2011. máj 17.

Newey-t mai napig kísérti Senna tragédiája

írta: FormaNet
Newey-t mai napig kísérti Senna tragédiája

A Red Bull Racing zseniális főtervezője, Adrian Newey pályafutása során többször is ünnepelhetett világbajnoki győzelmet a király-kategóriában, hiszen a vörös bikák előtt a Williams csapat autóit, majd a McLarent is a csúcsra repítette. Ezek az eredmények egyértelműen egy álomszerű, és egyedülállóan sikeres karrier mutatói, ám nem sok hiányzott ahhoz, hogy ez a nagyszerű életpálya már a kezdeti sikerek után megszakadjon. Newey egy interjú során most először beszélt arról, hogy Ayrton Senna 1994-es tragikus balesete után nagyon közel állt ahhoz, hogy elhagyja a szériát. 


Adrian Newey 1990-ben szerződött le Frank Williams csapatához, és 1991-es munkája, az FW14-es a McLaren mögött ezüstérmes lett a konstruktőri bajnokságban, majd a következő szezonban Nigel Mansell (az FW14B-vel) óriási fölénnyel hódította el első világbajnoki címét, a csapat pedig több mint 60 ponttal verte az előző évek domináns wokingi alakulatát. 1993-ban immár Alain Prosttal tovább folytatódott menetelésük, év végére pedig pontosan dupla annyi egység állt a csapat neve mellett, mint amennyit a második helyen záró McLaren összegyűjtött. 

Mire Ayrton megérkezett, addigra Newey már két vb trófeához segítette a csapatot, és minden esélye megvolt arra, hogy az FW16 kódjelű konstrukciójával, és a háromszoros brazil világbajnokkal a harmadikat is bezsebelje. A remény azonban nagyon gyorsan (a szezon harmadik versenyhétvégéjén, Imolában) szertefoszlott. 

"A történtek után az a kevés hajam is kihullott, ami  volt. Fizikailag is teljesen megváltoztatott a tragédia. Szörnyű volt. Patrick Head (a Williams technikai igazgatója) és jó magam is feltettük magunknak a kérdést, hogy folytatni akarjuk-e munkánkat a versenyzésben. Nem akartunk részt venni egy olyan sportban, ahol emberek halnak meg egy olyan dologban, amit mi alkottunk. És ugye a balesetnek volt egy olyan következménye is, hogy felmerültek bizonyos kérdések, hogy talán egy gondatlan tervezői hiba miatt történt. Ezután bírósági ügy lett belőle"- emlékezett vissza az 52 éves szakember azokra az időkre, amikor Olaszországban emberöléssel vádolták Őt is, és kollégáját, Headet is.

Newey azonban nem a bírósági meghurcoltatás miatt gondolkodott a visszavonuláson, bár saját elmondása szerint is rengeteg bosszúságot okozott, és extra nyomást jelentett, de elsősorban az önvád volt az, amit sokkal nehezebb volt feldolgoznia. Ezért sem meglepő, hogy a brit mérnök arra a kérdésre, hogy közel került-e a végleges távozáshoz, egyértelműen igennel felelt. 

"Igen. Hihetetlenül nehéz volt az egész csapat számára. Emlékszem a verseny utáni napra. Hétfő volt, és munkaszüneti nap, de néhányan bementünk azért, hogy az adatokból valahogy megpróbáljuk kideríteni mi is történt. Sötét hetek voltak ezek. Az igazság az, hogy már sosem fogjuk megtudni pontosan mi történt. Semmi kétség a felől, hogy a kormányrúd eltört, csak kérdés, hogy ez okozta a balesetet, vagy a baleset következtében törött el? A vizsgálatok során semmi jelét nem találtuk sem repedésnek, sem anyaghibának, és a bizonyítékok is alátámasztották, hogy az autó nem a kormányrúd meghibásodása miatt sodródott ki a pályáról"- beszélt a vizsgálatokról Newey, aki bevallotta, hogy az elmúlt 17 év alatt is számtalanszor kereste a választ.

"Ha a kamerafelvételeket nézzük, különösen az utána érkező, Michael Schumacher autójából, akkor látjuk, hogy Senna autója nem volt alulkormányzott. Inkább túlkormányzott volt, ami nem a kormányoszlop hibájából következik. A kocsi hátulja kissé kilengett, és úgy látszott, hogy Ayrton megpróbál korrigálni, és nagyjából ötven százalékkal visszafogta a sebességet, ami ilyenkor teljesen megszokott, ám fél-egy másodperccel később keményen a fékre lépett. Tehát a kérdés az, hogy az autó hátulja vajon miért lengett ki? A második körben a kocsi hátulja sokkal mélyebben volt, ami szokatlan, hiszen az abroncs nyomása miatt meg kellett volna emelkednie. Így elképzelhetőnek tartom, hogy a jobb hátsó gumi egy törmelék miatt defektet kapott. Ha így történt, akkor ez megmagyarázná a balesetet"- vélekedett a szakember.

Newey autói már összességében 119 versenyt és hét konstruktőri bajnokságot nyertek, ami óriási siker egy mérnöki karrierben. Mindemellett Senna halála mai napig kísérti, olyannyira, hogy a brazil legenda pályafutásáról nemrégiben elkészült dokumentumfilmet még nem tudta megnézni.

"Nem lenne könnyű dolog"- válaszolt Newey arra a kérdésre, hogy látta-e már a mozifilmet.
 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon

Szólj hozzá

f1 williams formula 1 ayrton senna adrian newey