2011. jún 15.

Hogyan tudott Button hat kiállással is győzni Kanadában?

írta: FormaNet
Hogyan tudott Button hat kiállással is győzni Kanadában?

A Kanadai Nagydíj után, melyet némi meglepetésre a McLaren pilótája, Jenson Button nyert meg, sokakban felmerült egy kérdés. Hogy lehetséges ez? A 2009-es világbajnok hogy volt képes úgy megnyerni a versenyt, hogy többször is vesztes pozícióból kellett építkeznie, és nem mellesleg a hat bokszkiállása mellett részese volt két versenybalesetnek és defektnek. Talán az egyik legjobb magyarázat: ez Jenson Button.

 
Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni az a tényt, hogy két riválisa, Alonso és Hamilton is idő előtt feladni kényszerült a versenyt, és ebben a szándékosság teljes kizárásával ugyan, de Button is aktív közreműködő volt. 
Ám ezek ellenére is szinte a nulláról kellett újrakezdenie a futamot, és utol kellett érnie az élen haladó Sebastian Vettelt, aki talán a nagy nyomás miatt, vagy pillanatnyi figyelmetlenség okán, az utolsó körben hibázott, ami elég volt a brit pilótának ahhoz, hogy megelőzze, és megnyerje a futamot.
 
Mondhatnánk, hogy nagy szerencséje volt a McLaren pilótájának, ami részben igaz is, ám pusztán szerencsével nem lehet futamot nyerni. Ahhoz, hogy a regnáló világbajnokot a pillanatnyi hibáját kihasználva meg tudja előzni, ahhoz azt kellett, hogy a sarkában legyen, és ezért a pozícióért keményen megdolgozott a 70 körös verseny minden egyes körében.
 
A kiváló versenyzés több összetevőnek is köszönhető. A McLaren a jelek szerint hallgatott a meteorológusok azon jóslatára, miszerint a futam alatt komoly eső várható, ezért az időmérőn már eleve esős beállításokkal indultak. A kvalifikáció talán éppen ezért nem volt túlzottan sikeres, hiszen Button csak a hetedik rajtkockát tudta megszerezni. A pontokat azonban a verseny után osztják.
 
Button autója annak ellenére, hogy a kanadai pálya inkább az alacsony leszorító erőt kívánná meg, relatíve nagy aerodinamikai tapadásra volt beállítva. Az autó nagy hátsó szárnyat kapott, és az az egyéb aerodinamikai felszereltsége is nagyobb légellenállásra volt beállítva. Ennek a beállításnak köszönhetően az autó kiegyensúlyozottsága rendkívül jó volt a nedves pályán, és komoly haszna akkor jelentkezett, amikor Button feltetette az intermediet abroncsokat, illetve leginkábbakkor, amikor viszonylag korán, a száradó pálya miatt száraz abroncsokra váltott.
 
A remek ütemben történő gumitaktika tehát fontos tényező volt, hiszen például a bokszutcaáthajtásos büntetéssel járó időveszteséget villámgyorsan lefaragta, amikor a mezőnyből elsőként váltott köztes abroncsokra. Akik ezt csak 2-3 körrel később tették meg, már rengeteget buktak, hiszen újra eleredt az eső, de ekkorra Button már lefaragta a büntetésből adódó hátrányát.
 
Sokakban felmerül a kérdés, vajon Button nyerhetett volna akkor is, ha nincs a végén a biztonsági autós szakasz? A sport nem ismeri azt, hogy „mi lett volna ha,” így ezek kár elmélkedni, az azonban fontos, hogy bár a német bajnok sok időt elveszített a versenyeny sárgazászlós időszakaiban, ám Button időveszteségei is igen komolyak voltak az egész futam alatt.
 
A Red Bull Vettellel az élen a kerékcserék kapcsán abszolút a biztonságra törekedett, ami érthető is, hiszen az egész verseny alatt senki sem zavarta a regnáló bajnokot a menetelésben.
A McLaren a beállításoknak, és az ahhoz jól illeszkedő gumistratégiának köszönhetően többször felépítette Button futamát, és egyszerre csak elérhetővé vált a győzelem. A végjátékban nagyon fontos volt a pálya azon tulajdonsága, hogy az ideális ív már teljesen száraz volt, ám az aszfalt többi része még nedves, a pilótáknak ehhez a helyzethez kellett alkalmazkodniuk, és vezetési stílusukat, és az előzéseket ennek alárendelni.
 
Button az 50. körben cserélte le gumijait slickre, ekkor a tizedik helyen volt, huszonhét másodperccel Vettel mögött. Innentől kezdve olyan menetelésbe kezdett, amit a végeredmény jól reprezentál. Körönként két másodperccel volt gyorsabb Vettelnél, amikor a német is lecserélte kerekeit, már csak 15 másodperc volt a különbség. A brit pilóta folyamatason gyorsabb köröket futott az élen haladó Red Bullnál, és az utolsó körben már lőtávolba ért.
 
Button futamgyőzelméhez nagyon sok körülmény hozzájárult. Szerencsés volt, hogy a versenybaleseteket komolyabb sérülés nélkül megúszta az autója. Segítette az, hogy Vettel kb. húsz másodpercet veszített a biztonsági autós fázisban. Jelentősen segítette az, hogy Vettel hibázott, ezzel további másodperceket veszített. Ezek a körülmények azonban nem lettek volna elegendőek ahhoz, hogy a végén meg tudja előzni német riválisát.
 
A győzelemhez a felsorolt körülmények mellett kellett a McLaren jó meglátása a szombati beállítások kapcsán, kellett a megfelelő gumistratégia, ami illeszkedett a beállításokhoz, ám hordozott magában némi kockázatot. És kellett Jenson Button, aki kihasználva egyrészt a körülmények adta lehetőséget, vállalta az esetleges kockázatot, és kiváló, precíz vezetéssel végül összegyűjtve minden tényezőt, elsőként ért át a célvonalon.    

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon  

Szólj hozzá

f1 mclaren forma1 formula1 jenson button kanadai nagydíj kanadai futam 2011