2011. jan 15.

Newey attól tart, hogy túlságosan "előre gyártottá" válnak a versenyek

írta: FormaNet
Newey attól tart, hogy túlságosan "előre gyártottá" válnak a versenyek

A Red Bull zseniális tervezője, Adrian Newey azt reméli, hogy az idén bevezetésre kerülő állítható hátsószárnyak segítenek majd abban, hogy több előzés legyen a versenyeken. Ugyanakkor a szakember annak az aggodalmának is hangot adott, hogy az ilyen újítások esetleg túlzottan "előre gyártott" látványt adhatnak a versenyzésnek. 

"Biztos vagyok abban, hogy ez segíteni fog. Csökken az autók légellenállása, és ezzel az egyenesekben extra sebesség érhető el. Kulcsfontosságú lesz majd a rendszer sikeres használata, ami nem lesz túl egyszerű feladat, hiszen sok dologra kell figyelnie a versenyzőnek.  Ugyanakkor, ha az előzés túlságosan kiszámítható lesz, akkor olyan helyzetbe kerülhetünk, hogy a második kör után egészen a futam végéig egy 'előre gyártott' versenyt látunk."
 
 
 
 

Továbbá Newey egyáltalán nem tartja olyan nagy problémának, hogy a király-kategóriában nem könnyű előzni, éppen ellenkezőleg, véleménye szerint pont ettől lesz emlékezetes egy-egy remek manőver.
"Tudom, hogy ezzel a véleményemmel a kisebbséghez tartozom, de szerintem az előzések nehézsége kicsit fel van fújva. Ezt úgy értem, hogy amíg nehéz előzni, addig egy komolyabb előzésre valóban sokáig emlékeznek majd. Mindannyian emlékszünk még, amikor Nigel Mansell Mexikóban a külső íven előzte meg Gerhard Bergert, vagy éppen Mansell és Senna harcára Barcelonában, a hosszú egyenesben. Ezek nem voltak könnyű előzések, de ha egy előzés könnyen kivitelezhető, mint a NASCAR-ban, akkor azt hiszem, az F1-ben elveszítünk valamit."

A Red Bull szakembere aggódik azért is, hogy az egyenes szakaszokban a nagy sebességgel történő megközelítés jelentősen növeli az olyan baleset lehetőségét, mint amilyen Mark Webber és Heikki Kovalainen valenciai esete volt a tavalyi szezonban.
 

"Az egyenes szakaszokban a fokozott sebesség talán a legnagyobb veszélyforrás. Emiatt aggódom az idei szezonban. Ha figyelembe vesszük, hogy idén már ott lesz az autókon az állítható hátsó szárny, és a KERS is. Mi potenciálisan nagy sebességgel rendelkezünk, ami önmagában nem gond, csak akkor, ha túl nagy a különbség egy másik autó és közöttünk. Mark és Heikki balesetét is ez okozta. Heikki korábban fékezett, mint azt Mark várta, és ez a nagy sebességkülönbség volt a probléma. Alapvetően az ilyen esetnél az a gond, hogy ha a nyitott hátsó kereket a hátulról érkező autó orra eltalálja, akkor a kerék a forgása miatt megemeli a hátulról érkező kocsit" – fejtegette az 52 éves szakember, aki úgy látja, hogy a szabályalkotók nem számoltak azzal, hogy az autók első légterelője túlságosan alacsonyan van. Mindemellett úgy véli, hogy ez a "vita" éppen olyan, mint annak idején a biztonsági öv kérdése : 99 százalékban jó, de egyes baleseteknél jobb ha nincs.
Arra a kérdésre, hogy mit lehetne tenni az ellen, hogy az autó ne repüljön fel, Newey gyorsan megtalálta a választ: "A pilótáknak időben kell fékezniük!"
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 red bull adrian newey hátsószárny