Pályabejáró - Istanbul Park
A 2010-es F1-es versenynaptár hetedik futamának otthont adó Istanbul Park, Isztambul ázsiai részén, Kurtköy városrészben fekszik, mintegy 90km-re a fővárostól, Ankarától.
Herman Tilke által tervezett létesítmény 2005-ben debütált a száguldó cirkuszban, így nagy múlttal még nem rendelkezik.
Sok szakértő szerint ez Tilke legjobb pályája, és a legtöbb versenyző is kedvenc helyszínei közé sorolja.
Különlegességei közé tartozik többek közt, hogy a tervező nem hozta egyenletes síkba a kissé dombos helyszínt, így az aszfaltcsíkot kisebb emelkedők és lejtők szinesítik.
Egyik negatívuma talán az, hogy mivel egy tempós vonalvezetésű pályáról van szó, ami néhány gyors kanyart is magába foglal, ezért biztonsági okokból hatalmas bukóterekkel rendelkezik, melyek miatt a lelátók meglehetősen messze kerültek a pályától.
Mindemellett a nézőszám is jócskán megcsappant az elmúlt 1-2 évben, így nem kizárt, hogy 2011-re kikerül a versenynaptárból. Ugyanis amíg az első évben a 155 ezer férőhelyes komplexum teltházzal üzemelt a versenyhétvégén, addig tavaly a futam napján már csak körülbelül 30 ezer rajongó látogatott ki a helyszínre. (pedig a jegyárak tekintetében az egyik legolcsóbbnak mondható)
Tavaly a nézőtér egész hétvégén szinte kongott az ürességtől, így a rendezők különböző praktikákat vetettek be annak érdekében, hogy mi nézők ebből ne vegyünk észre túl sokat. Igyekeztek egyszínű borítással letakarni az egyébként tarka üléseket, valamint a kamerákat is megpróbálták olyan szögben felszerelni, hogy azok ne láttassák a szomorú valóságot.
Bernie Ecclestone jövőre már nagyjából duplájára emeli a Török Nagydíj rendezési díját, és ha ezt a szervezők nem tudják vállalni, valószínűleg búcsút inthetünk Tilke remekművének.
A pályát üzemeltető Istanbul Park Organizasyon A.S. mellesleg Bernie Ecclestone tulajdonában van.
A létesítmény befogadóképessége 155.000 fő
(ebből a főtribün: 30.000fő)
Pálya hossza: 5338 m
Versenytáv: 58 kör / 309.356 km
Kanyarok száma: 14 (6 jobbos és 8 balos kanyar)
Padlógázas szakaszok aránya: 63%
Legnagyobb sebesség: 315km/óra
Gumikopás: közepes
Fék-kopás: közepes
Csapatok által favorizált leszorítóerő: közepes / magas
Sebességváltás körönként: 42
Az Istanbul Park az F1-es helyszínek gyorsabb pályái közé tartozik, ugyanakkor Herman Tilke-re jellemzően egyaránt színesítik gyors- és lassú-, illetve technikás kanyarok.
Ezek közül kiemelkedik a 8-as kanyar, melynek jellegzetessége, hogy négy csúcspontja van, és az autók körülbelül 260-270 km/órával száguldanak át rajta,(2009-ben Jenson Buttonnál 272.4km/óra végsebességet mértek) miközben a pilótákra 4-5 G oldalirányú gyorsulás hat. Ezért minden bizonnyal több pilóta is extra bélelt nyakvédővel szerelkezik fel a hétvégére.
Előzni legfőképpen a hátsó egyenesben lehet, amelynek a végén, a 12-es kanyar remek lehetőséget kínál az ellenfél kifékezésére.
Ezen az egyenesen van a pálya leggyorsab pontja is, a pilóták mintegy 320km/óra sebességről fékeznek a 12-es forduló előtt.
Az autók beállítása terén a kanyarok színessége miatt, a mérnökök itt is a kompromisszumos megoldást favorizálják. Míg a 8-as kanyarban az aerodinamikai tapadás a legfontosabb, addig például az utolsó három lassú kanyarban legfőképp a megfelelő mechanikai tapadás a kifizetődő.
Motorok szempontjából, a közepesen megterhelő helyszínek egyike következik, a versenyzők, a kör mintegy 63 százalékát teljesítik teljes gázzal.
A fékeknek sem okoz különösebb gondot a pálya vonalvezetése, az abroncsokat azonban a fent említett 8-as kanyar meglehetősen próbára teszi, különösen a jobb első gumik vannak kitéve nagy terhelésnek.
A legelső Török Nagydíjat 2005-ben Kimi Räikkönen nyerte McLaren színekben.
A leggyorsabb kör rekordja is ebben az évben született, a szintén McLarenes Juan Pablo Montoya jóvoltából. (1.24.770)
Ezt követően a Ferrari versenyzője, Felipe Massa vette át a „török uralmat”.
Massa itt szerezte meg F1-es pályafutása legelső futamgyőzelmét 2006-ban, majd 2007-ben és 2008-ban sem talált legyőzőre az isztambuli pályán.
2006-TörökGP
Tavaly az első két sort a Red Bull és a Brawn GP pilótái bérelték ki, Sebastian Vettel, Jenson Button, Rubens Barrichello és Mark Webber sorrendben.
Vettel azonban már a rajtot követően, az első kör végén kicsúszott, és ezt kihasználva Button meg is előzte a német pilótát, majd tiszta és precíz vezetéssel megszerezte hatodik futamgyőzelmét. Nem mellesleg tavaly ugyancsak a hetedik nagydíj volt a Török Nagydíj, így Button hétből hat győzelemnél járt ekkor.
A brit versenyző mellé Mark Webber és Sebastian Vettel állhattak fel a dobogóra. Button csapattársa, a harmadik helyről rajtoló Rubens Barrichello a 47. körben váltó meghibásodás miatt kiesett, az előző évek favoritja, Felipe Massa pedig csak a hetedik lett.
A hétvége menetrendje:
Péntek:
első szabadedzés: 9.00-10.30
második szabadedzés: 13.00-14.30
Szombat:
harmadik szabadedzés: 10.00-11.00
időmérő: 13.00
Vasárnap:
futam: 14.00
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória