2010. jún 12.

Kanadai Nagydíj előtt- csapatról-csapatra

írta: FormaNet
Kanadai Nagydíj előtt- csapatról-csapatra

A hétvégén teltházzal üzemel az a montreáli versenypálya, melyen idén először talán befogható az Adrian Newey által tervezett, tökéletes aerodinamikával rendelkező RB6-os.

 

 

A Circuit Gilles Villeneuve vonalvezetése ugyanis az F-csatornát, és az erős motort preferálja, ebben pedig jelenleg a konstruktőri bajnokságot vezető, McLaren-Mercedes a favorit.

Papíron tehát Lewis Hamiltonnak és Jenson Buttonnek igen nagy esélye van arra, hogy akár a kvalifikáción megtörje a Red Bull egyeduralmat.

Ezt még a nagy rivális, Sebastian Vettel sem tartja kizártnak, a McLaren pilóták pedig egyértelműen azzal a céllal érkeztek Kanadába, hogy az időmérőn és a versenyen is a vörös bikák elé kerüljenek, és lehetőleg a dobogó legtetejére.

 

Jenson Button:

 

 

A csapatfőnök, Martin Withmars is úgy gondolja, hogy a montreáli aszfaltcsík tulajdonságait figyelembe véve, ez az a pálya, ahol a Mclarennek a leggyorsabbnak kell lennie.

 

A sikerek érdekében az MP4-25 új első- és hátsó légterelőket kapott, valamint a diffúzor is módosult, és az első szabadedzésen „dobogós” időket autózott velük a két versenyző. A második gyakorláson már nem volt ennyire fényes a helyzet. Mindkét versenyző nagyon panaszkodott a katasztrofális pályaviszonyokra és a gumikra.

Lewis Hamilton: „A pályán elképesztően nehéz volt vezetni. Nagyon nehéz a gumikat felmelegíteni, olyan mintha jeges lenne az aszfalt. Nagyon nehéz rajta menni.Nagyon nagy a különbség ahhoz képest, amikor legutóbb itt jártam. Akkor nagyon jó volt a tapadásunk, a pálya egyre jobb és jobb lett. Most viszont szenvedünk. Vannak területek, ahol még fejlődhetünk, de ahhoz össze kell ülnünk és megvitatnunk merre haladjunk az autóval holnap. Kipróbáltunk pár módosítást, de az autó nem lett jobb, sőt talán rosszabb lett. A gumikkal hihetetlen mi történik. Szerintem azonban másoknak is hasonló problémája volt, kivéve persze a Red Bullok. Érdekes lesz.”
 

1. szabadedzés:  J. Button : 1. (1:18.127), L. Hamilton: 3. (1:18.352)

2. szabadedzés:  L. Hamilton:7 (1:17.522),  J.Button:11. (1:17.961)

 

A Mercedes GP-nél csak az erős motorban, és Michael Schumacher eddigi kanadai sikereiben bízhatnak, mert az F-csatornával jelenleg nem boldogul a csapat.

A német legenda nem kevesebb, mint 7 futamgyőzelmet tudhat magának Montreálban (az örökranlistán második helyen álló Nelson Piquet „csak” hármat)

Törökországban a Ferrarit már legyőzték, de sebességük még közel sem elegendő ahhoz, hogy megszorongassák az élmezőnyt. Ugyanakkor Ross Brawn továbbra is bizakodó, és véleménye szerint még mindig nem késtek le arról, hogy befogják a mezőny leggyorsabb alakulatát, a Red Bullt. Ha valahol, akkor itt Kanadában egy kis szerencsével akár sikerülhet is. A szabadedzéseken nem szerepeltek rosszul, bár Schumacher szerint ma még dolgozniuk kell némi teljesítményjavuláson. Mindemellett a német még mindig Vettel csapatának győzelmét látja a legesélyesebbnek, de bízik abban, hogy a Red Bull és a McLaren után, a harmadik legjobb a Mercedes lesz Kanadában.

 

1. szabadedzés: M. Schumacher: 2. (1:18.285), N. Rosberg: 4 (1:18.356)

2. szabadedzés: N. Rosberg: 3 (1:17.151),   M.Schumacher: 9. (1:17.688)

 

 

- A Ferrari Valenciára ígéri az igazi nagy áttörést (az F10B-t), de erre a hétvégére is kapott néhány újdonságot az egyre gyengébben muzsikáló versenyautó.

Stefano Domenicali csapatfőnök mindenképp jobb eredményt vár, és talán némi reményt az is adhat a jó szereplésre, hogy a szuperlágy és közepes gumik jobban fekszenek nekik, mint a lágy és a kemény keverékek.

A két pilótán biztosan nem fog múlni a siker, hiszen Felipe Massa, a szerződéshosszabbítása után, most bizonyára rendkívül motiváltan érkezett Kanadába, Fernando Alonsonak meg már egyébként is tele van a hócipője azzal, hogy még egy Renault-val is küzdenie kell. A bahreini diadal már nagyon messze van, és a spanyol, saját elmondása szerint is, a védekezés helyett, most már inkább a győzelemért akar harcolni.

Alonso a napokban egyébként 7-8 tizedmásodperces hátrányról beszélt (a Red Bullhoz képest), a mostani pletykák szerint azonban a kanadai frissítések még mindössze egy tizedmásodperc körüli javulást ígérnek. Bár egy szabadedzést sosem lehet túl komolyan venni az erőviszonyok találgatásánál, de bíztató jel, hogy a második tréningen Vettel után csak Alonsonak sikerült 1:16-os időt futnia.

Mindemellett a pénteki nap végén mindkét versenyző viszonylag elégedetten zárta a napot, és Törökországhoz képest egyértelmű javulás konstatáltak. Pénteken a második helyen végző spanyol ugyanakkor még óvatosan fogalmazott az elvárásokkal kapcsolatban: „Rendben volt a mai nap, jobban ment, mint Törökországban. Ezzel együtt nem szabad elbíznunk magunkat, mert Törökországban a negyedik hely környékén voltunk pénteken, majd szombaton a Q2-ben kiestünk. Gyorsan megváltozhatnak a dolgok, ezért folytatnunk kell a munkát. Ez is csak egy pénteki nap volt, amiből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni. Az igazi próbatétel holnap az időmérő edzésen lesz.”

 

Montreálban bármi megtörténhet, így természetesen az is, hogy az Olaszok 2004 után újra futamgyőzelmet ünnepelhet Kanadában. Felipe Massa mindenesetre egyáltalán nem tartja kizártnak, hogy a győzelemért harcolhatnak ezen a hétvégén.

 

1. szabadedzés: F. Alonso: 7. (1:18.726), F.Massa: 12. (1:19.511)

2. szabadedzés: F.Alonso: 2 (1:16.963), F. Massa: 5. (1:17.401)

 

- Isztambulban a Renault is megelőzte a legendás vörös istállót, így egyértelmű céljuk ezt a jó szokásukat megtartani. Robert Kubica, a 2008-as Kanadai Nagydíjon szerencsésen kimaradt a hírhedt Hamilton-Räikkönen féle fiaskóból, és cseppet sem érdemtelenül megszerezte legelső, és eddig egyetlen futamgyőzelmét, akkor még BMW Sauber versenyzőjeként. (mellesleg a BMW-nek is ez volt az első, és egyben utolsó győzelme)

A lengyel, így jogosan reménykedik egy dobogós helyezésben, bár saját bevallása szerint az időmérőn még van némi lemaradása a csapatnak, de a versenytempójuk, egy kis szerencsével fűszerezve dobogó esélyes lehet. Csapattársa Vitalíj Petrov még csak most ismerkedik a pályával, így a szabadedzéseken minél több kört szeretne gyakorolni, a kvalifikáción pedig a top tízben végezne.

A csapat a fejlesztések terén a fokozatosság híve, így a sikerek érdekében néhány újítást erre a hétvégén is hoztak. Új első felfüggesztést kaptak az R30-as versenyautók, sőt az F-csatornát is bevetik a hétvégén, amire bizony nagy szükségük lesz, hiszen a Renault motorok nyers ereje jelenleg nem veszi fel a harcot a Mercedessel.

 

1. szabadedzés: R.Kubica: 6. (1:18.662), V. Petrov: 13. (1:19.549)

2. szabadedzés: R. Kubica: 8. (1.17.529), V. Petrov: 14. (1:18.582)

- A Force India már Törökországban is elégedetten nyilatkozott az F-csatornájáról, ráadásul a VJM03-ban is Mercedes motorok dübörögnek, mindemellett az alacsony leszorítóerős beállításokkal is nagyon jól boldogul a versenyautó, így Adrian Sutil és Vitantonio Liuzzi bizakodóan tekinthet a hétvége elé. A csapat rendkívül elégedetten zárta a pénteki napot, bár a gumik szemcsésedésével - a többséghez hasonlóan - mindkét versenyzőnek problémája adódott.

 

1. szabadedzés: V.Liuzzi: 8 (1:19.097), A. Sutil:11 (1:19.373)

2. szabadedzés: A. Sutil: 6. (1:17.415), V. Liuzzi: 10. (1:17.903)

 

- A Sauber, Törökországban végre összekapart egy pontocskát, Peter Sauber jelentősebb fejlesztéseket csak a szezon közepére ígér. Jelenleg pedig a C29-nek sem a lassú kanyarok nem fekszenek, és hát végsebesség tekintetében is jócskán elmarad az év eleji reményektől. Így a hosszú egyenesekkel és lassú kanyarokkal teli pályán minden bizonnyal felejthető hétvégét zárnak. A pénteki nappal egyik versenyző sem volt megelégedve, általában a tapadásra, illetőleg annak hiányára panaszkodtak.

 

1. szabadedzés: K. Kobayashi: 15. (1:20.186),  P. de la Rosa: 17. (1:20.584)

2. szabadedzés: P. de la Rosa: 15. (1:18.658), K. Kbayashi: 16. (1:19.142)

 

- A Williams törökországi teljesítménye nem mondható mérvadónak, hiszen Monacóban Barrichello és Hülkenberg is összetörték az autót, így Isztambulban jobb híján maradt a régi konstrukció mindkét pilótánál.

Ezen a hétvégén viszont már újra a legújabb fejlesztésű légterelőkkel körözhetnek, mindemellett több új alkatrészt is bevet a gárda, többek közt, a montreáli pályára készült új fékcsatornát.

A csapat célja, hogy legalább egy versenyzőjük bekerüljön a Q3-ba, a futamon pedig pontszerző helyeken harcoljanak.

Barrichellonak erre minden esélye megvan, hiszen eddig mindig jól szerepelt Kanadában, sőt a körrekord is az ő neve mellett szerepel. (1:16.622 - Ferrari, 2004)

 

1. szabadedzés: N. Hülkenberg: 9. (1:19.282), R. Barrichello: 10. (1:19.313)

2. szabadedzés: R. Barrichello: 12. (1:18.385) N. Hülkenberg: 13. (1:18.447)

 

- A Toro Rosso pilótái közül sem Sebastien Buemi, sem Jaime Alguersuari nem versenyzett még a kanadai pályán, így a csapat elsődleges célja, hogy a lehető legtöbb kört teljesítsék a szabadedzéseken, a futamon pedig a lehető legtöbbet hozzák ki magukból. Az első feladatot már jól teljesítették, hiszen a Toro Rosso párosa a legszorgalmasabb pilóták közé tartozott pénteken.

 

1. szabadedzés: S. Buemi:16 (1:20.320),  J.Alguersuari:18 (1:20.823)

2. szabadedzés: S. Buemi: 17. (1:19.168), J. Alguersuari: 18. (1:19.274)

 

- Az újoncok közül továbbra is a Lotus a leggyorsabb, bár a megbízhatósággal ők is hadilábon állnak. (Törökországban mindkét pilótájuk hidraulikus hiba miatt feladni kényszerült versenyét.) Ennek ellenére az utóbbi hetek fejlesztései a sebesség növelésére irányultak, és Mike Gascoyne még a pontszerzést sem tartja lehetetlennek, bár ehhez Kovalainen és Trulli rutinja mellett némi szerencsében is reménykedik.

A Hispania és a Virgin Racing bizonyára nem dédelget pontszerző álmokat, egyenlőre mindkét csapatnak elsősorban a megbízhatóságra kell koncentrálnia, és majd ezután kerülhet sor a teljesítménynövelésre irányuló fejlesztésekre. A Virgin mindenesetre bizakodó, hiszen legutóbb Isztambulban mindkét autójuk célba ért.

A Hispánia pilótái Bruno Senna és Karun Chandhok is hasonló tervekkel érkezik, és bár eddig ők is csak a tévéből ismerik a montreáli pályát, remélik, hogy gond nélkül teljesítik majd a 70 körös versenyt. Ennél nagyobb álmom egyenlőre nem reális egyik idén debütáló istállónál sem.

A tegnapi nap folyamán először a Virginnek adódtak megbízhatósági problémái, melynek következtében az első tréningen Lucas di Grassi nem tudott egyetlen egy mért időt sem futni.

Timo Glock is valamivel jobb teljesítményre számított, így kissé csalódottan zárta a pénteki napot. Ráadásul még egy kisebb összeggel is szponzorálnia kell az FIA perselyét a német versenyzőnek. Glock boxutcai sebességtúllépés miatt, 1000 euróval lett szegényebb.

A Lotusnál Jarno Trulli pihent a szükségesnél kicsit többet péntek délután, és a második edzésen csak az utolsó negyedórában gurulhatott pályára.

 

Az újoncoknak tehát még mindig a legnagyobb fejtörést a megbízhatóság (megbízhatatlanság) okozza, így egyelőre a sebesség még másodlagos szempont.

 

1. szabadedzés:

Lotus: H. Kovalainen:19 (1:21.869),  J. Trulli:21 (1:22.543)

Hispania: K. Chandhok: 20. (1:21.977), B. Senna: 22. (1:22.701)

Virgin: T. Glock: 23. (1:22.713),  L. di Grassi: 24. (nem volt mért idő)

2. szabadedzés:

Lotus: H. Kovalainen: 19. (1:19.969), J. Trulli: 22. (1.21.346)

Hispania: K. Chandhok: 20. (1:20.879), B. Senna: 21. (1:21.097)

Virgin: T. Glock: 23. (1:21.488), L. di Grassi:24 (1:21.577)

 

 

 Mai program:

3. szabadedzés: 16.00

Kvalifikáció: 19.00 (német RTL)

      felvételről: 23.00 (RTL Klub)

 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 



 

 

 

 

Szólj hozzá

f1 montreál formula-1 kanadai nagydíj