2011. jún 08.

A Ferrari fejlesztésekkel érkezik Kanadába - a gumitaktika lesz a siker kulcsa

írta: FormaNet
A Ferrari fejlesztésekkel érkezik Kanadába - a gumitaktika lesz a siker kulcsa

A hétvégi Kanadai Nagydíj előtt bíztató hírek érkeztek a Ferrari csapatától. Az alvázakért és a kasztniért is felelős igazgató, Pat Fry a montreali pálya kapcsán kifejtette, hogy az idei évben a siker egyik legfontosabb tényezője a gumiválasztás, és egyben a gumitaktika.

A szakember hangsúlyozta az egyes pályák karakterisztikája közötti jelentős különbséget, ami mind a leszorító erő, mind a gumik tekintetében az egyik legfontosabb szempont.
"Barcelona egy nagyon nehéz pálya, ahol a leszorító erő, és a kocsi megfelelő kiegyensúlyozása kulcsfontosságú, ráadásul el kell érni, és tartani, az abroncsok megfelelő hőmérsékletét is, különösen a kemény keveréknél. Sokat dolgozunk ezen a tényezőn, és jelenleg már sikerült megérteni. Az adatokat rögzítjük, hogy a hasonló pályákon megfelelően alkalmazni tudjuk. Másrészt Monaco egy nagyon egyedi pálya, ahol szintén nagy leszorító erő szükséges, annyi különbséggel, hogy ott az autó hatékonysága nem annyira fontos, ott a pilótáknak a kanyarok bejáratánál nem kell annyit támadniuk. Ezért az Italia 150 ott jól teljesített, és az autó kiegyensúlyozásánál is remek munkát végeztek a mérnökeink. Az időmérőn kissé szenvedtünk, de a versenytempó megfelelő volt. Természetesen jobb lett volna a rajtrács elejéről indulni, hiszen mindenki tudja, Monacóban mennyire nehéz az előzés. Ott a lágy és a szuper lágy abroncsok sokban segítették a teljesítményünket.”
 
Montreal kapcsán Fry érdekes kihívásban bízik. A szakember a hétvégi versenyről így beszélt:”A kanadai futam a tapadás és fékezés tekintetében kicsit olyan lehet, mint Monaco, bár ott a fékek sokkal nagyobb igénybevételnek lesznek kitéve. A teljesítmény, és az hogy az autó hogyan használja a gumikat a kanyarok végén, és a hátsó kerekek élettartama, ez lehet a kulcs. Úgy vélem a hátsó gumik kapcsán most kevesebb aggodalomra van okunk, mint az előző évben, mivel a lágy és a szuper lágy gumik jobban fekszenek számunkra. A fékek teljesítménye jelentősen kapcsolódik az aerodinamikához, (a kisebb hűtő csatornák jobb aerodinamikai hatékonyságot jelentenek az autónál) így a fékeket forrón próbáljuk használni, mert így nagyobb teljesítményt hozhatunk ki az autóból. Montreal egy extrém pálya, párban Szingapúrral, nagyon kemény fékhasználattal. Ezért a gyárban külön foglalkozunk azzal, hogy a fékek hűtése a legmegfelelőbb legyen, hogy ennek ismeretében tudjuk kitolni a határokat a lehető legmesszebbre.”
 
Fry arról is beszélt, hogy Kanadába is visznek néhány frissítést:
„Folyamatosan frissítünk, mindig van néhány új elem. Ezúttal is lesz néhány változás, ami a hátsó szárnyat és a diffúzort érinti. Ezek a teljesítmény szempontjából elengedhetetlen lépések, és tervszerűek. Reméljük, további felzárkózást tapasztalhatunk, bár tudjuk, a többiek is keményen dolgoznak.”
 
Fry a csapatnál az elmúlt hetekben végbement személyi változásokról röviden csak annyit mondott, hogy ez nagyon komoly kihívás számára is, és a többiek is íg gondolják. Meg kellett lépni, hiszen a csapat rövid és hosszú távú érdekei is ezt kívánták. Minden helyre a legmegfelelőbb embert próbálták tenni. Reméli itt is tud majd bizonyítani.
 
 
A montreali pálya nem csak a fékeket dolgoztatja meg, de komoly kihívás a motorok számára is. Ezekről Luca Marmorini, a Ferrari motorokért felelős szakembere beszélt:
„A motorok teljesítménye és az üzemanyag fogyasztás, valamint az elektronika az ami az elmúlt időszakot figyelembe véve, komoly odafigyelést igényel. Ezek a tényezők itt azonban nem annyira jelentősek, mint Monzában, vagy Spában. A motorok terhelése azonban nagyobb, mint Brazíliában, vagy éppen Malajziában, és hasonló Barcelonához, ha a teljes gázon történő szakaszokat, és az üzemanyag fogyasztást hasonlítjuk össze. A tankolás betiltásával az üzemanyag taktika már nem szempont, mint régen, amikor cél volt az, hogy az első etap után minél később álljanak ki tankolni az autók.
A KERS nagyon fontos, és ha helyesen használjuk, körönként négy tizedmásodperces előnyt is jelenthet. Előzés közben azonban ez a 80 lóerő, ami hat másodpercig tart, önmagában nem ad sok esélyt, arra, hogy sikerüljön az előzés, legfeljebb csak utol lehet vele érni az elől haladót. A DRS-el való kombináció azonban jól működik az előzésekhez. A KERS idén viszont sokat segít az előzések kivédekezésénél."
 
Marmoríni szerint a nyolcmotoros szabály idén már nem jelent gondot egyik csapatnak sem. A szakember úgy véli, ma már minden F1-es motort úgy terveznek, és gyártanak, hogy minimum három versenyt kibírjanak, és még akkor sem lehet gond, ha a motor stratégia kettő és négyversenyes alkalmazás szerint történik. A Ferrari motorok teljesítményéhez jelentősen hozzájárul partner cégük a Shell fejlesztései, mind az üzemanyag, mind pedig a kenőanyagok tekintetében. A pilóták nem éreznek különbséget az elsőfutamos és a harmadik futamos motorok teljesítményében. A motorokat általában 2000 kilométerig használják. A szabadedzéseken lehetőségük van régebbi motorok használatára is, ami szintén a motortaktika része.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 pat fry kanadai nagydíj luca marmorini ferrari fejlesztések f1 motorok