A Red Bull szárnyakat ad? - fókuszban ismét az első szárnyak
Christian Horner pénteki bemutatója után úgy tűnik, nem csillapodnak azok a hangos vélemények, miszerint a Red Bullok ereje és gyorsasága a „flexibilis” első szárnyaknak köszönhető, bár a megfogalmazások mára kissé finomodtak, és néhányan részben elismerik, hogy a kialakítás valóban lehet szabályos.
A legtöbb csapat (már aki teheti) függetlenül attól, hogy legálisnak tartja avagy sem, ez irányba folytatja fejlesztéseit.
A Ferrari már bejelentette, hogy megkezdték saját, hasonló koncepció kialakítását, mert véleményük szerint a nagy tempókülönbség csakis ebből adódhat. Mivel a szigorított FIA ellenőrzések semmi kifogásolhatót nem találtak a Red Bullnál, ezért a maranellói alakulat nagy lendülettel látott hozzá a vizsgálatokhoz, és a megvalósításhoz.
"Mélységében vizsgáljuk meg az első szárnyakat, és hamarosan nekünk is lesz flexibilis szárnyunk"-jelentette ki a tegnapi nap folyamán a Ferrari technikai igazgatója, Aldo Costa.
A Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn úgy vélte, a 2011-es vizsgálatok nagyobb hangsúly helyeznek erre a kérdésre, éppen ezért nem gondolta, hogy ez a technikai megoldás ismét felszínre kerülhet. Éppen ezért a Mercedes a fejlesztéseket a téli tesztek előtt egészen más irányba folytatta, de a Red Bull bebizonyította, hogy meg lehet csinálni ezt a kialakítást úgy is, hogy legális legyen. A szakember egyáltalán nem vonja kétségbe, hogy Adrian Newey autói szabályosak. Azt azonban hozzátette, hogy ha mindenki elindul ezen az úton a fejlesztéseknél, akkor további szigorításokat tart szükségesnek az erre vonatkozó előírások betartásának ellenőrzésénél.
A Red Bull eddigi leghangosabb kritikusa, a McLaren világbajnoka, Lewis Hamilton volt, aki az Ausztrál Nagydíj után a felvételeket megnézve egyértelműen úgy gondolta, hogy a Newey autók első szárnyai nagy sebességnél -a megnövekedett légnyomásnak engedve- közelebb kerülnek az aszfalthoz. A brit pilóta szerint ez okozhatta a jelentős sebességkülönbséget, ami a köridőkben akkor egyértelműen megmutatkozott.
A tegnapi időmérőn azonban Hamilton mindössze egy tized másodperccel csúszott le a pole-ról, mely különbség teljesen elfogadható ebben a sportban, és ha igazak azok a vélemények, hogy a sepangi pályán az állítható hátsó szárnyak hatékonysága mindenképpen érezhetőbb lesz Ausztráliához képest, akkor a feltételezett flexibilis első szárnyaknak is hatékonyabbaknak kellene lenniük.
A teljességhez azért az is hozzátartozik, hogy az időmérő után a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko elmondta, hogy gumispórolás miatt Vettelék kissé visszafogták magukat. Ez a kijelentés inkább a lélektani hadviselés része lehet, mint komoly és valós tényeken nyugvó megnyilvánulás. Különösen akkor, ha azt is figyelembe vesszük, hogy Sebastian Vettel egyértelmű véleménye volt, hogy KERS nélkül nem biztos, hogy a futamon élről indulhatna.
Úgy tűnik tehát, hogy a tavaly egész évben témát szolgáltató első szárnyak az idei szezonban is fókuszban lesznek, különösen ha a többi csapat ilyen irányú fejlesztései nem úgy sikerülnek, ahogy azt az FIA ellenőrei szeretnék, és egy-két új szárny fennakad az ellenőrzéseken. Mert a nagy számok törvénye értelmében, erre azért van némi esély.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória