2010. nov 24.

Prost csalódott a francia politika F1-hez való hozzáállásában

írta: FormaNet
Prost csalódott a francia politika F1-hez való hozzáállásában

A négyszeres világbajnok, és egykori csapattulajdonos, Alain Prost számára nagyon frusztráló, hogy országa semmilyen módon nem képviselteti magát a Formula-1-ben. Nincs jelenleg sem csapat, sem pilóta, és Franciaország már pár éve futamot sem rendez. 

Az országban Francia Nagydíjat utoljára 2008-ban rendeztek Magny-Cours-ban, és bár a szerződés 2009-ig szólt, a szervezők gazdasági okokra hivatkozva egy évvel korábban kiszálltak a száguldó cirkuszból. Azóta ugyan felmerült néhány alternatív helyszín, még a párizsi Disneyland közvetlen szomszédsága is felmerült ötletként, de végül egyikből sem lett semmi. 
 
2008 Magny-Cours - Robert Kubica,BMW
 
A Renault F1 Team 2009. végén, mint valódi francia csapat kivonult a szériából. Jelenleg a luxemburgi székhelyű Genii Capital a tulajdonos, és a Renault a még megmaradt tulajdonrészét is eladta a Maláj kézben levő Proton autóipari konszernnek, aki a Lotus Group tulajdonosa is egyben. Annak a Lotus Groupnak, aki jelenleg jogi harcban áll a Team Lotus névhasználata kapcsán az idei újonc csapattal. 
 
Azután ott van az a tény is, hogy annak a Franciaországnak, amely óriási hagyományokkal rendelkezik az autó-motor sportok területén, számtalan versenyt rendezett, és világbajnokot is adott a sportnak, jelenleg egyetlen pilótája sincs a király kategóriában. Az utolsó francia versenyző Romain Grosjean volt, aki Nelsinho Piquet helyére ült be a 2009-ben kirobbant "Crashgate”- ként elhíresült botrány után, mely jelentősen hozzájárulhatott a Renault kivonulásához, hiszen a szponzorok nagy része is elhagyta a csapatot.
 
Mindezek a dolgok nagyon bántják a négyszeres világbajnokot, és meglehetősen kétségbeejtőnek tartja a kialakult helyzetet. Prost úgy látja, hogy a francia politikai vezetés sem tesz semmit azért, hogy Franciaország visszatérjen a száguldó cirkusz porondjára. 
 
"Nem szabadna eltemetni a visszatéréssel kapcsolatos terveket. Tavaly a választások komoly lehetőséget jelentettek, és a Disney közelében jó lehetőségnek tűnt, bár talán kissé bonyolultnak is. A flins-i ötlet azonban kivételesen jó és reális project volt, és a kritikusokat is meg lehetett volna nyugtatni, hiszen egy évben csak nyolc órát jelentett volna a verseny. Valódi program volt, amiben a pálya valódi gazdasági és társadalmi előnyöket jelentett volna. Százezer embert vonzott volna Párizs szomszédságába. Mindenki lelkesedett, még Bernie Ecclestone is. A projekt végül kudarcba fulladt annak ellenére, hogy szinte minden készen állt, még a finanszírozás is, de a politika a regionális választások után környezetvédelmi okokra hivatkozva leállította azt.” - nyilatkozta Prost.
 
A Formula-1 francia legendája tehát a politikát teszi felelőssé azért, mart úgy véli nem volt meg a vezetőkben a kellő akarat. Hangosan tette fel a kérdést: Nem akar senki Francia Nagydíjat? Manapság már nincs francia pilóta az F1-ben, és hamarosan a Renault sem nevezhető már Renaultnak, bár ez kissé bonyolult üzleti kérdés.   
 
Prost így folytatta okfejtését: "Ecclestone évenként változó díjat kért volna, kb. 15 millió eurót. Európán kívül ez 30-40 millió euró, mint például Abu Dzabiban. Ez egy gazdasági egyenlet: Mennyi nézőt tudsz bevonzani? Ha 50-60 ezer nézőt, akkor a 15 milliós jogdíjjal számolva a veszteség 8 millió euró. Ki tud ennyit letenni? Ha a politika és a kormány úgy véli, hogy ennyi pénzért nem fontos a Formula-1 Franciaországnak, akkor nincs is miről beszélni. Amikor azt állítják, hogy csak promóterre lenne szükség, ez ostobaság, hiszen ezt nem olyan nehéz találni, és a disneyland-i projekt egyik promótere én voltam, vagyis van rálátásom egy ilyen kampányra. A legfontosabb az, hogy egy ilyen rendezvény gazdaságilag fenntartható legyen” – zárta mondandóját Prost.
 
Tény, hogy egy Formula-1-es futamot rendező országnak a verseny nem csupán egy sportrendezvény. Rendkívül jelentős az országimázs szempontjából is. Ezért azok a gazdasági számítások, melyek csupán a rendezés költségeit, és a jegyeladásokból származó bevételeket veszik alapul, nem nyújtanak valós, és reális képet. Vannak olyan - nem számszerűsíthető - hozadékai egy nagydíjnak, ami talán az "ország nemzetközi megítélése” kifejezéssel egyértelműsíthető. Ezen kívül komoly népgazdasági haszna is van, hiszen a rengeteg néző nem csak a jegyet veszi meg, hanem pénzt költ a szálloda iparban, a vendéglátásban, a túrizmus egyéb területein, ami az állam számára is komoly adóbevételt jelent. Ha mindezeket mérlegre tesszük, akkor érthető a négyszeres világbajnok értetlensége a francia politika Formula-1-hez való viszonyulásáról.  
 

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 renault formula 1 magny cours alain prost francia nagydíj