Az idei szezon első öt futama hozott néhány meglepetést a Formula-1- szerelmeseinek. A bevezetett új szabályok a jelek szerint jól vizsgáztak, és a sok kritika ellenére a Pirelli gumik is teljesítették a megfogalmazott elvárásokat, miszerint a taktikának is fontos szerepe lett a versenyeken. Kellemes meglepetés a Renault két dobogós helyezése, és az, hogy a gyenge tesztek után a McLarennek sikerült behoznia a lemaradását. Vannak azonban negatív meglepetések is.
A Ferrariról egyelőre nyugodtan kijelenthetjük, hogy az év csalódása. A téli teszteken mutatott teljesítményük, és az ahhoz kapcsolódó (mellesleg a Ferrarira mindig is jellemző) hangos kommunikáció alapján nagy esélyesként érkeztek Ausztráliába, ahol szembesülniük kellett, a valós erőviszonyokkal. Alonso úgy lett negyedik, hogy hatalmas meglepetésre a Renault pilótájának, Vitalij Petrovnak sikerült befurakodnia elé, ezzel élete első dobogós helyezését ünnepelhette a Formula-1-ben. Massa csak a hetedik helyen végzett, de ez is csak annak köszönhető, hogy apróbb technikai szabálytalanság miatt kizárták előle a két Saubert.
A maranellói alakulat mélyrepülése tovább tart, és Alonsónak köszönhetően egy harmadik helye az, amit jelenleg, mint említésre méltó eredményt fel tudnak mutatni. Ez pedig nagyon kevés a legendás alakulat számára.
Így véli ezt a csapat főszponzora a Santander elnöke, Emilio Botin is, aki elégedetlenségének adott hangot, miután az évi több tíz millió dolláros támogatás nem biztos, hogy megtérülő marketing kiadás egy harmadik helyen kullogó csapat szponzorálása révén.
Nem véletlen, hogy a maranellói istálló gyorsan szerződést hosszabbított Fernando Alonsóval, akit valószínűleg nem ért nagy meglepetésként az új ajánlat, még ha ez úgy is tűnt a külső szemlélődő számára. Ezzel a Scuderiának valószínűleg legfontosabb célja ( azon kívül, hogy a kiváló pilótát hosszú távon magukhoz kössék) az volt, hogy az elbizonytalanodó bankóriást minél hamarabb rábírják további elköteleződésre. Az időzítés legalábbis mindenképpen ezt sugallja.
Alonso annyira boldog volt a szerződés hosszabbításától, hogy rögtön csomagolni kezdett, és Svájcból haza költözött, annak ellenére, hogy ez a költözködés közel 80 millió dolláros adóbefizetéssel is együtt járt. A spanyol pilótának ennyire sokat ér a család, és a barátok közelsége, na meg a spanyol nemzeti öntudat, ami az új imázsának lehet fontos szegmense, és nem mellesleg a Santander üzleti és marketing politikájába is jól illeszkedhet.
Az istálló komoly fejlesztésekkel érkezett Alonso otthoni versenyére, a Spanyol Nagydíjra. A fejlesztésekről azonban hamar kiderült, hogy nem hozzák a hozzájuk fűzött reményeket, sőt az egyik innovációt, az új hátsó szárnyat az FIA szabálytalannak minősítette, így azt már az időmérőn sem tudták bevetni. A többi fejlesztés is inkább átalakításnak mondható, mert nem segítette az autók verseny tempóját és főleg előrelépését.
Alonso hazai közönsége előtt a rajtnál megmutatta elszántságát, és versenyzői nagyságát, ám a futam harmada után beleszürkült a mezőnybe, végül csak az ötödik helyen végzett. Massa végig a középmezőnyben autózott, végül váltóhiba miatt nem tudta befejezni a versenyt.
Kívülállóként úgy tűnik, hogy a legendás alakulat gőzerővel kapkod, próbál az autókra minden, a többi csapatnál működőképes fejlesztést feldobálni, ami lehet, hogy egyébként jelentősen eltér saját eredeti (és konzervatív) koncepciójától.
Mindemellett most már kénytelenek ismét egy bűnbakot előállítani, valamint igazolni, hogy komolyan gondolják a változtatás, és ennek esett áldozatul az eddigi technikai igazgató, Aldo Costa. Tavaly év végén a vezető versenymérnök, Chris Dyer is így járt, bár akkor még Stefano Domenicali is mérlegre tette a lemondását, de miután rá kellett jönnie, hogy nincs nála alkalmasabb ember a Ferrari csapatvezetésére, elvetette a gondolatot.
Aldo Costa új feladatokat kap csapaton belül, helyére pedig az egykori McLaren mérnök, Pat Fry kerül, aki a karosszéria fejlesztésére felügyel, míg a gyártás élére Corrado Lanzonét nevezték ki.
A személyi változások minden bizonnyal a javulást szem előtt tartva történtek, de nyilván a főtámogatóknak, és a részvényeseknek is szólt. Kérdés, hogy mennyire optimális az év közben bekövetkező személycsere, ami tovább fokozhatja az egyébként is tetten érhető fejetlenséget.
Fogadkozásokban, és nyilatkozatokban továbbra sincs hiány, ám a jelenlegi helyzet (a Red Bullhoz képest 110 pontos, de még a második helyen álló McLarenhez képest is 63 pontos lemaradás) lassan teljesen reményvesztetté tehet minden igyekezetet, ami a bajnokság megnyerését lenne hivatott segíteni.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá a fórumon