2010. jún 09.

Futamelőzetes-Kanadai Nagydíj

írta: FormaNet
Futamelőzetes-Kanadai Nagydíj

 

Egy év kihagyás után, az idén újra visszatért a Formula-1 versenynaptárába, az egyik legkedveltebb versenypálya, a montreáli Circuit Gilles Villeneuve.

 

 

A hétvégén megrendezésre kerülő Kanadai Nagydíj, hatalmas múltra tekint vissza a száguldó cirkusz történelmében.

1967-es debütálása óta mindössze kétszer hiányzott a programból, 1987-ben, és 2009-ben.

A gyártók és a versenyzők nagy bánatára, tavaly anyagi okok miatt került ki az Észak-amerikai helyszín, de a szervezők állhatatos munkájának, és állami támogatásnak, (és persze a csapatok nyomásának) köszönhetően Ecclestone ismét megállapodott az illetékesekkel.

 

A legelső Kanadai Nagydíjat, 1967-ben a Toronto mellett fekvő Mosport Parkban rendezték, és tíz év alatt összesen nyolc F1-es futamnak adott otthont, kétszer pedig az erdős Mont-Tremblant látta vendégül a mezőnyt.

 

A kanadai pilóta, Gilles Villeneuve sikerein felbuzdulva 1977-ben Montreal is építkezésbe kezdett, a mesterségesen létrehozott festőien szép Notre-Dame szigeten.

Következő évben már itt állhatott rajthoz hazai versenyzőjük Ferrari színekben, és ha már rajthoz állt, akkor meg is nyerte a legelső montreali versenyt.

 

1982-ben Villeneuve már nem versenyezhetett hazájában, ugyanis néhány héttel korábban halálos balesetet szenvedett. Tiszteletére azonban ebben az évben a kanadai pálya már az ő nevét viselte.

 

A legendás utcai pályán rengeteg izgalmas versenyt láthattunk már, de az izgalmak mellett sajnos a balesetek sem ritkák.

Legutóbb 2007-ben, a BMW Sauberrel versenyző Robert Kubica, az utóbbi évek egyik legrémisztőbb balesetét szenvedte el, mikor Jarno Trulli Toyotájával ütközött, majd becsapódott az egyik hajtűkanyar előtti betonfalba.

 

A pálya egyik veszélyforrása, hogy - Monacóhoz hasonlóan- igen közel vannak a korlátok, a különbség az, hogy míg a monacói a leglassabb pálya a versenynaptárban, addig Montreal, a hosszú egyenesei miatt, a tempós helyszínek közé tartozik.

Továbbá, mivel egy utcai pályáról van szó, ezért az ideális íven kívül, az aszfalt többi része rendkívül poros, ráadásul az útra hulló falevelek is csökkentik a tapadást.

Az aszfalt minőségével pedig szinte minden évben problémák adódtak, bár az idei futamra, a nagy tél kártékony hatásai miatt, újraaszfaltozták, így remélhetőleg valamivel kevesebbet panaszkodnak majd a versenyzők.

 

 

Maga az aszfaltcsík 4361 méter hosszú, melyen négy egyenes és 13 többnyire lassú kanyar váltja egymást.

 

 

Pálya információ:

 

Néző kapacitás: 100.000

Egy kör hossza: 4361 m

Verseny hossza: 305.270 km

Körök száma: 70

Kanyarok száma: 13

Leggyorsabb kör: Rubens Barrichello, 1:13.622 (2004, Ferrari)

 

Előzni nem könnyű a montreali versenypályán, a legjobb lehetőséget erre, a 10-es hajtű valamint az utolsó sikán kínálja.

Műszaki szempontból a fékek kapnak rendkívül nagy terhelést a hétvége folyamán, hiszen négyszer 300, kétszer 250 km/óra feletti sebességről kell lelassítaniuk a versenyautóknak.

A motorok sem pihenhetnek Montrealban, bár a padlógázas szakaszok aránya mindössze 60% körüli, de a hátsó hosszú (1005 méter) egyenesben a versenyzők 13-15 másodpercen keresztül nyomják tövig a gázt.

A sebességváltót sem kímélik a pilóták, ugyanis a sikánokból kifelé minél hamarabb gázt kell adniuk.

Beállítások szempontjából, a szinte csak lassú kanyarokkal teli aszfaltcsíkon, alacsony leszorítóerős beállítás a legmegfelelőbb.

 

Örökranglista

A hétszeres világbajnok, Michael Schumacher fölényesen vezeti a kanadai nagydíjak győzelmi listáját. A német versenyző nem kevesebb, mint hét alakalommal ünnepelhetett futamgyőzelmet Kanadában. 1994-ben még Benetton színekben, majd 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, és 2004-ben pedig a Ferrarival diadalmaskodott.
(második a listán Nelson Piquet, három győzelemmel)

 

A jelenlegi mezőnyből egy-egy futamgyőzelmet jegyezhet Robert Kubica (2008-BMW Sauber), Lewis Hamilton (2007-McLaren Mercedes) és Fernando Alonso (2006-Renault)

 

2008-ban történt:

A pole poziciót a Mclaren versenyzője, Lewis Hamilton szerezte meg, és a brit, a rajt után is megőrizte elsőségét. Mögötte Robert Kubica, Kimi Räikönen autóztak, és ez nem is változott egészen a 12. körig, amikor Adrian Sutil meghibásodott autója miatt pályára nem hajtott a SafeyCar.

Ezt kihasználva, az első hat versenyző, Hamilton, Kubica, Räikkönen, Rosberg, Alonso és Massa a boxba hajtottak. Räikkönen és Kubica végzett a leggyorsabban, ám a kijáratnál még piros volt a lámpa, így kénytelenek voltak megállni. Lewis Hamilton azonban nem vette észre a piros jelzést, és belerohant a lefékező Ferrariba, az ő McLarenjébe pedig a Williamsben szintén kissé elbambuló Nico Rosberg ütközött bele.

Räikkönen és Hamilton már nem tudták folytatni a küzdelmet, de Rosberg egy orrkúpcserével megúszta.

Robert Kubica kimaradt ebből a szerencsétlen fiaskóból, és megszerezte F1-es pályafutása legelső győzelmét. A BMW Sauber duplán is örülhetett, hiszen csapattársa, Nick Heidfeld, a második helyen végzett, harmadik pedig a Red Bull Racing versenyzője, David Coulthard lett.

A boxutcai figyelmetlenségért Hamilton és Rosberg is tízhelyes rajtbüntetést kapott a következő Francia Nagydíjra.

 

Hétvége menetrendje magyar idő szerint:

 

Június 11. (péntek)

szabadedzés: 16:00-17.30

szabadedzés:  20:00-21:30

 

Június 12. (szombat)

szabadedzés: 16:00-17:00

Időmérő: 19:00

 

Június 13. (vasárnap)

      Futam: 18:00

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

f1 montreal formula-1 kanadai nagydíj