2011. már 03.

A Pirelli támogatná a mesterséges esős futamokat

írta: FormaNet
A Pirelli támogatná a mesterséges esős futamokat

A Formula-1 egyetlen gumiszállítója, a Pirelli támogatná Bernie Ecclestone azon ötletét, hogy mesterséges esővel növeljék a futamok izgalmát, ezzel kiszámíthatatlanná téve a versenyeket.

Mint arról egy előző cikkünkben már írtunk, a FOM vezetője - néhány pilótával egyetértésben- nem nagyon bízik abban, hogy az állítható hátsó szárnyak több előzést hoznának az idei szezonban. Ecclestone érdekes, és meghökkentő ötlettel hozakodott elő a megoldás sajátos lehetőségét felvázolva. Erről bővebben itt olvashattok

Az ötlettel kapcsolatban igen megosztottak a vélemények szurkolói körökben, mindenesetre az olasz gyár – talán részben a fehér lovag iránti lojalitásból is – támogatná az ötletet, és úgy vélik, ez nagy előrelépés lenne a modern F1 számára.
 
A Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hembrey ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta:
„ Azt hiszem Bernie Ecclestone észrevétele meglehetősen érdekes. Főleg azután, hogy egy újabb sikeres esős tesztet mutattunk be Abu Dzabiba, azt mondta, miért nem rendezünk mesterséges vizes versenyeket? A technika olyan, hogy egy spinkler (esőztető öntöző rendszer) rendszerrel megoldható lenne a pályák nedvesítése, így az ötlet nem is olyan ostoba, mint az elsőre hangzik. Ahogy azt Abu Dzabiban is láthattuk, a nedves körülmények igen látványossá tennék a futamot, és a láthatósággal sem lenne gond, mert nem lennének felhők. Nekünk nem lenne nehéz alkalmas gumiabroncsokat gyártanunk erre. A múltban is láthattunk olyan versenyeket, ahol extra változások voltak az időjárás kapcsán, mért ne lehetne ez így most is?"
 
Bár a mesterséges esős futamok bevezetésével sokan vélekednének úgy, hogy túl sok a trükk az F1-ben, Hembrey úgy véli, a sportnak olyan irányokat kell szem előtt tartania, amivel minél szórakoztatóbbá, látványosabbá lehet tenni a versengést. Épp ezért vannak olyan trükkök, amit rövid idő alatt elfogadnának a nézők, és a versenyzők egyaránt.
 
„Ebből a szempontból a mesterséges nedves futamok növelnék a show-t, és a nézők látványosabb versenyeket szeretnének. A radikális elképzelésekre jó példa a Szingapúri Nagydíj, melyet mindenki elfogadott. Lehet azon vitatkozni, hogy a lámpafényes éjszakai futam csak egy reklámfogás, de az azért kiderült, hogy a szezon egyik leglátványosabb versenye, és ez lenyűgöző. Most sokan az utcai pályákra is azt mondják, hogy hatásvadász. Azzal a dologgal is egyetértek, hogy a mesterséges eső miatt a biztonsági autó gyakrabban menne a pályára, de az új kihívás jót tenne taktikailag is mind a pilóták, mind a mérnökök számára"- vélekedett a szakember, aki példaként arra is rávilágított, hogy végeredményben az autóversenyzés is előbb a "normál" utakon indult el, és csak aztán építettek mesterséges körülményeket, azaz versenypályákat.
 
A Pirelli még az év elején több napos éjszakai tesztet futott Abu Dzabiban csapadékos körülmények között, ahol saját maguknak mesterségesen teremtették meg a nedves körülményeket azért, hogy az esőgumikat is tesztelni tudják. 
 
Az ötlet egyébként egyre több támogatóra talál, és a Pirelli motorsport igazgatója után az egykori f1-es pilóta, Johnny Herbert is kifejtette véleményét:
" Sokan azt gondolják, hogy ez mesterséges lenne, ugyanakkor mindenki számára ugyanazok lennénk a feltételek, és tény, hogy a legizgalmasabb versenyeket mindig esőben láthatjuk"- nyilatkozta a háromszoros futamgyőztes Herbert. 
 
 
 
Szöveg: Formanet, Varga Viktória  
Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 formula 1 ecclestone formanet mesterséges esős futam