2011. ápr 17.

Alternatív széria vagy kivonulás - A Ferrari magára maradhat

írta: FormaNet
Alternatív széria vagy kivonulás - A Ferrari magára maradhat

A jelenleg érvényben lévő Concorde egyezmény - ami szabályozza a Formula-1 pénzügyi viszonyait, és emellett az érintett felek számára meghatároz bizonyos, az F1 iránti elkötelezettséget, illetve kötelezettséget - a jövő év végén lejár. Mint erről már többször is írtunk, a háttérben máris megkezdődtek az egyeztetések, helyezkedések, hogy az újabb megállapodásban minél előnyösebb alku születhessen. Természetesen mindenki a saját szempontjait és pozícióját igyekszik erősíteni, és nem áll távol a résztvevőktől a nyomásgyakorlás sem.

 A Ferrari a kedvezőbb pénzügyi helyzet kicsikarása mellett komoly lobbi tevékenységet folytat abba az irányba, hogy 2013-ban ne vezessék be a király-kategóriába az 1.6-os turbómotorokat. Ebben partnere a maranellói csapatnak az a Bernie Ecclestone, akivel azonban pénzügyi vonatkozásokat figyelembe véve komoly nézetkülönbségekre számíthat Montezemolo alakulata az új megállapodás tárgyalásainál, miután a Ferrari szeretné azt elérni, hogy a csapatok az F1 bevételeinek eddig 50 százaléka helyett 75 százalékban részesedjenek.
 
Montezemolo politikai pályára készül, de a Ferrari jövőjét illetően már 2010-ben komoly nyilatkozat kampányt kezdett. A szónoklatok folyamatosan a kivonulásról, ezzel együtt egy konkurens szériáról szólnak, ami abban az esetben történhet meg, amennyiben nem sikerül számukra kedvező feltételeket kiharcolni. 
 
Ezek a feltételek igen komolyak, hiszen az olasz alakulat motorszabály és pénzügyi elképzelése számos érintett érdekeivel szemben áll.
A kivonulás kapcsán a Ferrari elnöke elmondta, addig maradnak a szériában, ameddig az országúti autóik számára is alkalmazható az F1-es innovációk bizonyos része.
 
Nyilvánvaló, hogy a Ferrari kissé egyoldalúan, az erő alkalmazásával közelíti meg a kérdést, hiszen már most sokan aggodalmaskodnak, hogy mi lesz a száguldó cirkusszal, ha azt elhagyja legpatinásabb csapata. 
Ilyenkor azonban ne feledkezzünk meg arról a kérdésről sem, hogy mi lesz a Ferrarival a Formula-1 nélkül?  Hiszen a drága luxus sportautóknak csak a király- kategória biztosít akkora marketinget, ami a gazdag vevőket a méregdrága sportautók megvásárlására ösztönzi. Ennek tükrében tehát talán nem felelőtlenség kijelenteni, hogy a Ferrari azon kijelentése, miszerint bizonyos feltételek nem teljesülése esetén kivonulnak a száguldó cirkuszból, egyelőre inkább csak fenyegetőzés, mint sem realitás.
 
Egy alternatív széria indítása - ami a tárgyalások idején elsősorban kényszerítő eszköz – már inkább közelebb áll a realitásokhoz. Kérdés, hogy hányan követik a legendás csapatot? Ugyanis egy ilyen sorozat pénzügyi viszonyai (mind a jogdíjak, mind a közvetítési díjak, mind pedig a szponzorok és támogatók tekintetében) teljesen bizonytalanok, éppen ezért nagyon komoly szervezést igényel. 
A jelen gazdasági helyzetben csak nagyon kevés istálló engedhetné meg magának, hogy akár évekig jelentősen lecsökkent külső forrásokkal fejlesszen és versenyezzen, hiszen azt kellene felépíteni, amit Bernie Ecclestone már több mint harminc éve építget. Ez pedig nem kis feladat, ráadásul kell hozzá egy olyan üzleti érzékkel megáldott karizmatikus személy, mint Ecclestone. 
Ez a megoldás tehát magában hordoz némi realitást, ám hatalmas a kockázat is, mert egy rosszul sikerült szervezés a Formula-1 felhígulásához, és - ideiglenes- megszűnéséhez vezethet. Elég valószínű, hogy ezt az összefüggést Ecclestone maximálisan ki is fogja használni az új egyezményt megelőző tárgyalásokon, így az alakulatok számára esetleg a bojkott lehetősége maradhat, mint hatékony nyomásgyakorló eszköz.
 
Az alternatív széria gondolatával kapcsolatban, a napokban a Mercedes is kinyilvánította azon véleményét, hogy nem tartja teljesen elképzelhetetlennek egy, a FOTA (csapatok szövetsége) által szervezett alternatív széria indítását, ez a vélemény azonban már jóval árnyaltabb, hiszen a FOTA szervezésére támaszkodva azt fogalmazza meg, hogy a jelenlegi bajnokságban résztvevő FOTA tagok egységes fellépésével számolna. Erre pedig jelenleg (a pénzügyi helyzetet figyelembe véve) nem sok esély van.
 
A Mercedes szintén nem örül az új motorszabályoknak, de Norbert Haug nemrégiben azt nyilatkozta, hogy náluk már elkezdődött a fejlesztés (minden bizonnyal euró tízmilliókban mérhető költségekkel) így számukra már nincs vissza út.
 
A Ferrari tehát bizonyos tekintetben egyedül maradhat, és ugyan a motorszabályok esetében komoly támogatót tudhatnak maguk mögött Ecclestone személyében, ám ez a támogató a pénzügyi rendszer és újraelosztás tekintetében minden bizonnyal a leghangosabb ellenfele lesz a maranellói istállónak.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória     
Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 forma1 formula1 ecclestone fota motorszabály concorde egyezmény alternatív széria