A népszerű Szuzukában folytatódik a világbajnoki küzdelem- pályabejáró
A hétvégén a 2010-es szezon 16. állomásán, a rendkívül népszerű, és különleges szuzukai versenypályán folytatódik a küzdelem.
A Japán Nagydíjnak otthont adó Suzuka Circuit 1987-ben került be az F1 versenynaptárába, és idén már 22. alkalommal látja vendégül a király-kategória mezőnyét, maga a pálya azonban ennél jóval régebben épült.
A Szuzukában gyárat üzemeltető Honda tesztpályáját Herman Tilke egyik elődje, John Hugenholtz álmodta meg, és 1962-től szolgálta a japán gyárat.
Az első Formula-1-es Japán Nagydíj ugyan nem ehhez az aszfalthoz köthető (1976-77 Fuji), ám 1987-től egészen 2006-ig egyszer sem hiányzott a programból, ráadásul –mivel általában a versenynaptár végén kapott helyet- rengeteg sorsdöntő, híres-hírhedt futamnak adott otthont.
1990-Japán Nagydíj (Ayrton Senna és Alain Prost kétszer is összecsaptak Szuzukában)
Az idő azonban eljárt fölötte, így 2007-ben Bernie Ecclestone elvitte a nagydíjat a Toyota tesztpályájára, Fujiba. A két éves szünetben a létesítményt modernizálták, a pálya vonalvezetése azonban szerencsére nem változott, így az 5807 méter hosszú aszfaltcsík továbbra is az F1 harmadik leggyorsabb pályája maradt Monza és Spa után.
Az eredeti terv az volt, hogy – a Német Nagydíjhoz hasonlóan – 2009-től Szuzuka és Fuji évente felváltva rendezhet nagydíjat. Tavaly nyáron azonban a gazdasági válságra hivatkozva Fuji bejelentette kivonulását, így 2011-ig Szuzuka vállalta magára a házigazda szerepét.
Az eddigi 21 versenyen legtöbbször Michael Schumacher diadalmaskodott, szám szerint hatszor. A jelenlegi mezőnyből pedig Rubens Barrichello (2003-Ferrari), Fernando Alonso (2006-Renault), és Sebastian Vettel (2009-Red Bull-Renault) tudott itt futamot nyerni.
A körrekordot Kimi Räikkönen tartja 1:31.540-es idejével, melyet még 2005-ben McLaren színekben futott meg.
Suzuka Circuit
Pálya hossza: 5807m
Körök száma: 53
Verseny hossza: 307.573km
Kanyarok száma: 17
Átlagsebesség: 233km/óra
Maximális sebesség: 313km/óra
A szuzukai pálya egyik különlegessége a nyolcas alakú vonalvezetésben rejlik, továbba az egymásba fonódó ívek, a változatos domborzat, egy hajtű, és a bátorságpróbáló 130R kanyarja teszi kiemelkedővé.
Kanyarkombinációi igen változatosak, hiszen minden típus megtalálható rajta.
Sok versenyző kedvence a szupergyors 130R, mely nevét arról kapta, hogy egy képzeletbeli 130 méter sugarú körívnek a része. Ez egy veszélyes bal kanyar, melyet egy hosszú egyenes előz meg.
Másik különleges kanyarkombináció az „S-kanyar”, ami két balos és két jobbos fordulóból áll. Ezek az ívek kritikus pontjai a pályának, mivel nagyjából 15 másodpercig folyamatos irányváltásnak van kitéve a pilóta, ami fizikailag rendkívül megterhelő.
Előzési lehetőségekben ugyan nem bővelkedik Szuzuka, de például a célegyenes vége egy klasszikus előzési pontja a pályának.
Műszaki szempontból Szuzuka nagyjából ellentéte a szingapúri pályának, mert amíg ott a fékek kaptak nagy terhelést, a motorok pedig „pihenhettek”, addig Szuzukában a fékek terhelése enyhe, viszont a motorok kemény próbatétel előtt állnak, hiszen a padlógázos szakaszok aránya 65-67 százalék körüli.
Továbbá amíg Szingapúrban a mechanikai tapadás volt a döntő, itt most minden az aerodinamikáról szól majd. Talán a legfontosabb az ideális egyensúly megtalálása, vagyis, hogy az autó se alul-, se túlkormányzott ne legyen.
Az abroncsokat a hirtelen irányváltások és a tempós ívek állítják komoly erőpróba elé, a terhelés azonban nagyjából egyenletes, mivel a jobb és bal kanyarok száma körülbelül ugyanannyi. A Bridgestone Szuzukába a lágy és a kemény keverékeket szállítja a csapatoknak.
A Japán Nagydíj menetrendje magyar idő szerint:
Október 8. (péntek)
Első szabadedzés: 3:00-4:30
Második szabadedzés: 7:00-8:30
Október 9. (szombat)
Harmadik szabadedzés: 4:00-5:00
Időmérő: 7:00
Október 10. (vasárnap)
Futam: 8:00
szöveg: FormaNet, Varga Viktória