2010. sze 18.

Száguldás a maharadzsák földjén

írta: FormaNet
Száguldás a maharadzsák földjén

 A Formula-1 ázsiai térhódításának újabb jele, hogy jövőre India is csatlakozik a száguldó cirkusz futamainak helyet adó országok közé.

De vajon hogy kerülhet be a sorozatba egy olyan ország, melyet a lakosság anyagi helyzetét tekintve a világ legszegényebb országai közé sorolnak? Milyen érdek fűzi a hatalmas országot a csatlakozáshoz, és mi az ok, amiért a Formula-1 vezetői szükségét érzik annak, hogy India Nagydíjat rendezzenek?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásához fontos kissé megismerni India 20. századi történelmét, gazdasági fejlődését, és az ázsiai gazdasági környezet, országra gyakorolt hatásait.
 
India jelenleg a világ második legnépesebb országa. Soknyelvű, soknemzetiségű és sokvallású lakosságának jelentős része, európai mércével nem mérhető létminimumon él.
A történelmileg kialakult kasztokat, és a számtalan vallást, a magas népességi ráta miatt a szociálpolitikai szervezetek igyekeznek szabályozni.
 
A brit gyarmatosítók hosszú ideig meghatározták India gazdasági működést, ezért szinte természetes, hogy a függetlenné váló ország, hosszú ideig elzárkózott szinte minden külföldi kapcsolattól.
Indiának a függetlenedés óta rengeteg konfliktusa volt a szomszédjaival (Kína, Pakisztán) a rendezetlen határviták vagy éppen egyes tartományok hovatartozása kapcsán, így a hadiipar fejlesztésével 1974-re atomhatalommá - és ezáltal Ázsia meghatározó tényezőjévé - vált.
1991-ben a hivatalba lépő új kormány gazdasági reformjainak köszönhetően, az ipar közel 80%-át megnyitották a magán beruházások előtt, lehetővé téve a külföldi működő tőke beáramlását.
India 2009-re Ázsia egyik legnagyobb gazdaságává nőtte ki magát, a növekedés üteme 2008-re elérte a 9 %-ot, ám a pénzügyi eszközök, és a gazdasági potenciál jelentős része egy szűk réteg kezében összpontosul.
Erre a stabil, és egyenletes gazdasági növekedésre figyeltek fel a Formula-1 világszéria irányítói, akik a dohánykonszernek kivonulása, és a gazdasági világválság együttes hatása miatt, 2000-es évek elejétől, az Európán kívüli futamrendezés további lehetőségeit keresték.
 
A száguldó cirkusz gazdasági érdekei találkoztak, a 21.századra már nyitott indiai gazdaság érdekeivel. India hatalmas piaccá vált az európai vállalatok számára, így a reklámok, melyeket a „száguldó hirdetőtáblák” hordanak magukon, ígéretes befektetésnek bizonyulhatnak.
India exportorientált iparának szintén jól jövedelmezhet egy - a világ és Európa számára - jól látható kirakat, és az F1 jelenléte az ország presztízsét, és Ázsiában betöltött szerepét is jól prezentálja.
Az olyan világméretű sportrendezvények, mint a Formula-1 is, az ország nemzetközi megítélését is nagyban javítja, és feledteti a világgal az ország jelentős részén tapasztalható nyomort, mely mélyszegénység a lakosság majd 2/3-át érinti.
Erősíti a hitelképességet, növeli a működő tőke beáramlását, az olcsó és képzett munkaerő mellett vonzóvá teszi a vegyes vállalatok létrehozását.
A száguldó cirkusz nemzetközi mezőnye közvetlen hatással van az idegenforgalom, és a szolgáltatói szféra növekedésére is.
 
A Formula-1 szempontjából is komoly hozadéka van az egyenletes, gyors fejlődést produkáló országok csatlakozásának, hiszen a hatalmas piac reményében mind több termékgyártó csatlakozik a szériában reklámozni kívánók táborába.
Új támogatók csatlakozhatnak a rendezvényekhez, és a belépő ország gazdasága is komoly lehetőséget kap arra, hogy a több százmillió nézőt TV elé ültető, az év 8 hónapjában folyamatosan képernyőn jelentkező sportrendezvény által, megmutathassa magát Európának, és a világnak.
 
A király-kategória számára az új belépők a folyamatosságot, és a jövőt jelentik, a nem elhanyagolható pillanatnyi gazdasági érdekek mellett.
Bernie Ecclestone és szervezete, a FOM számára India csatlakozása további hangsúlyt kap abból az aspektusból is, hogy Amerika viszonylagos érdektelensége a széria iránt – mely érdektelenség részben a válsággal magyarázható – a nagy gyártók (Honda, Toyota, BMW) kivonulásához vezetett.
Ezen kívül egy hatalmas piac, Kína részvétele is kétségessé vált 2011-től, ami rendkívül súlyos veszteség lenne az F1 számára.
Ezen tények tükrében elmondható, hogy a harmadik hullámra óriási szükség van, az ázsiai országok csatlakozása tekintetében, mely hullám első állama India.
 
India integrációja a száguldó cirkuszba nem a pályaépítést is elindító, a FIA-val, és a FOM-al kötött szerződés aláírásával kezdődött.
Az ország első reprezentánsa a szériában, a 2005-ben a Jordan F1 Team csapatában versenyző Narain Karthikeyan volt. Legjobb helyezése egy negyedik hely volt, a botrányba fulladt, hírhedt Amerikai Nagydíjon.
 A 2005-ös Indianapolis-i futam rajtrácsa
 
 
A következő - már jóval figyelemreméltóbb -  lépés 2007-ben történt, amikor a Spyker megvásárlásával megalakult az első, indiai tulajdonban lévő istálló, a Force India.
 
A Spykert, ami a Midland majd a Jordan jogutódja, egy gazdag indiai üzletember, Vijay Mallya vásárolta meg, és 2008-ban debütált a szériában.
Az indiai kiscsapat fejlődése, és jelenlegi szereplése mindenképpen példamutatás lehet a Formula-1-be újonnan érkező alakulatok számára, hiszen már számtalanszor megtapasztalhattuk (többek közt éppen tavaly), hogy a száguldó cirkuszban nincsenek évekre előre leosztott lapok.
 
 
 
 
A viharos 2009-es szezon, és a drasztikus költségcsökkentéshez kapcsolódó költségpalfon bevezetésének esélye újabb csapatok számára jelentett lehetőséget, bekapcsolódni a Formula-1-be. A jelentkező kis csapatok egy része, a szűkös anyagi lehetőségeik miatt, nem tudott ismert pilótákat megfizetni, így a fiatal, talán tehetségesnek is számító versenyzők szerződtetésében voltak érdekeltek.
 
Így kerülhetett képbe, a Bernie Ecclestone által is támogatott indiai fiatalember, Karun Chandhok.
A pilótát még a Campos szerződtette, de végül a tulajdonosváltást követően, a Hispania Racing Team versenyzője lett.
Bár az indiai fiút nem régiben kiütötte a nyeregből Sakon Yamamoto, így az idén már nem valószínű, hogy lehetőséget kap.
 
 
 
Az indiai pálya helyszínének kijelölése 2007 őszén történt meg, és ezt követően a szerződést is rövidesen aláírták. Az indiai rendezők a beruházás költségei, és nehézsége miatt, első lépcsőben 10 éves szerződésben állapodtak meg a FOM vezetőivel.
2007 őszén tehát, Bernie Eccleston bejelentette, hogy szerződést írt alá az indiai JPSK Sports Private Ltd leányvállalatával, a Jaiprakash Associates Limited-el, mely szerződés értelmében India pár év múlva nagydíjat rendez.
A pályát a Formula-1 versenysorozat egyedüli tervezője Hermann Tilke tervezete.
Az új pálya az indiai fővárostól, Új-Delhitől 50 kilométerre, Jonganban épült fel, hossza 5,5 kilométer.
A tervezés érdekessége, hogy most először kérték ki a csapatok véleményét, annak érdekében, hogy minél több helyen legyen lehetőség az előzésre.
 
Az épülő pálya elnök-vezérigazgatója, Manoj Gaur elmondta, nagyon örül annak, hogy az egymilliárd lakosú ország csatlakozhat a patinás sorozathoz, és úgy gondolja ezáltal India még vonzóbb célpont lehet a külföld számára.
Bernie Ecclestone szintén elégedettségének adott hangot és kiemelte, hogy a száguldó cirkuszban már eddig is jelenlévő indiai érdekeltségű Force India csapata, és a Hispania RT pilótája Karun Chandhok személye is nagyban hozzájárult, a megállapodáshoz.
 
A fehér lovag március 12.-én Bahreinben bejelentette, hogy 2011-ben, az Új-Delhi mellett megépült pálya is bekapcsolódik a körforgásba. Most már dátuma is van az Indiai Nagydíjnak, a pár napja nyilvánosságra hozott előzetes versenynaptár szerint október 30-án rendezik a 2011-es szezon 18. futamát.
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

f1 forma1 indiai nagydíj 2011 versenynaptár