2010. júl 18.

Kiss Pál Tamás a Formula-1-ről

írta: FormaNet
Kiss Pál Tamás a Formula-1-ről

 A Formula-1 csapatairól, versenyzőiről, és általában magáról a szériáról, a rajongók számtalan különféle véleményt fogalmaznak meg. Érvek és ellenérvek ütköznek, sokszor heves vitákkal fűszerezve. A száguldó-cirkusz azonban nem az a sport, amely az ellenkező vélemények okán barátságokat szakítana szét. 

A Brit Formula Renaul 2.0 éllovasával, Kiss Pál Tamással többek között a száguldó cirkuszról is beszélgettem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(fotó: FormaNet magazin)
 
 
 
 
 
 
FN: A Word Series By Renault hétvégéjének vasárnapi napján, alaposan rácáfoltál azon kritikákra, miszerint a Hungaroringen rendkívül nehéz előzni. Akkor hogy is van ez? Mégiscsak lehet a magyar pályán csatázni?
 
KPT: Én mindig furcsának tartottam ezeket a kritikákat, hiszen van egy nagyon hosszú egyenes, majd azt követően egy visszafordító, ami ideális pont az előzésre. A vasárnapi futamon én is itt előztem a legtöbbet, de tulajdonképpen egy-két kanyar kivételével majdhogynem minden ponton tudtam előzni egy-egy előttem haladó riválist. Így összességében én csak azt tudom, mondani, hogy ebben a tekintetben is nagyon jó adottságai vannak a pályának.
 
FN: Nyomon követed az idei F1-es szezont?
 
KPT: Természetesen. Ahogy az időm engedi, mindig megnézem a futamokat. Számomra különösen izgalmas volt az első három verseny, hiszen ekkor még nem lehetett sejteni az erőviszonyokat, és nyolc versenyző közül bárki esélyes volt a végső győzelemre. Ez mostanra már leszűkült négy-öt pilótára, de még így is nagyon komoly csata várható a VB címért.
Azt mindenki látja, hogy a Red Bullok óriási technikai fölénybe vannak, ettől függetlenül mindig tartogatnak meglepetéseket az egyes futamok.
 
FN: Mit a véleményed a Red Bull pilóták viszályáról, a csapaton belüli széthúzásról?
 
KPT: Azt hiszem ez nagyon káros. Hasonló széthúzást én is tapasztalok saját sorozatomban. Van ahol külön kis klikkek alakultak ki a csapaton belül, és véleményem szerint ez előbb utóbb eredménytelenséghez vezet.
A mi csapatunkban az a természetes folyamat, hogy mindent megosztunk egymás között. 
Ez azt jelenti, hogy mindhárom versenyző, és mérnökeink, minden segítséget megadunk egymásnak, nincsenek titkaink.
Mi mindhárman már második éve versenyzünk, és kialakult egy baráti viszony köztünk. 
Az egyik helyszínen például, azért tudtam két tizedet gyorsulni, mert csapattársam elmondta, hogy ő hogyan megy az egyik kanyarban.
Véleményem szerint ez a jó viszony elengedhetetlen a sikerhez, hiszen akár a beállításoknál, akár vezetéstechnikai trükkökben óriási segítség. Mindemellett hatalmas húzóerő, ha mindhárom adatot együtt elemzi a csapat.
Ezért gondolom azt, hogy a pilóták közti elmérgesedett viszony a Red Bullnál, komoly problémát okozhat, és biztos vagyok benne, ha ez nem változik, akkor hátrányba kerülnek a riválisokhoz képest.
 
FN: Ki a kedvenc versenyződ jelenleg?
 
KPT: A régi nagy kedvencem Michael Schumacher volt. Amikor visszavonult váltanom kellett, és most számomra Felipe Massa a legnagyobb figura. Ő a legszerényebb, és nagyon tetszik az a stílus, amit képvisel. Szerény, közvetlen, mindig ad riportot, és egyáltalán nem flegma vagy nagyképű. Hasonló kaliberű versenyző Nico Rosberg is. Úgy gondolom nagyon kevés a hozzájuk hasonló pilóta, aki még a király-kategóriában is meg tudja tartani ezt a stílust.
 
FN: Nagyon sok kritikát kap a hétszeres világbajnok, és egyre gyakrabban olvashatunk olyan feltételezéseket, miszerint szezon végén visszavonul. Te mit gondolsz erről: Schumacher lesz még jövőre?
 
KPT: Nagyon nehéz ezt megmondani. Én bízom benne, hogy újra sikeres tud majd lenni, de bármi is lesz jövőre, azt amit eddig elért, azt már nem lehet tőle elvenni.
 
FN: Mit üzennél a kritikusoknak?
 
KPT: Azt, hogy várjunk még egy kicsit, hiszen a csapat is azt mondja, hogy jó munkát végez, és mindent megtesz a fejlődés érdekében.
Én úgy gondolom, hogy ő most nagy hátrányban van a többiekhez képest azzal, hogy kihagyott három szezont. Ennek ellenére egészen biztos, hogy munkájával az élre tudja repíteni a csapatot. Ha ő nem is lesz már világbajnok, de világbajnok autót fognak készíteni. Ez természetesen egy hosszabb folyamat, én legalább két évben gondolkodnék.  Ha majd a második év végén sem lesz eredmény, akkor lesz igazuk a kritikusoknak. 
De ha így is lesz, akkor ezt a kornak lehet betudni, hiszen negyven év fölött ezen a szinten nem könnyű érvényesülni.
 
FN: Említetted az imént, hogy nagyon kedveled Felipe Massát. A brazil versenyző egy körön mindig is nagyon gyors volt, mostanában azonban az időmérőn is rendszerint kikap a csapattárstól. Mi lehet a probléma?
 
KPT: Talán a legszembetűnőbb az, – amit Massa mindig is elviselt - hogy egy kicsit már a másodpilóta szerepet tölti be a Ferrarinál, hasonlóan, mint annak idején Rubens Barrichello. Kimi Räikkönen mellett ugyan aránylag kiegyenlítődtek a viszonyok, de most Alonso csapattársaként nincs könnyű dolga.
Mindemellett szerintem a tavalyi balesete is közrejátszik ebben. Egy ilyen baleset akárhogyan is, de visszaveti az embert. Véleményem szerint idő kell ahhoz, hogy újra bízzon önmagában, ezzel együtt a teljesítménye is a régi legyen.
Én nagyon szurkolok neki, és bízom benne, hogy újra fel fogja venni a ritmust. Bár az is igaz, hogy a mostani mezőnyben ez nem egyszerű feladat.
 
FN: Olvastam egy-két helyen, hogy Lewis Hamiltonhoz hasonlítanak, mind agresszivitásban, mind az autó beállítás tekintetében. Te hogy látod ezt? Mennyire hasonlít a vezetési stílusotok?
 
KPT: A mérnököm szerint hasonlít, hiszen én is szeretem egy picit elégetni a hátsó gumikat, ami azt jelenti, hogy szeretem a túlkormányzott kocsit. Néha valóban túl agresszívan vezetem az autót, így hamarabb elkoptatom a hátsó gumikat, mint a többiek. Ebből a szempontból lehet némi hasonlóság köztünk. 
Illetve olvastam egy cikket, miszerint Hamilton is a hasonló versenyt futott egyszer, mint én a Hungaroringen. Ő is a 26. helyről startolva a 10. helyre jött fel az egyik versenyén, annyi különbséggel, hogy az már a GP2-ben volt. Ha ezt nézzük, akkor agresszivitásban is lehet hasonlóságot felfedezni.
De valójában ezt nem lehet pontosan megmondani, hiszen nem egy sorozatban versenyzünk, így még nem láttam adatot tőle. Ezt pontosan csak így lehetne összehasonlítani.
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
 
Szólj hozzá

f1 formula 1 kiss pál tamás