2010. aug 07.

Orosz rulett a Renault-nál

írta: FormaNet
Orosz rulett a Renault-nál

A napokban érdekes hírek keltek szárnyra a Renault háztájáról.Túl a szezon felén a topcsapatok már részben bejelentették a jövő évi pilóta párosukat, még ha ez nem is a megszokott hivatalos formában történt.

Most a középmezőny egyik éllovasa, a ma már luxemburgi kézben lévő Renault ad okot a találgatásokra, nevezetesen Vitalíj Petrov személyét illetően.

Nem is olyan régen még úgy tűnt, az orosznak egyáltalán nem biztos a helye, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Master Card óriás cég, szponzori megállapodásra törekszik az istállóval, és ezzel kapcsolatban kijelentették, hogy Kimi Raikönnent szeretnék a sárga versenyautóban látni. Ez az elképzelés egyértelműen az orosz pilóta helyzetét gyengítette meg, hiszen Robert Kubica idei teljesítménye a lengyelt bebetonozta a csapatba.

A Renault vezetői sem zárták ki annak lehetőségét, hogy Petrovnak esetleg mennie kell, annak ellenére, hogy az orosz, idén közel 15 millió euróval járult hozzá a csapat költségvetéséhez.

Ezzel párhuzamosan Raikönnent hírbe hozták a Red Bullal, és a Mercedesszel is, miközben a finn - valljuk be, nagyon diplomatikusan - folyamatosan úgy nyilatkozott, hogy nagyon jól érzi magát a rallyban. Ezzel talán azt sugallta, hogy esze ágában sincs visszatérni a királykategóriába, de azt azért mindig hozzá tette, hogy valójában még nem döntött.

 

Tegyünk egy rövid kitérőt.

Kimi Raikönnen Formula-1-es távozásának egyik legfőbb oka a pénz volt. A Ferrari olyan szerződést íratott vele alá, hogy idő előtti távozása esetén is kifizetik a szezonra járó juttatását, (kb. 17 millió euró) – amivel annak ellenére, hogy nincs a szériában, az egyik legjobban fizetett F1-es pilóta – egy feltétellel. A feltétel pedig az, hogy top csapathoz nem szerződhet. A távozáskor a jégember kijelentette, hogy csak is olyan autóba ül be, amivel harcolhat a világbajnoki címért.

Az egyik kizárta a másikat, így Kimi fogta a 17 milliót, és elment rallyzni. Pedig ajánlatban nem volt hiány, de egyik ajánlat sem volt anyagilag olyan jó, hogy a Ferrari pénzét veszni hagyta volna. A rallyban jól érzi magát, bár tegyük hozzá, esik kel, és részben a sajtónak is köszönhetően nem tűnt el a neve a névtelen tömegben.

 

Miután a Red Bull, a Mercedes, és a Ferrari bejelentette a jövő évi pilótapárosokat, a McLaren pedig nem valószínű, hogy a két világbajnoka közül bármelyiket is elengedni, sokaknak úgy tűnt, hogy a finn még egy évre biztos, hogy a rally mezőnyében marad.

És ekkor jelent meg a színen a Master Card, és a Renault. Az egykori francia istálló számára a pénzügyi óriás olyan anyagi és financiális biztonságot jelenthet, ami mellett nem mehetnek el szó nélkül. Ráadásul egy olyan pilótát szeretnének az autójukban tudni, aki – még ha sokan ebben kételkednek is – bajnokjelölt. Csak hogy ott van Vitalij Petrov, akit csak úgy egyszerűen nem lehet kirakni, mert a Renault idei főszponzora az orosz Lada, amely nem mellesleg komoly pénzügyi-tulajdonosi kapcsolatban van a Renault francia anyacéggel. Ráadásul Petrov a Hungaroringen parádésan szerepelt, 5. helyével felhívva magára a figyelmet. Ez a helyezés azt jelenti, hogy ha marad, a következő szezonra 5 millió euróval kevesebb pénzt kell a csapatba invesztálnia.

A Renault vezetése nagy dilemma elé kerülhet. Mi történik, ha Kimi Raikönnen úgy dönt, hogy a Master Card ajánlatát elfogadja, és megjelenik a csapatnál? És miért is ne fogadná el? Egyes források szerint a hitelkártya cég 12-15 millió eurós ajánlatot akar tenni (vagy már tett is?) a finnek. Ennyi pénzt a rallyban hosszú évek alatt tud csak összeautózni, és nem szabad megfeledkezni arról, hogy nagy részben a pénz miatt hagyta el a száguldó cirkuszt. Tehát esélyes, hogy meg tud egyezni a pénzügyi hatalmassággal, és akkor a Renaultnak dönteni kell.

A lehetséges döntést viszont már most kell előkészíteni, lehetőleg úgy, hogy senki se „sérüljön”, és főleg nehogy két szék közül a padlóra üljenek.

Ügyes taktikai húzással az előző nyilatkozatokat nem teljesen cáfolva a Hungaroring után a vezetés besorakozott az orosz pilóta mögé, és bizonyos feltételekkel még támogatásukról is biztosították. Az ügyes húzás pedig az, hogy Vitalij nyakába rakták a döntésük teljes súlyát azzal, hogy semmi mást sem várnak az orosztól, mint hogy a hátralévő futamokon még szerezzen 30 világbajnoki pontot. Ezekkel a pontokkal akár a Mercedest is beérhetnék.  

Ez tűnhet egy gesztusnak, hogy mégis csak bizalmat szavaz a csapat Petrovnak. De ha jobban utána nézünk az eddigi teljesítményeknek, akkor szinte lehetetlent, teljesíthetetlent kérnek tőle.

A 30 pont azt jelentené, hogy az elkövetkező 7 versenyen futamonként 4,3 pontot, vagyis minden futamon hetedik, és két futamon hatodik helyet várnak tőle.  

Petrov eddig a 12 futamon 17 pontot szerzett, ami 1,4 pont egy-egy versenyhétvégén. Háromszor ért célba pontszerző helyen. (5.,7.,10 hely)

A Renault tehát azt várja el versenyzőjétól, hogy háromszorozza meg eddigi teljesítményét a hátralevő versenyekre (3x1,4=4,2  4,2x7=29,4) .

Ez akkor sem kis feladat, ha a Renault folyamatos fejlesztései beérnek, hiszen a többi csapat sem ül a babérjain. Valljuk be, ha Vitalíj megduplázza teljesítményét, már az is hatalmas tett lenne, de az még mindig csak 20 pont.

Tehát elmondhatjuk, hogy ha valami csoda nem menti meg az oroszt, akkor menni kell.

Ezzel együtt azonban a Renault fenn tartotta magának azt a lehetőséget, hogy ha mégis másképpen alakulna a pilóta helyzet, ebből a szituációból egy kis kommunikációs csavarral még vissza tud táncolni. (na jó jó, azért ez sem rossz, maradhatsz). Ha pedig menesztik, akkor is elegánsan teszik, hiszen ők mögötte álltak, és minden esélyt megadtak.

Egy dolog azonban a Renault-tól függetlenül is egészen biztos. Vitalij Petrovra szüksége van a Formula-1-nek, és magának Bernie Ecclestone-nak is. Nem csak mint tehetséges pilótára, hanem mint orosz versenyzőre, hiszen a fehér lovag tervei szerint a száguldó cirkusz Oroszországba készül, és Petrov jelenléte az F1 számára komoly tárgyalási pozíciót jelenthet.

Hogy mi lesz Kubica csapattársának sorsa, rövidesen eldől.

A Renault más irányba is szövögeti terveit, mégpedig a Lotus F1 Teammel hozták most hírbe. A francia anyacég a jelek szerint nosztalgiával gondol a 80-as évekre, amikor jó együttműködést alakított ki a Collin Chapman által alapított legendás istállóval. (A franciák 1983 és’86 között voltak a Lotus motorszállítói)

A hír több szempontból is érdekes. Talán a legfontosabb az ügyben az, hogy a Lotusnak a Cosworth-val három éves megállapodása van, mely szerződésből csak komoly anyagi konzekvenciákkal tudna kihátrálni.

Az angolok természetesen rögtön cáfolták a hírt, és a Lotus csapatfőnöke, Tony Fernandez is azt nyilatkozta nemrég, hogy továbbra is számítanak a Cosworthra.

Ennek ellenére egyre erősödnek azok a vélemények, hogy a Belga nagydíjon bejelentés születik a Lotus-Renault megállapodásról.

Amennyiben ez bekövetkezik, a Renault újabb nagy lépést tesz a szérián belül, teszi ez nem egészen egy évvel azután, hogy az istálló a száguldó cirkuszból való végleges kivonulást fontolgatta.

 

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 renault kimi raikkönen formula-1 vitalíj petrov master card