2010. sze 15.

Ross Brawn mint zseniális üzletember

írta: FormaNet
Ross Brawn mint zseniális üzletember

A Formula-1 tavalyi üstököse, az egy évig versenyző, ám akkor minden trófeát elhódító Brawn GP, 98,5 millió font profitot realizált 2009-ben, a két vezető, Ross Brawn és Nick Fry 20 millió font osztalékot vehetett fel.

 
Ross Brawn a tavalyi évben bebizonyította, hogy nem csak kiváló technikai szakember, és versenystratéga, de egyben remek üzletember is. Miután 2008-ban a Brawn által vezetett Honda bejelentette, hogy kivonul a Formula-1-ből, sokáig kérdéses volt mind a csapat, mind a pilóták sorsa. Nem sokkal a szezon kezdete előtt robbant a hír, miszerint a csapatfőnök, Ross Brawn, jelképes, 1 fontos összegért felvásárolja addigi csapatát, és  Brawn GP néven indul a 2009-es szezonban, a Honda jogutódjaként. Az üzleti részéhez hozzá tartozik még az is, hogy a Honda az angol szakember rendelkezésére bocsájtotta, az istálló felszámolására szánt összeget is.
Az új istálló szponzorok nélkül, teljesen lecsupaszított, ám ennek ellenére elegáns, és - mint az már a szezon legelején kiderült – rendkívül gyors autókkal vágott neki az idénynek.
Az autókban erős Mercedes motorok ketyegtek, és néhány futam után már egyértelművé vált, hogy Ross Brawn 2008-as, még a Hondánál megkezdett, és végig vitt fejlesztései beértek.
A csapat a munkát komoly létszámleépítéssel kezdte, és a pilóták is a Hondánál kapott fizetésük töredékéért vállalták a munkát.
A kezdeti eredmények ellenére nem bővelkedtek szponzorokban, egyedül a Virgin cég tulajdonosa, Richard Branson látott némi fantáziát az istállóban. (ezen felbuzdulva alapította meg saját csapatát a Virgin Racing Teamet, amelyet Bernie Ecclestone ma már szívesen látna az F1-en kívül).
A Brawn GP-ről egész évben az a hír járta, hogy anyagi nehézségekkel küzd, ami figyelembe véve a megalakulás körülményeit egyáltalán nem volt meglepő.
A pénzügyi problémákat azonban áthidaló hitelekkel megoldották, és azokat a szezon végére teljes egészében visszafizették.
A Mercedesnek szintén jót tett, hogy a Brawn autókba szállíthattak motorokat. A gyár már 2009-es évben jelentősen növelte eladásait, és a kedvező tendencia a válság ellenére, a 2010-es évben is folytatódott.
Nem véletlen, hogy a sikeres szezon végén, novemberben, hivatalosan is ajánlatot tettek a Brawn GP felvásárlására.
A felvásárlásában a Daimler AG Mercedes tőkeerős társa, az Abu Dhabi fund Aabar Investments volt. A vételár pedig 110 millió font, ami akkori árfolyamon számolva kb. 155 millió euró volt. Ebből a pénzből a Brawn GP minden hitelt teljes egészében kifizetett, és még így is jutott bőven az osztalékokra.
 
Röviden, és nagyon leegyszerűsítve a dolgot, a 2008-as évben Ross Brawn a Honda költségein kifejlesztett egy világbajnok autót.
A Honda a rossz szereplés, és jelentős részben a gazdasági világválság miatt kivonult a Formula-1-ből, átadva a csapatát Ross Brawnnak úgy, hogy még pénzt is adott hozzá.
A csapat világbajnok lett, ami felverte az árát, így Brawn jó pénzért el tudta adni... És jelenleg is csapatfőnök, mint előtte, de  örökre beírta magát a Formula1 történelemkönyvébe.
 
Valljuk be, zseniális húzás volt.      

 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

mercedes honda f1 formula1 brawn gp ross brawn