagy a Benettonnál, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher.

A Pirelliről tehát elmondható, hogy nagyon komoly múlttal, és nagy eredményekkel bír a Forma-1-es pályafutása tekintetében, így visszatérése minden bizonnyal színesítené a versenyeket.

A kis csapatok számára elengedhetetlen lenne, hogy választhassanak beszállítót, hiszen a FOTA által egyébként támogatatott Michelin pénzügyi feltételei, komoly nehézségeket jelentenének ezen alakulatok számára. A franciák által megszabott 2-3 millió dollár az alacsony költségvetésű csapatok büdzséjének 5%-át is meghaladná.

A jelentkező gumiszállítók (a két koreai cég még nem nyilatkozott) tehát fontos feltételként szabnák, hogy a Formula-1 berkein belül is meglegyen a konkurencia harc. A másik, és talán az előzőnél is fontosabb feltétel az, hogy a gumik méretének módosítása kapcsán lehetőségük legyen a király kategóriában alkalmazott innovációk, országúti körülményekre való alkalmazására, ami a Forma-1, autó-sporton kívüli létjogosultságát erősítené, a versenyszériát mind hangosabban kritizálók ellenében.

A jelentkező cégek mindegyike egyértelműen kiállt amellett, hogy az általuk alkalmazott innovatív fejlesztések, és technológiák egyik legfontosabb szempontja, a megfelelő és széles körű felhasználhatóság, és minőség mellett, a fokozott környezetvédelem.

A 2010-es versenyszezon negyedik futama után tehát még nem dőlt el, ki, vagy kik lesznek a száguldó cirkusz gumiszállítói a 2011-es szezonban. A végeredmény minden bizonnyal számtalan érdek és ellenérdek ütközése, egyeztetése után fog csak kialakulni, de bízzunk abban, hogy ez, a széria továbbépülését szolgálja majd.

 

Szöveg: FormaNet, Kiss Tamás         

 

Szólj hozzá

f1 forma-1 pirelli gumi hankook avon michelin kumho bridgestona